تحلیل روز/

آیا ملک سلمان از کشتار مردم بی دفاع یمن پشیمان شده است؟

آیا ملک سلمان از کشتار مردم بی دفاع یمن پشیمان شده است؟
دوشنبه 12 شهريور 1397 - 11:20

یک بار دیگر با اعتراف عربستان به حمله هوایی به اتوبوس حامل کودکان در شهرک ضحیان واقع در شمال یمن که یک ماه پیش رخ داد، ماجرای این جنایت بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. در این حمله که از فجیع ترین جنایات عربستان در حق یمنی ها طی چند سال گذشته بود، ده ها کودک به شهادت رسیدند.

العالم - یمن

سخنگوی تیم مشترک رسیدگی به حوادث وابسته به ائتلاف سعودی اماراتی – که پیشتر برای سرپوش گذاشتن بر جنایات این ائتلاف در یمن ایجاد شده است – در کنفرانس مطبوعاتی خواستار محاکمه عوامل این "اشتباهات" شده و تصریح کرده است که این اتوبوس هیچ خطر آنی برای ائتلاف نداشت و حمله به آن در یک منطقه غیر نظامی در آن زمان هیچ توجیهی نداشت. چنین اظهاراتی گاهی انسان را دچار این تصور می کند که ملک سلمان، پادشاه عربستان یا به قول رسانه های سعودی "خادم الحرمین" سر عقل آمده و تصمیم گفته است تجاوز به یمن و کشتار مردم بی دفاع آن را متوقف کند حال آنکه ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف متجاوز به یمن بارها تأکید کرده است که حمله به اتوبوس مورد نظر عمدی بوده و ده ها تن از فرماندهان نظامی را در آن به قتل رسانده است؛ وی با ابراز تردید و عدم اطمینان از وجود کودک و مدریه در صعده، بارها گفته است که این عملیات از موفق ترین عملیات های این ائتلاف بوده و باقوانین جنگ و قوانین انسانی انطباق کامل داشته است.

چنین اعترافی از سوی عربستان و امارات اگر چه اولین اعتراف در نوع خود نیست واکنش های خشمگینانه بسیاری را به دنبال داشته است؛ یمنی ها این اعتراف را تلاش دیگری از سوی سعودی ها برای پایمال کردن کل ماجرا و ادامه سیاست فریب جهان دانسته و گفته اند که عربستان می کوشد با این ترفند از انتقادهای بین المللی فرار کرده و چنین وانمود کند که به حقوق انسان احترام می گذارد و به قوانین بین المللی - با این که آن را هر روز نقض می کند - احترام می گذارد.

این اعتراف همچنین یادآور اعتراف مشهور دیگر عربستان به ارتکاب جنایت "سالن بزرگ" است که در آن بیش از 700 نفر شهید و مجروح شدند. همچنین تداعی کننده انبوه جنایات وحشیانه ای دیگری است که عربستان به ارتکاب آنها اعتراف کرده است اما همگی فراموش شده اند بدون اینکه جامعه بین الملل برای توقف این جنایات کاری کرده باشد.

همچنین عربستان جنایت های فجیع دیگری در حق مردم یمن مرتکب شده است که هیچ گونه واکنش بین المللی در پی نداشته است و عربستان هم هیچ اعترافی به ارتکاب آنها نکرده است.

اکنون سئوال این است که آیا این به اصطلاح خادم حرمین از جنایاتی که در حق کودکان و زنان یمنی مرتکب شده، توبه کرده است؟ این اعتراف چه سودی به حال مردم یمن دارد آنهم در شرایطی که هنوز شاهد جنایات ائتلاف سعودی هستند؟ هدف عربستان از این اعتراف چیست؟ مخصوصا که ناظران سیاسی معتقدند عربستان و امارات همچنان بر ارتکاب تجاوز به یمن و نابودی این کشور و به زانو درآوردن مردم آن با استفاده از ابزارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی اصرار دارند. در روزهای اخیر عربستان و امارات سعی دارند از ابزار اقتصادی و نیز دولت مزدور هادی استفاده کنند.

امروز حمله سعودی اماراتی به یمن دیگر فقط یک حمله نظامی نیست بلکه بیش از هر چیز یک حمله تمام عیار اقتصادی به ملت یمن حتی یمنی های ساکن در مناطق تحت سیطره منصور هادی است؛ به طوری که پول ملی یمن در مقابل پول های دیگر پیوسته در حال سقوط است و هر دلار، 300 هزار ریال یمنی است. در چنین شرایطی قیمت کالاهای اساسی در بازارهای محلی به شدت بالا رفته است و این امر در کنار اوضاع اسف بار انسانی رنج یمنی ها را دو برابر کرده است. و از آنجا که نقش مستقیم در جنایت علیه مردم یمن را سلمان بن عبد العزیز و محمد بن زاید بر عهده داشته اند نباید فراموش کرد آمریکا چه نقشی در این جنگ داشته اند و رسانه های این کشور بی پرده اذعان می کنند که مجرمان و جنایت کاران از بمب و سلاح های آمریکایی استفاده می کنند و از حمایت واشنگتن برخوردارند و بر این اساس دولت آمریکا در کشتار ملت یمن دخالت مستقیم داشته است.

عبد الرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها