قاسمی در گفتگوی اختصاصی با العالم:

ما هیچ نگاه خاصی به حزب و گروهی در عراق نداریم/ کانون های سازنده شایعات و تخریب روابط ایران و عراق را می شناسیم/ جزئیات گفت‌وگوی دوجانبه ایران و انگلیس در تهران

ما هیچ نگاه خاصی به حزب و گروهی در عراق نداریم/ کانون های سازنده شایعات و تخریب روابط ایران و عراق را می شناسیم/ جزئیات گفت‌وگوی دوجانبه ایران و انگلیس در تهران
يکشنبه 11 شهريور 1397 - 22:11

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در مورد مباحثی که در خصوص آمدن شهروندان عراقی به برخی از شهرهای ایران مطرح می شود مطمئن هستیم که از کانون هایی در منطقه نشات می گیرد.

العالم _ ایران / سیاسی

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم درباره تحریم های آمریکا علیه ایران، جدیدترین اخبار پیرامون برجام و بسته اروپا، آخرین تحولات منطقه توضیحاتی ارائه داد.

در ذیل مشروح گفتگوی شبکه العالم با قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمده است؛

العالم: در رابطه با گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و انگلیس در تهران که دیروز برگزار شد، چه اتفاقاتی رقم خورد؟

سیاست جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعامل گسترده با کشورهای جهان استوار است ازهمین رو ما با بسیاری از کشورهای جهان به صورت مستمر و دائم در تماس هستیم و با برخی از کشورها که تعداد آن ها کم هم نیست گفتگو های دوره ای و منظمی تحت عنوان گفتگو های سیاسیِ فی ما بین داریم از همین رو سفر معاون وزارت خارجه انگلستان به جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب انجام شد.

این نکته هم حائز اهمیت است که این مذاکرات هر 6 ماه یک بار در یکی از پایتخت ها انجام می شود که این بار نوبت میزبانی تهران از مقام انگلیسی به تهران بود که معاون وزیر خارجه انگلیس مذاکرات بسیار مفصلی را با عراقچی معاون وزارت خارجه کشورمان داشتند. در این مذاکرات همه مسائلی را که می تواند مورد علاقه دو کشور باشد مطرح و در خصوص مسائل دوجانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مسائل کنسولی صحبت شد.

در این مذاکرات آخرین تحولات بین المللی و منطقه ای و وضعیت برجام پس از خروج غیر قانونی آمریکا از آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت از همین رو درباره تعهدات و ضمانت هایی که دیگر اعضای برجام و کشورهای اروپا باید بعد از خروج آمریکا از برجام تحت عنوان بسته های اقتصادی پیشنهاد می کردند تا خروج آمریکا از برجام جبران شود گفتگو شد تا طرف مقابل از مواضع تهران آگاه شود.

العالم: ایران برای ادامه روند برجامی شروطی را بیان کرده است؟

بعد از خروج آمریکا از برجام دو حالت می توانست اتفاق بیفتد؛ راه نخست این بود که ایران به دلیل عهد شکنی آمریکا از برجام خارج شود و راه دوم نیز ادامه روند برجام بدون آمریکا بود که این مورد منوط به این بود که کشورهای 1+4 بتوانند خلا نبود آمریکا را پر کنند تا ایران از مزایای برجام در حوزه های مختلف بهره مند شود که با توجه به اصرار طرف اروپایی برای ادامه برجام بدون آمریکا و گفتگوهای صورت گرفته راه دوم انتخاب شد.

موضع ایران از اول این بود که برجام در صورتی می تواند ادامه داشته باشد که تمام تعداتی که 1+5 نسبت به ایران داشته است توسط 1+4 پوشش داده شود و تضمین های عملی نیز برای اجرا شدن آن داده شود از همین رو ما بعد از خروج آمریکا از برجام وارد یکسری مذاکرات متعدد با 1+4 شدیم به همین جهت اروپایی ها طبق مذاکرات صورت گرفته یاید بسته هایی تحت عنوان بسته های اقتصادی را برای حمایت از برجام و برای جلب رضایت ایران ارائه کنند.

با توجه به اینکه در حوزه سیاسی اتحادیه اروپا، چین و روسیه با نگاه مثبت اراده حفظ برجام را دارند، مذاکرات ما در بخش اقتصادی ادامه یافت لذا منتظر هستیم بخش های فنی باقی مانده که نیاز است به ما تضمین های لازم بدهند که در عمل تعهدات خودشان را اجرا کنند دریافت کنیم تا بعد از بررسی این پیشنهادات تصمیمات لازم را برای اخذ سیاست لازم بگیریم.

العالم: آمریکا علنی اعلام کرده است که با اعمال تحریم ها علیه ایران در نظر دارد اوضاع داخلی کشور را به هم بریزد نظر شما چیست؟

 بحث تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران جدید نیست و طی 4 دهه گذشته تحریم هایی را ریشه آن در سیاست های آمریکا بوده را تجربه کرده ایم. بنده متاسفم که آمریکا در تریبون ها و مقابل دوربین ها سخن از حمایت از مردم ایران می زند اما نهایتا شدیدترین اقدامات را علیه ایرانیان ترتیب می دهد و مردم ایران را تروریست می خواند و شدیدترین فشارهای اقتصادی را سعی می کند از سمت کشورهای دیگر عیله ایران وارد کند، این اقدامات علیه  کشورمان قطعا تجربه شکست خورده ای برای آمریکا دارد زیرا جمهوری اسلامی ایران این شرایط را به خوبی پشت سر خواهد گذاشت زیرا شرایط امروز ما نسبت به گذشته  کاملا متفاوت است و از وضعیت بهتری برخوردار هستیم و همچون گذشته هیچ قطعنامه شورای امنیتی علیه کشورمان صادر نشده است و وضعیت جهان کاملا تغییر کرده است و نکته قابل تامل این است که وضعیت آمریکا نیز نسبت به گذشته متفاوت است زیرا امروز پس از خروج آمریکا از برجام این ایالات متحده آمریکا است که در نوعی از انزوا قرار گرفته است و با چالش های عمیقی که با چین، روسیه و برخی از کشوهای منطقه و اتحادیه اروپا و حتی با همسایه خود کانادا دارد، مشکلات اساسی را در پش روی خود می بیند و از جهتی دیگر افکار عمومی بین المللی  نیز اکنون نمی پذیرد که تامین کننده منافع  آمریکا باشند

ایجاد تنش داخل ایران خوابی تعبیر نشدنی است و این سخنان مقامات آمریکایی علیه کشورمان سخنانی، مضحک، بی پایه و اساس و ناشی از عدم شناخت کافی مردم فرهنگ و تمدن ایران است. دولت ترامپ باید مطالعه خود را در زمینه شناخت مردم ایران بالا ببرد و از مشاوره گرفتن از گروهک های تروریسیتی بپرهیزد تا خود را دچار گرفتاری های بیشتر نکنند

العالم: آخرین شرایط در ادلب را چگونه ارزیابی می کنید؟

بر خلاف تصوری که برای بسیاری از دولتمردان در غرب و برخی کشورهای عربی وجود داشت که می توانند با فشار و تفویت داعش یک دولت را ساقط کنند، دولت سوریه به پیروزی های ارزشمندی دست یافته است از همین رو این دولت های غربی و عربی امروز به خطاهای استراتژیک خود پی بردند، اکنون پس از سال ها شاهد شکست تروریست ها در سوریه و عراق و در کل منطقه هستیم از همین رو سوریه امروز با موفقیت های بسیار توانسته تروریست ها را از سرزمین خود اخراج کند اما نقطه حساسی باقی مانده که برخی کشورهایی که هنوز امیدوارند خواب های قبلی خود تعبیر شود درصدد آن هستند که دست به اقداماتی بزنند تا ارتش و دولت سوریه را تضعیف کنند. آمریکا و برخی کشورها و کانون هایی در منطقه که حامیان داعش بودند در تلاش هستند تا دولت سوریه را ضعیف کنند اما اراده ای که در سوریه و مقاومت وجود دارد نهایتا اجازه ظهور و بروز به این  وضعیت را نخواهند داد.

العالم: جزئیاتی از برگزاری نشست آستانه در تهران بفرمایید؟

در یک اقدام سازنده و ضد تروریستی و در یک روند مطلوب و موفق ایران، ترکیه و روسیه در موفق ترین روند در بحث سوریه به نام آستانه ، نشست های متعددی برگزار کردند 

در اجلاس آتی که در ایران برگزار می شود روسای جمهور سه کشور نشستی را خواهند داشت و فرصت مغتنمی برای بحث و تبادل نطر برای بررسی آخرین تحولات منطقه  و سوریه و مبارزه با تروریست است از همین رو همکاری های دوجانبه و چند جانبه میان این کشورها می تواند نقشه راه خود برای همکاری های بعدی را مشخص کند.

العالم: نظر شما در خصوص برخی اظهار نظرها در منطقه که تاکید بر بیرون رفتن نیروهای ایرانی از سوریه دارد، چیست؟

ایران برای کمک های مستشاری در زمینه مبارزه با تروریسم و به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور دارد. حضور ما به خاطر مبارزه با تروریسم و به دعوت دولت سوریه بوده است. هیچ کشور دیگری نیست که بتواند برای ایران تعیین تکلیف کند و بخواهد که ایران تصمیمی را اتخاذ کند که آنها بخواهند، لذا تا زمانی که دولت سوریه بخواهد و تروریسم در سوریه وجود داشته باشد، در این کشور برای مبارزه با تروریسم باقی خواهیم ماند و صحبت دیگران در این مورد که ایران چگونه باید رفتار کند سخنی بیهوده، مضحک، بی دلیل و بی اساس است.

العالم: خبرها حاکی از آن است که عربستان با توسل به نماینده سازمان ملل در امور یمن درصدد یافتن راهی برای بیرون رفتن از باتلاق یمن است، رفتار ریاض را چگونه ارزیابی می کنید؟

هیچ متجاوزی پیروز نخواهد شد. سرنوشت هر متجاوزی شکست است. درنهایت چیزی نصیب نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان نخواهد شد جز یک شکست فاحش و این شکست مدت هاست که در حال رویت است و دیده می شود. خواب و خواست عربستان این بود که بعد از چند هفته به اهداف خودش در یمن خواهد رسید اما الان با گذشت چندین سال، ریاض خود را در برابر اراده ملتی می بیند که از حیثیت و وطن خود دفاع می کند و عربستان در برابر این ملت عاجز و ناکام مانده است.

راه حل یمن ساده است. توقف تجاوز و بمباران ها و نهایتا بازگشت به راه حل سیاسی و مذاکره که بین گروه های یمنی ـ یمنی حل و فصل شود. جامعه جهانی باید تلاش کند که مانع تجاوز عربستان و محتدانش به یمن شود. اگر این اتفاق بیفتد و برخی کشورهای غربی علی رغم ادعاهای خاصی که دارند از ارسال سلاح برای سرکوب مردم یمن دست بردارند و فشار لازم را به عربستان برای توقف حملات و ادامه جنگ بیاورند، می توانیم شاهد این باشیم که با شروع یک روند سیاسی و مذاکرات گروه های یمنی این کشور رفته رفته به آرامش برسد و سپس در مرحله اول فضا برای کمک های امدادی و بشر دوستانه و کمک به بیماران فراهم و محاصره شکسته شود و پس از آن در یک مسیر سیاسی راه حل جامعی تحت نظارت سازمان ملل پیدا شود.

العالم: با توجه به تحرکات صورت گرفته در خصوص فلسطین آیا امیدی برای حل وفصل این مساله وجود دارد؟

اگر به تاریخ برگردیم خیلی از این مباحث مطرح بوده و در اشکال مختلف سعی کردند که در قالب مذاکره ونشست یک وضعیت جدیدی را برای منطقه رقم بزنند ولی تا زمانی که ماهیت اشغالگری و تجاوز در رژیم صهیونیستی وجود داشته باشد که البته ماهیت ذاتی این رژیم است، ما شاهد هیچ اقدام مثبتی نخواهیم بود. ماهیت رژیم صهیونیستی ماهیت اشغالگری و تجاوز است و تاریخ هم این را نشان داده که نباید فریب برخی رفتارها را از جانب این رژیم خورد. من هیچگاه خوشبین نیستم که هیچ اتفاق مثبتی در شرایط کنونی برای فلسطین بیفتد. تا اشغالگری و تجاوز وجود دارد مبارزه هم وجود خواهد داشت. مردم فلسطین حق دارند از جان، خانه و کاشانه و سرزمین خودشان دفاع کنند واین وضعیت همچنان ادامه خواهد یافت.

العالم: به نظر شما هدف از ایجاد شایعات در خصوص ارسال موشک از سوی ایران به عراق و موضوع آمدن شهروندان عراقی به برخی از شهرهای ایران چیست؟  

ما در شرایط خاصی به سر می بریم، به عنوان جمهوری اسلامی ایران که تحت فشار و تحریم آمریکا قرار داریم و دو کانون دیگر درمنطقه که آنها هم در کنار سیاست های آمریکا قرار دارند و سعی می کنند در جهت تضعیف جمهوری اسلامی ایران گام بردارند. یکی از اهداف جدی آنها که در اتاق های فکرشان طراحی می شود و به طرق مختلف روی آن کار می کنند، ایجاد فضاهای کاذب، دروغین و بی اساس برای تخریب روابط خارجی ایران و به خصوص روابط تهران با همسایگان است چرا که احساس می کنند اگر روابط مطلوبی بین ایران و سایر کشورها و همچنین با همسایگان وجود داشته باشد، آنها شاید نتوانند تحریم های مد نظرشان را اعمال کنند لذا نیاز دارند به این که یک رابطه ناهنجار و بهم ریخته را میان ایران وهمسایگان خوب خودش پدید بیاورند.

رابطه ما با عراق رابطه بسیار خوبی است ما برای مردم و دولت عراق احترام زیادی قایل هستیم و ثبات وامنیت این کشور را ثبات و امنیت خود می دانیم. خیلی خوشحال هستیم که عراق وارد یک فرایند دموکراتیک شده و در حال گام نهادن در این مسیر است. حجم مناسبات اقتصادی و آمد وشدی که میان مقامات و حتی شهروندان عادی دو کشور وجود دارد بسیار است. فکر می کنم که این کانون های نامبارک در منطقه که علاقه مند به رابطه مطلوب ایران با همسایگان نیستند، در اتاق های فکرشان طراحی هایی را صورت می دهند برای ضربه زدن به رابطه خوب میان ایران و همسایگان به خصوص عراق کنونی که در دوران خاصی از مراحل تشکیل دولت و پارلمان جدید است.

قطعا همان گونه که قبلا اعلام کردم ارسال موشک توسط ایران به عراق یک دروغ بزرگ وحرف نابجا وغلط است و چنین چیزی وجود ندارد و هیچ دلیلی برای این موضوع نمی تواند وجود داشته باشد. بحث تهدید ایران یا تهدید برخی گروه های عراقی توسط ایران نیز دروغ دیگری است که ما منشا آن و کانون های سازنده این شایعات را می شناسیم و می دانیم که چه کسانی هستند و در کدام کشورها و از طریق چه کشورهایی این تبلیغات منفی دارد صورت می گیرد.

درمورد مباحثی که درخصوص آمدن شهروندان عراقی به برخی از شهرهای ایران مطرح می شود باز مطمئن هستیم که این هم از همین کانون ها نشات می گیرد و همه یک هدف را دنبال می کنند و همه هدف آنها تخریب رابطه سیاسی ایران و عراق و در مرحله دوم تخریب ذهنیت شهروندان دو کشور نسبت به یکدیگر است. آنها نمی توانند تصور کنند که این دو کشور می توانند از چنین روابط مطلوبی برخوردار باشند لذا ما شاهد این تبلیغات منفی و بی اساس و نادرست هستیم که مشخصا یک هدف واحدی را دنبال می کنند که آن هدف برای ما شناخته شده است و من توصیه ام به شهروندان و همه احزاب عراقی و حتی به هموطنانم این است که با دقت وهوشیاری کامل و هوشمندانه با این نوع اخبار برخورد کنند و این را بدانند که محافلی سعی دارند برای تضعیف ایران و حتی همسایگان و تضعیف روابط کشورمان دراین اتاق های فکر به این نوع خبر سازی های غلط بپردازند.

العالم: نظر شما در مورد انتخابات عراق و فرایند تشکیل کابینه چیست؟ آیا ایران از گروه و حزب خاصی درعراق برای رسیدن به قدرت حمایت می کند؟

ما در مورد عراق یک نظر داریم و آن نظر مردم این کشور است. آن چیزی که اکثریت مردم و پارلمان عراق به آن رای بدهند و آن را انتخاب کنند، همان انتخاب ماست. ما با هر دولتی در عراق با هر گرایش و به هرشکلی، از هر حزبی در درون این کشور همکاری خواهیم کرد و به آن احترام خواهیم گذاشت و آن را دولت قانونی عراق می دانیم و وظیفه خودمان می دانیم با آن به عنوان نمایندگان اکثریت جامعه عراق همکاری کنیم. ما قطعا جز این نظری نداریم و روی هیچ حزب وگروهی نظر خاصی وجود نداریم برای ما آنچه که محترم است امنیت، ثبات و تمامیت ارضی، حاکمیت ملی در عراق و خواست مردم این کشور است. هر آن چیزی که مردم عراق به آن رای می دهند و پارلمان عراق آن را انتخاب می کند می تواند مطلوب جمهوری اسلامی ایران باشد ما هیچ نگاه خاصی به هیچ حزب و گروه ودسته ای نه در عراق بلکه در هیچ کشور دیگری به خصوص همسایگان خودمان نداریم فکر می کنم که خواست مردم مهمترین چیزی است که باید به آن احترام گذاشت.

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها