یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا فشارهای سعودی و امارات بر سلطان قابوس به نتیجه می رسد؟

آیا فشارهای سعودی و امارات بر سلطان قابوس به نتیجه می رسد؟
دوشنبه 12 شهريور 1397 - 20:59

العالم _ آسیا

خبر:

  • وبگاه امنیتی"استراتفورد" آمریکایی از تشدید فشارهای سعودی و امارات بر سلطان قابوس به منظور تغییر رویکردهای منطقه ای و بین المللی این سلطان نشین خبر داد.

تحلیل:

  • در حالی که در سایه فشارهای عربستان و امارات بر قطر و متعاقب آن منزوی کردن این کشور از شورای همکاری خلیج فارس، این شورا در عمل هویت خود را ازدست داده است اینک محمد بن سلمان و محمد بن زاید با تشدید فشارها بر عمان می کوشند تا در اولین و اساسی ترین گام روابط مثبت و موثر عمان و ایران را تخریب کنند. قطع روابط سیاسی و تجاری دو کشور در صدر این سیاستها قرار دارد.
     
  • افزون بر ایران، سعودی و امارات از روابط فی ما بین عمان و انصارالله یمن به شدت ناراضی هستند و به همین خاطر از سویی می کوشند تا مجاری ارتباطی یمن با عمان که در شرایط جدید تنها راه تامین مایحتاج یمنی ها است را به کلی مسدود کنند و در عین حال تاثیر گذاری و نفوذ عمان در استان هم مرز با عمان یعنی "المهره" که به شکل سنتی ارتباطات ویژه ای با این سلطان نشین داشته است را به صفر برسانند.
     
  • به منظور رسیدن به این مقصود و از آن جهت که عمان از روابط بسیار مطلوبی با کشورهای منطقه و جهان برخوردار است و به دلیل سیاست بی طرفی عمدتا مورد احترام و اعتماد جامعه جهانی است، بن سلمان و بن زاید می کوشند تا عمان را به عنوان ضعیف ترین حلقه اجرای سیاست های امریکا در منطقه معرفی کنند و در سایه این مساله از سویی موافقت آمریکا را در منزوی کردن عمان جلب کنند و از دیگر سو در سایه تشدید فشارهای آمریکا بر عمان، سلطان قابوس و البته جانشین بعدی او را با سیاست های خود همراه  سازند. این در حالی است که جنس نگاه و رویکرد سلطان قابوس و تجربه های سیاسی او در اداره عمان  طی سالیان متمادی تحقق این رویای سعودی -اماراتی را با دشواری های فراوانی مواجه کرده است.

پربیننده ترین خبرها