تحلیل روز/

اذعان فرانسه به پیروزی اسد در جنگ با تروریست ها

اذعان فرانسه به پیروزی اسد در جنگ با تروریست ها
دوشنبه 12 شهريور 1397 - 15:16

روند تحولات سوریه در عرصه میدانی و سیاسی حامیان تروریست های تکفیری را وادار به اذعان به پیروزی ارتش و نیروهای مردمی در جنگ با تروریست ها کرده است. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه درگفت‌وگو  با رادیو «فرنس اینتر» گفت، باید اعتراف کرد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در جنگ پیروز شده است.

العالم _ اروپا

وزیر خارجه فرانسه در عین حال با نادیده انگاشتن  نقش فرانسه در بحران آفرینی در سوریه در هفت سال گذشته با تهدید سوریه به اقدام نظامی در صورت استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور، گفت حتی در صورتی که نظام سوریه بتواند شهر «ادلب» را از معارضین مسلح پس بگیرد، باز هم بحران پایان نخواهد یافت و باید از طریق گفت‌وگو این درگیری را پایان داد.

اذعان ژان ایولودریان به پیروزی اسد در جنگ هفت ساله با تروریست ها اعتراف به شکست در براندازی حکومت سوریه توسط دولت های غربی و در راس آنها فرانسه با حمایت از گروه های تروریستی و تکفیری است. هفت سال پیش فرانسه و انگلیس با حمایت آمریکا و با همراهی عربستان ، امارات متحده عربی، قطر و ترکیه تصور می کردند خیزش های مردمی در کشورهای استبدادزده در شمال آفریقا را می توانند در سوریه با دستاویز قرار دادن  عملکرد نامطلوب نیروهای امنیتی  در برخورد با مخالفین و تحریک جریان های مخالف دولت به شورش، حکومت سوریه را ساقط کنند. هدف خارج کردن سوریه از محور مقاومت و در گام دوم مقابله با حزب الله لبنان و از هم پاشیدن گروهای مقاومت فلسطینی در سوریه بود.

فرانسه تحت پوشش حمایت از دموکراسی تمامی افراد و گروه های مخالف حکومت سوریه را که هیچ فعالیت سیاسی نداشتند به دلیل نداشتن پایگاه مردمی تحت عنوان گروه های معارض گردهم آورد. گروه هایی که از ابتدا بر سر داشتن یک رهبر نیز اختلاف نطر عمیقی داشتند چه برسد به آنکه بخواهند در عرصه میدانی سوریه  فعالیت محسوسی داشته باشند . تنها نیروی آنها در عرصه میدانی در جنگ با حکومت سوریه گروهی از افسران و سربازان جا شده از ارتش سوریه تحت عنوان ارتش آزاد بودند. توان نظامی آنها نیز بسیار محدود بود. بدین ترتیب عربستان و ترکیه مسیر را برای رفتن گروه های تکفیری و تروریستی از سرتاسر جهان به خصوص اروپا به سوریه فراهم کردند. سوریه به بزرگترین محل تجمع تروریست های تکفیری در جهان تبدیل شد. آنها با حمایت همه جانبه ائتلاف غربی و عربی بخش های وسیعی از خاک سوریه را اشغال کرده و حکومت ترس و وحشت را در مناطق تحت اشغال خود تشکیل دادند. نفت سوریه را به حامیانشان می فروختند و برای خود درآمدهای مالی فراهم کرده بودند. در این سال ها که مردم سوریه به سلاخی کشیده می شدند و تروریست های تکفیری از هیچ جنایتی ابا نداشتند دولت های غربی دغدغه مردم و نقض حقوق بشر را نداشتند و پذیرش هر طرح صلحی را به برکناری بشار اسد مشروط کرده بودند. بدین گونه بود که فرایند چندین دور مذاکرات صلح در ژنو با بن بست مواجه شد. آنها می خواستند هدفی را که در عرصه میدانی و با حمایت از گروه های تروریستی به دست نیاورده بودند از طریق راه حل سیاسی و با تشدید خونریزی در سوریه به دست آورند.  

شکل گیری ائتلاف ایران، روسیه ، عراق و حزب الله لبنان در حمایت از دولت و مردم سوریه در مبارزه با تروریستهای تکفیری روند تحولات در عرصه میدانی را بر خلاف خواست و اهداف ائتلاف غربی و عربی تغییر داد. شهرها و مناطق تحت اشغال تروریستهای تکفیری یک به یک سقوط کرد. اکنون ارتش و نیروهای مردمی سوریه در صدد زدن آخرین ضربه به تروریست های تکفیری جمع شده در استان ادلب هستند. دولت های غربی از جمله فرانسه می دانندکه دیگر نمی توانند به صورت آشکار از گروهها تکفیری سوریه حمایت کنند. آنها همه کارتهایی خود را در سوریه برای براندازی حکومت سوریه در هفت سال گذشته استفاده کرده و به آزمون گذاشته اند. هدف انها اکنون این است که با به تاخیر انداختن عملیات ادلب و تهدید به مداخله نظامی به بهانه استفاده از سلاح های شیمیایی نقش پر رنگی در ترسیم آینده سیاسی سوریه داشته باشند. از همین رو مواضع دو پهلو در برابر تحولات سوریه اتخاذ می کنند. از یک طرف به پیروزی رئیس جمهوری سوریه در جنگ با تروریسها اذعان می کنند و از طرف دیگر از دغدغه خود درباره حفظ جان مردم و غیر نظامیان در ادلب سخن می گویند و همچنان می کوشند با ژستهای انسان دوستانه بازیگر فعالی در عرصه میدانی و سیاسی سوریه باشند.

مرتضی مکی

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها