تحلیل روز/

رزمایش روسیه در دریای مدیترانه، واکنشی به تحرکات سیاسی و نظامی آمریکا

رزمایش روسیه در دریای مدیترانه، واکنشی به تحرکات سیاسی و نظامی آمریکا
يکشنبه 11 شهريور 1397 - 14:45

با مهیا شدن ارتش و نیروهای مردمی سوریه برای زدن آخرین ضربه به تروریست های جمع شده در ادلب روسیه بزرگترین رزمایش را در دریای مدیترانه از زمان فروپاشی شوروی از روز شنبه اول سپتامبر آغاز کرد.

العالم _ اروپا

برخی از رسانه ها رزمایش روسیه در دریای مدیترانه را در ارتباط مستقیم با مهیا شدن ارتش و نیروهای مردمی سوریه برای حمله به ادلب می دانند. هر چند میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت که این رزمایش ارتباطی به اوضاع در ادلب سوریه ندارد و قبلا درباره آن برنامه‌ریزی شده بود. به هر حال این رزمایش در زمانی برگزار می شود که آمریکا نیز به تحرکات سیاسی و نظامی در منطقه در واکنش به آماده شدن ارتش و نیروهای مردمی سوریه برای حمله به ادلب آخرین پایگاه تروریستهای تکفیری دست زده است. رزمایش روسیه در دریای مدیترانه به یک نوعی صف ارایی سیاسی و نظامی روسیه و آمریکا در دریای مدیترانه است. ۲۵ کشتی جنگی و کشتی پشتیبانی و نزدیک به ۳۰ هواپیما از جمله جت‌های جنگنده و بمب‌افکن‌های استراتژیک در این رزمایش شرکت دارند.

از سویی یک زیردریایی هسته‌ای آمریکا مسلح به موشک‌های تام هاوک وارد بندر جبل‌الطارق در ورودی دریای مدیترانه شد. این دومین بار از ماه مارس است که یک زیردریایی آمریکا وارد این بندر می‌شود همزمان با این تحرکات نظامی جیمز جفری  نماینده ویژه جدید ایالات متحده آمریکا در امور سوریه عازم منطقه شده است تا زمینه را برای حمله احتمالی آمریکا به سوریه آماده کند. آمریکا به همراه انگلیس و فرانسه بار دیگر با توسل به سناریوی تکراری استفاده ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی به دنبال اقدام نظامی مستقیم علیه دولت و مردم سوریه هستند.

آمریکا از دوهفته پیش جنگ روانی در این زمینه آغاز کرده است تا افکار عمومی را از هدف اصلی ارتش و نیروهای مردمی روسیه در جنگ با تروریستها منحرف کند. ادلب آخرین پایگاه تروریستهای مورد حمایت غرب و متحدان منطقه ای شان در سوریه است. اگر عملیات ادلب انجام نشود مبارزه با تروریستهای جمع شده در این منطقه پایان نیافته و سایه ترس و حشت از اقدامات جنایتکارانه بر سر مردم سوریه و کشورهای منطقه باقی خواهد ماند. آنها با کوچکترین فرصتی به دنبال تقویت موقعیت خود و ضربه زدن به مردم و دولت سوریه هستند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در همین زمینه گفت: «تجمع تروریست‌ها در استان ادلب اصلا خوب نیست و نباید در قبال آنها منفعل بود...وضعیت کنونی سوریه این پتانسیل عظیم را دارد تا شرایط باز هم پیچیده‌تر شود.»

در همین حال ادلب آخرین نقطه امید آمریکا و هم پیمانان اروپائیش در سوریه برای فشار به دولت سوریه و امیتازگیری در فرآیند مذاکرات صلح است. به همین دلیل تلاش می کنند به هر شکل و صورت عملیات پاکسازی ادلب را از وجود تروریستهای تکفیری به تاخیر بیاندازند.

در واکنش به تحرکات سیاسی و نظامی آمریکا ، انگلیس و فرانسه  تحرکات سیاسی و نظامی دولت سوریه و حامیانش نیز برای مقابله با اقدامات امریکا افزایش یافته است . بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: ما درحال انجام فعالیت‌های دیپلماتیک برای رسوا کردن نقشه‌های سازمان های اطلاعات غرب علیه سوریه هستیم. فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه هم تاکید کرد که کشورش عزم خود را برای پایان دادن به تروریسم در ادلب با هدف برقراری مجدد امنیت و ثبات در این استان و رهایی غیرنظامیان گروگان گرفته شده از این گروه‌های تروریستی جزم کرده است معاون وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: جنجال رسانه‌ای پیرامون ادلب بخشی از ابزار آمریکا و غرب و مزدورانشان برای ریاکاری در منطقه است.

روسیه در کنار تحرکات نظامی دیپلماسی فعالی را از افشای دروغپردازیهای آمریکا در حمله به سوریه به بهانه لستفاده از سلاحهای شیمیایی آغاز کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ابراز امیدواری کرد کشور‌های غربی از تضعیف عملیات ضدتروریسم علیه جبهه النصره در استان ادلب خودداری کنند. لاوروف گفت اسنادی را در اختیار سازمان ملل و سازمان منع تولید و استفاده از سلاحهای شیمیایی گذاشته است که نشان می دهد تروریستها به دنبال استفاده از سلاح شیمیایی و انداختن آن به گردن ارتش سوریه هستند. رزمایش روسیه در دریای مدیترانه اقدامی بازدارنده در مقابل حملات هوایی غربی‌ها به مواضع نیروهای دولتی سوریه است.

 مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها