ظریف در پاسخ به سوال قاضی پور:

حضور ما در عراق تأثیرگذار و ضروری است/ کنوانسیون خزر باعث افتخار کشور است

حضور ما در عراق تأثیرگذار و ضروری است/ کنوانسیون خزر باعث افتخار کشور است
يکشنبه 11 شهريور 1397 - 12:05

وزیر امورخارجه گفت: کنوانسیون خزر باعث افتخار کشور است و در زمان مقرر حتما در مجلس برای ارائه توضیحات حاضر می‌شوم، لذا ما اجازه نخواهیم داد که زمینی که مطهر به خون شهداست طی یک قرارداد از دست ما خارج شود.

العالم _ ایران / سیاسی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز یکشنبه (۱۱ شهریورماه ۹۷) در جریان سؤال نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب درباره چرایی ادای احترام ظریف به پرچم اقلیم کردستان اظهار داشت: در مراسم آقای طالبانی به جای پرچم عراق از پرچم کردستان استفاده کرده بودند، اما کسی جلسه را ترک نکرد. 

وی افزود: در مراسم اهدای تاج گل هم تنها کسی که از حمل کردن جنازه خودداری کرد بنده بودم. 

ظریف ادامه داد: حضور ما در عراق بسیار مهم و تأثیرگذار است و ضرورت دارد که در آنجا حضور داشته باشیم، حتی فرماندهان سپاه هم در این جلسه حضور داشتند و حضورمان در کردستان تأثیر زیادی داشت. 

وی تصریح کرد: ارتباط ما با مردم کرد و کردستان و عراق بسیار عمیق است، البته ما نگرانی‌های نمایندگان و مسئولان در این رابطه را فراموش نمی‌کنیم و این ملاحظات همواره در ذهن ما وجود دارد. 

وزیر امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: حضور بنده در مراسم خاکسپاری طالبانی هم قسمت دیگری از سیاست ما بود. 

ظریف در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: هر چند از بسیاری از کشورهای مجاور، نمایندگانی در این مراسم حضور داشتند، اما روابط ما با عراق مانند این کشورها نیست، رابطه ما با کشور عراق بسیار تنگاتنگ و صمیمی است. 

وی خاطرنشان کرد:‌ آنچه در مراسم سلیمانیه اتفاق افتاد چیزی بود که تصویب دولت عراق بوده است یعنی مراسم دیگری برای آقای طالبانی برگزار نشد لذا ما مجبور بودیم در این جلسه شرکت کنیم. 

وزیر امور خارجه با بین اینکه بنده در مقابل پرچم هیچ کشوری به غیر از پرچم جمهوری اسلامی ایران تعظیم نکرده و نخواهم کرد، گفت:‌روابط ما با عراق یکی از بهترین روابط‌هاست. 

ظریف همچنین عنوان کرد: در تمامی مذاکرات ما با عراقی‌ها هم به موارد بسیار خوب و مهمی دست یافتیم. 

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به کنوانسیون حقوقی دریای خزر اشاره کرد و گفت: کنوانسیون خزر باعث افتخار کشور است و هر زمانی هم که این موضوع برای بررسی بیشتر و تصویب آن به مجلس ارائه شود، ما حتما در آن جلسه حضور خواهیم یافت و حتما پاسخ‌های و توضیحات لازم را ارائه می‌کنیم چرا که در این حوزه افتخاری نصیب ما شده است. 

وزیر امور خارجه ادامه داد: کسانی که در این زمینه ذینفع بودند و ضرر کردند، سخن‌پراکنی کرده و شاکی هستند. 

وی افزود: اجازه نخواهیم داد زمینی که مطهر به خون شهداست، طی یک قرارداد از دست ما خارج شود. 

 

پربیننده ترین خبرها