یک خبر چند خط تحلیل؛

روز دوشنبه در مجلس عراق چه خواهد گذشت ؟

روز دوشنبه در مجلس عراق چه خواهد گذشت ؟
يکشنبه 11 شهريور 1397 - 19:50

العالم - عراق 

خبر:

قرار است نمایندگان پیروز در انتخابات عراق برای آغاز فعالیت خود در پارلمان این کشور بدون اشاره به توافقات سیاسی برای انتخاب نخست وزیر عراق گردهم آیند. 

تحلیل:

  • شماری از نمایندگان عمدا در اولین جلسه پارلمان حضور نخواهند داشت، بنابراین جلسه به حدنصاب نمی رسد و لغو می شود که در این صورت رئیس جمهور زمان دیگری را برای برگزاری پارلمان جدید طی 15 روز بعد اعلام می کند که  این تاخیر، فرصت های جدیدی برای  توافق های نهائی به وجود می آورد.
     
  • اگر شمار نمایندگان به حد نصاب برسد و اولین جلسه بدون اعلام توافق های سیاسی نهائی تا لحظه برگزاری جلسه برگزار شود، پس از برگزاری مجلس به ریاست نماینده  سنی و سوگند یاد کردن نمایندگان، چندین نماینده عرب سنی بر اساس عرف سیاسی و نه قانون اساسی از اعضای پارلمان نامزد انتخابات ریاست پارلمان می شوند و بدون توافق بلکه با تفاهم به آن ها رای می دهند. انتظار می رود دو نماینده محمد الحلبوسی و اسامه النجیفی با یکدیگر رقابت کنند.
     
  • تعیین بزرگترین فراکسیون در نخستین جلسه پارلمان تا رئیس جمهوری جدید برای انجام وظیفه خود برای تشکیل دولت عمل کند در صورتی که نتوانند درباره بزرگترین فراکسیون به توافقات نهائی برسند، ممکن است مسائل غافلگیر کننده ای به وجود بیاید مثلا دو تشکل یا بیشتر، بر اساس امضای شمار نمایندگان برای پیوستن به آن، خود را بزرگترین فراکسیون معرفی کنند که در این صورت انتظار می رود در صورتی که سائرون ، النصر ،الحکمه و الوطنیه ،  کرسی های بیشتری به دست نیاورده  باشند،ائتلاف های  فتح ، عطا، الفضیله و القانون فرصتی برای ثبت بیشترین کرسی ها داشته باشند.
     
  • در صورت انتخاب رئیس پارلمان و هم چنین رای اعتماد به دولت جدید با اکثریت آراء  یعنی 165 رای،  انتخاب رئیس جمهوری به یک  سوم کرسی ها یعنی 220 کرسی نیاز دارد که در این صورت توافق ملی بیشتری فراتر از توافق برای تشکیل  بزرگترین فراکسیون نیاز است.
     
  • بنابراین کردهایی که پست ریاست جمهوری نصیبشان شده ، باید  در توافقات و ائتلاف های خود به ویژه میان شیعیان و اهل تسنن دقت بیشتری داشته باشند، اگر کردها اختلاف پیدا کنند  مساله بسیار پیچیده تر می شود و فرایند سیاسی سختی به وجود خواهد آمد و رئیس پارلمان- نخست وزیر و رئیس جمهور با رای گیری مشخص خواهند شد .
     
  • در صورتی که بزرگترین فراکسیون، مسئول تشکیل دولت جدید باشد اما نتواند برای رای اعتماد 165 کرسی به دست آورد،  رئیس جمهوری باید دومین فراکسیون بزرگ را  تشکیل دهد.
     
  • اگر برای انتخاب  رئیس پارلمان، نخست وزیر و رئیس جمهور توافق گسترده سیاسی وجود داشته باشد فرایند انتخاب آنها به سادگی و بر اساس قانون اساسی انجام خواهد شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها