مدیر پیشین سیا و وزیر دفاع اسبق آمریکا:

نشست ترامپ و کیم شکست خورده/ آمریکا هیچوقت درباره افغانستان، استراتژی نداشته است

نشست ترامپ و کیم شکست خورده/ آمریکا هیچوقت درباره افغانستان، استراتژی نداشته است
دوشنبه 12 شهريور 1397 - 14:40

«لئون پانه‌تا» وزیر دفاع اسبق آمریکا و مدیر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی این کشور، نشست اخیر رئیس‌جمهور این کشور با رهبر کره شمالی را «شکست‌خورده» توصیف کرد.

العالم - آمریکا

در ادامه اظهارنظرها درباره مذاکرات آمریکا و کره شمالی به دنبال برگزاری نشست «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون» در سنگاپور، یکی از چهره‌های اطلاعاتی و نظامی پیشین واشنگتن درباره شرایط جاری درباره کره شمالی ابراز نگرانی کرده است.

مجری برنامه «این هفته» شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» با لئون پانه‌تا مصاحبه‌ و از او درباره مسائل داخلی به ویژه مرگ «جان مک کین» و البته مسائل خارجی سوالاتی کرده است.

پانه‌تا از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ وزیر دفاع این کشور بود.

او در ابتدا از مواضع دونالد ترامپ در قبال جان مک کین انتقاد کرد و این سناتور را «یک قهرمان واقعی» خواند.

در بخش سیاست خارجی، مجری از میهمان خود سوال کرد: «رئیس‌جمهور سفر وزیر خارجه مایک پامپئو به کره شمالی را لغو کرد و گفت که آنها پیشرفت کافی (در زمینه مذاکرات برای خلع سلاح اتمی) نداشته‌اند. نظر شما چیست؟»

پانه‌تا گفت: «من درباره وضعیت جاری خیلی نگرانم چرا که صادقانه بگویم، در حال حاضر یک نشست شکست خورده روی دستمان مانده و یک لیست طولانی درباره تلاش‌های ناکام در ارتباط با کره شمالی وجود دارد و این شاید یکی دیگر از همان تلاش‎‌ها باشد».

ترامپ و کیم روز 22 خرداد در سنگاپور با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

وزیر دفاع اسبق آمریکا ادامه داد: «مشکل این است که این نشست از همان اول هم محکوم به شکست بوده است چرا که هرگز اقدامات لازم و مقدماتی ضروری پیش از برگزاری نشست انجام نشده بود. این نشست همه‌اش نمایش، دست دادن و تبادل الفاظ بود اما کار اساسی در فرایند رصد سایت‌های اتمی، رژیم بازرسی‌ها و اینکه چه کاری باید در قبال تحریم‌ها انجام شود انجام نشده بود، همه این کارها برای اطمینان یافتن از حل مسالمت‌آمیز مساله کره شمالی باید انجام شوند».

مجری آمریکایی سوال کرد: «رئیس‌جمهور ترامپ اکنون چه کاری می‌تواند انجام دهد؟»

مدیر پیشین سیا جواب داد: «آنچه که اکنون باید انجام شود و قبلا انجام نشده، کار اساسی و اصولی دیپلماتیک است، کاری که به همه موضوعات نگاه کند، همه آنها را روی میز گفت‌و‌گو بگذارد و فرایند دیپلماتیک بین آمریکا، کره شمالی را شروع کند و امیدواریم که کره جنوبی و ژاپن هم بخشی از این فرایند بشوند».

او افزود: « همه این طرف‌ها با توجه به مطرح شدن همه موضوعات در میز مذاکرات دور هم جمع شوند تا فرایند مصالحه شروع شود».

مجری شبکه ای بی سی نیوز سوال کرد: «دونالد ترامپ گفته که او هنوز هم روابطی عالی با کیم جونگ اون دارد. او چرا همچنین حرف‌هایی می‌زند؟»

پانه‌تا جواب داد: «موضوع بر سر روابط و شخصیت نیست بلکه مساله بر سر کار سخت مذاکره کردن برای حصول به راه‌حل درباره تفاوت‌ها و اختلاف‌ها بین آمریکا و کره شمالی و کره جنوبی است و موضوعات مهم و پرمخاطره‌ای در این اختلاف‌ها وجود دارد و هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است. ما نمی‌دانیم که سایت‌های اتمی آنها کجا است، ما نمی‌دانیم که سایت‌های موشکی آنها کجا است، ما نمی‌دانیم بخش اعظم سایت‌های سلاح شیمیایی آنها کجا است، ما نتوانستیم هیچ نوعی از رژیم بازرسی درست کنیم. همه اینها باید روی میز باشد و درباره آنها باید صحبت شود و ما تاکنون هنوز هیچ نشستی جدی درباره این موضوعات برگزار نکرده‌ایم و مشکل کنونی این است».

مجری در آخرین سوال خود در این برنامه درباره حضور نظامی آمریکا در افغانستان سوال کرد.

این خبرنگار آمریکایی گفت: «حضور ما در افغانستان به زودی وارد هفدمین سال خود می‌شود. ما هنوز هم در آنجا هستیم. هیچ کدام از ما خواهان یک حمله مشابه حملات ۱۱ سپتامبر نیستیم اما آیا ما باید هنوز هم آنجا باقی بمانیم؟»

وزیر دفاع اسبق آمریکا جواب داد: «به نظر من خیلی مهم است که اجازه ندهیم افغانستان فرو بپاشد و به طالبان اجازه دهیم که نفوذ خود را در افغانستان احیا کنند. فکر می‌کنم کاری که باید در اینجا انجام شود، یک استراتژی است که کشور افغانستان امن و ایمن شود، ما در آنجا نیروهای نظامی داریم اما چیزی که مفقود است، وجود یک استراتژی برای ایمن و امن کردن این کشور است».

مجری سوال کرد: «بعد از ۱۷ سال؟ من حس می‌کنم که این حرف‌ها را قبلا شنیده‌ام».

پانه‌تا در جواب گفت: «قطعا شما درست می‌گویید که قبلا چنین حرفی را شنیده‌اید. صادقانه بگویم مشکل این بوده که هرگز یک استراتژی خاص در قبال افغانستان توسط هیچ کدام از دولت‌ها (بوش، اوباما و ترامپ) تدوین نشده است. در نهایت کاری که باید انجام شود این است که اگر نیروهایمان در آنجا حضور دارند و اگر ما می‌خواهیم که با افغان‌ها کار کنیم، باید کاری کنیم که افغان‌ها بتوانند خودشان حکومتشان را اداره کنند . این کاری است که هنوز انجام نشده و باید انجام شود. فساد زیادی (در افغانستان) وجود دارد و همچنین قبیله‌گرایی زیادی در این کشور وجود دارد. ما به مشکلات افغانستان نپرداخته‌ایم مشکلاتی که اگر ما می‌خواهیم افغانستان را نجات دهیم، باید حل شوند».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها