دیدبان حقوق بشر:

آمریکا، فرانسه و انگلیس، فورا فروش سلاح به ائتلاف سعودی را متوقف کنند

آمریکا، فرانسه و انگلیس، فورا فروش سلاح به ائتلاف سعودی را متوقف کنند
يکشنبه 11 شهريور 1397 - 12:25

دیدبان حقوق بشر حمله مرگبار ۱۸ مرداد به اتوبوس کودکان یمنی در منطقه «ضحیان» را «جنایت جنگی آشکار» خواند و به فروشندگان سلاح به ائتلاف سعودی درباره «همدستی» در این جنایت‌ها هشدار داد.

العالم - عربستان سعودی

ائتلاف سعوی پس از آنکه در ابتدا حمله به اتوبوس حامل دانش‌آموزان در منطقه «ضحیان» یمن را «مشروع» خوانده بود، سرانجام تحت فشارهای بین‌المللی روز شنبه به کشتار کودکان اذعان و آن را یک «حمله اشتباهی» توصیف کرد اما دیدبان حقوق بشر اعلام کرد که این حمله «یک جنایت جنگی آشکار» بوده است.

دیدبان حقوق بشر با این عنوان بیانیه مفصل خود درباره حمله به اتوبوس کودکان یمنی توسط عربستان سعودی را منتشر کرد: «حمله ائتلاف به اتوبوس، آشکارا یک جنایت جنگی است».

حمله مرگبار ۱۸ مردادماه ائتلاف سعودی به اتوبوس حامل کودکان دانش‌آموز در ضحیان، بیش از ۵۰ کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشت؛ کشته‌هایی که ۴۰ تن از آنها کودک بودند.

دیدبان حقوق بشر در بیانیه خود به کشورهای تامین کننده تسلیحات برای ائتلاف سعودی- اماراتی هشدار داد: «تامین کنندگان تسلیحات، با خطر همدست بودن (در جنایت جنگی در یمن) مواجه هستند».

در بیانیه این نهاد آمده است: «کشورها باید فورا فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف و از یک تحقیق مستقل سازمان ملل درباره نقض تعهدات توسط همه طرف‌های درگیر در یمن حمایت کنند».

دیدبان حقوق بشر اعلام کرد: «از مارس ۲۰۱۵ و تشدید درگیری نظامی در یمن، حملات هوایی متعدد توسط ائتلاف (سعودی- اماراتی) انجام شده است که نقض قوانین جنگ بوده‌اند و تحقیقات کافی درباره این حملات انجام نشده است، این حملات تامین کنندگان تسلیحاتی (ائتلاف) را در معرض همدستی در جنایات جنگی قرار داده است».

این نهاد بین‌المللی ادامه داد: «دیدبان حقوق بشر مهمات با منشاء آمریکایی را در حداقل ۲۴ منطقه (غیر از ضحیان) دیگر در یمن که مورد حملات غیرقانونی ائتلاف قرار گرفتند، شناسایی کرده است».

«بیل ون اِسوِلد» محقق ارشد «حقوق کودکان» در دیدبان حقوق بشر در این باره گفت: «حمله ائتلاف سعودی به یک اتوبوس مملو از پسر بچه‌ها، به پرونده وحشتناک و نفرت انگیز کشتار غیرنظامیان در مراسم‌های عروسی، تشییع جنازه، بیمارستان‌ها و مدارس یمن افزوده است. کشورهای مطلع از این کارنامه که در حال تامین بمب‌ها و تسلیحات بیشتر برای سعودی‌ها هستند، در حملات مرگبار آینده به غیرنظامیان، همدست خواهند بود».

در ادامه بیانیه دیدبان حقوق بشر ضمن انتقاد از ادامه فروش و کمک‌های تسلیحاتی غرب به ائتلاف سعودی- اماراتی تصریح کرد: «بریتانیا و فرانسه هم همچنان فروشندگان بزرگ تسلیحات به عربستان سعودی باقی مانده‌اند».

اِسوِلد در این باره گفت: «هر مقام آمریکایی که فکر می‌کند، راه جلوگیری کردن از کشتن کودکان بیشتر توسط عربستان سعودی فروش بمب‌های بیشتری به آن است، باید ویدئوهای حمله به اتوبوس ضحیان را ببیند. آمریکا و دیگران باید فورا فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کنند».

پربیننده ترین خبرها