تحلیل روز/

حزب کارگر بریتانیا و یهودی ستیزی؛ کوربین در توفان انتقادات

حزب کارگر بریتانیا و یهودی ستیزی؛ کوربین در توفان انتقادات
سه شنبه 13 شهريور 1397 - 14:04

احتمال نخست وزیر شدن جرمی کوربن، رهبرحزب کارگر طی چندین ماه آینده بیشتر شده است.

العالم _ اروپا

در نوسان بودن نتایج نظرسنجی های اخیر بریتانیا درباره برگزیت  از سویی و بحرانی شدن وضعیت  محافظه کاران و احتمال خروج این کشور از اتحادیه اروپا از سوی دیگر، احتمال نخست وزیر شدن "جرمی کوربن"، رهبرحزب کارگر طی چندین ماه آینده را تقویت می کند. 

اما احتمال برگزاری انتخابات زود هنگام و ناکام ماندن مذاکرات دولت ترزامی در دست یافتن به توافق، شاید لزوما  به نفع کوربن نباشد که رهبری اش برای حزب کارگر مورد بحث است، و شاید تلاش برای جلوگیری وی از دست یافتن به این منصب باشد به ویژه که این حزب درآستانه برگزاری کنفرانس سالیانه است.

توفانی که در حال گذر از حزب کوربین به دلیل  مساله موسوم به یهودی  ستیزی  است، شاید زندگی سیاسی وی را به دلیل اتهام های آشکاری که به وی زده شده به خطر بیاندازد که اگر از تبعات آن نجات یابد و همچنان رهبر این حزب باقی بماند؛ مانع دیگری فرا روی خود دارد که همان  ضرورت تغییر سیاست حزب در قبال خروج کشور از اتحادیه اروپا و موافقت رسمی با  درخواست برگزاری رفراندوم جدید است .
  
اما احتمال نخست وزیری وی، مرهون اقدامات محافظه کاران است زیرا مستلزم برگزاری انتخابات زود هنگام از سوی  نخست وزیری است چه ترزا می یا هر شخص دیگری باشد که جانشین رهبر این حزب می شود بنابراین تعیین خودکار نخست وزیری ، با دریافت نامه 48 نماینده محافظه کار، رای عدم اعتماد به جریان خواهد افتاد در این صورت ترزا می از دست یافتن بر رهبری محافظه کاران بازخواهد ماند و به دنبال آن درست مانند می در سال 2016 ، نخست وزیر جدید بدون انتخابات عمومی انتخاب می شود.

فشارهای  رو به افزایش بر کوربین، طی هفته ها و ماه های اخیر موجب نگرانی وی شده به گونه ای که اظهارات وی مبنی بر عدم تسامح با هرگونه رفتار یهودی ستیزی، هیچگونه کمکی به وی نکرد بلکه این اتهامات، تاثیرات منفی بر سابقه وی پیش از رهبری بر مخالفان بریتانیا داشته است.

به گونه ای که رسانه های راستگرا برای بیان همبستگی وی با فلسطینیان از زمین و زمان شاهد می آورند تا آشکارا اعلام کنند که گرایشات وی یهودی ستیزانه است و زمزمه هایی با همان اتهام از داخل حزب کارگر به گوش می رسد.

"فرانک فیلد" نماینده حزب کارگر در پارلمان نیز با تعبیر شدیدتری گفت: رهبر این حزب؛ به یک قدرت یهودی ستیز در سیاست انگلستان تبدیل شده است. 

روزنامه سان انگلیس نیز نوشت، دستکم 12 نماینده حزب کارگر در اندیشه ترک فراکسیون پارلمانی حزب کارگر هستند و می توانند برای دادن رای عدم اعتماد به کوربن موفق عمل کنند اما  ترجیحا و ظاهرا  بر موضع خود مبنی بر مخالفت با گرایش یهودی ستیزی وی تاکید دارند و رسما  برای کنار گذاشتن وی  و آغاز رقابت برای اشغال رهبری این حزب فعالیتی ندارند.

کوربن دو سال پیش نیز با 172 رای مخالف در برابر 40 رای موافق، نتوانست رای اعتماد بگیرد اما در انتخابات اخیر در برابر اوان اسمیت تنها رقیب خود با نزدیک به 62 رای  پیروز شد زیرا توانست تایید بیش از 300 هزار عضو حزب کارگر را جلب کند.

بحران داخلی بریتانیا ،شکافی با محویت کوربن به وجود آورده، اما رهبر کنونی مورد تایید جریان چپ کارگراست یعنی سازمان چپ مومنتوم است (زیرا نماینده حزب چپ میانه رو بریتانیاست) که سه سال پیش قدرت منتخب و گروه فشار بود که یک ماه پس از انتخاب وی به عنوان رهبر این حزب تاسیس شد تا امتداد خط فکری وی باشد و با شدت یافتن درگیری ، جان لانسمان؛ رهبر و بنیانگذار آن؛ 12 الی 30 نماینده حزب کارگر را برکنار کرد این درحالی است که همچنان به گرایشات خصمانه خود با کوربن  ادامه دادند.

لانسمان هم پیمان قدرتمند کوربن بود او از با نفوذ ترین شخصیت های سیاسی بریتانیا بود،اما پیشنیه یهودی وی تاکید دارد که یهودی های بریتانیا درباره تعریف یهودی  ستیزی اختلاف نظر دارند ادعا دارد وجود دولت اسرائیل  تلاشی نژاد پرستانه است. 

حزب کارگر به ویژه رهبر آن نیز برای موافقت با نمونه های مطرح شده لانسمان که متشکل از 11 ادعا برای اثبات اتهام یهودی ستیزی از جمله انتقاد از رژیم صهیونیستی است، تحت فشارهای شدیدی قرار گرفت .

حامیان کوربن و تکذیب کنندگان مساله نژادپرستی حزب کارگر، برخی یهودیانی  هستند که خودشان عضو گروه صدای یهودیت کارگری هستند.

جریانی مخالف با سازمان بریتانیایی غیر دولتی موسوم به " کمپین علیه رفتارهای ضد یهودی " که در صدد فعال کردن مساله یهودی ستیزی در حزب کارگر هستند و می گویند این مساله دروغین است.آنها  در پایگاه خود برای هوادارانشان درخواستی فرستاده و از آنان خواستند از تجارب خود در حزب کارگر شواهدی در مقابله با شهادت های کمیسیون برابری و حقوق بشر ( دستگاهی عمومی و غیر دولتی) ارائه دهند . 

کمپین علیه رفتارهای ضد یهودی، دو سال پیش نیز گزارش 13 صفحه ای به عنوان " مسلمانان و یهودی ستیزی " منتشر و در آن ادعا کرد " گرایشات یهودی ستیزی میان مسلمانان بریتانیا بسیار شدید و ترسناک  است. 

این سازمان غیردولتی در سال 2014 تاسیس شد و ماموریت خود را گرد آوری و تحلیل اظهارات جنایت های یهودی ستیزی نیروهای پلیس انگلستان معرفی کرد.

سازمان " صدای یهودیت کارگری" هدف این کمپین را کنار گذاشتن جرمی کوربن از فعالیت های اجتماعی می داند.
 
وزیر پیشین دارایی بریتانیا نیز گفت: کوربن با اظهارات خود درباره رژیم صهیونیستی و یهودیان از خطوط قرمز عبور کرده و باید بداند چرا یهودیان بریتانیا از رهبری وی برای حزب کارگر ناخرسند و نگران هستند .

و خطرناکتر از همه برای زندگی سیاسی کوربن ، حملاتی است  که به وی می شود که به بالاترین حد ممکن خود رسیده و دست یافتن وی به نخست وزیری را  تهدیدی جدی برای یهودیان بریتانیا دانسته اند که این مساله در سه نشریه اصلی یهودی بریتانیایی منتشر شده است.
 
"جاناتان هنری ساکس" خاخام ارشد بریتانیا نیز سریعا بدون درنگ به سئوال مجری بی بی سی درباره اقدام یهودیان در ترک بریتانیا، پاسخ داد و گفت : طبعا آنان بریتانیا را ترک می کنند.

خاخام به عنوان مثال از فرانسه یاد کرد و گفت: یهودیان فرانسه از 16 سال پیش به دلیل حملات تروریستی به مناطق یهودی نشین و نه فقط اسرائیلی، مهاجرت از این کشور را آغاز کردند.
 
کوربن چند روز پیش بار دیگر به دلیل پخش ویدئویی در سال 2013 و اظهارات وی درباره گروهی از صهیونیست های بریتانیا و نه همه آنها مبنی بر اینکه این یهودیان علیرغم زندگی طولانی در انگلستان، روح شوخی انگلیسی را نمی فهمند به یهودی ستیزی متهم شد  و موجب شد تا  وی بار دیگر از خود دفاع کند وی تاکید کرد لفظ صهیونیست ها را به معنای سیاسی دقیقش و نه به عنوان کنایه از مردم یهودی به کار برده است .

کوربین با موجی از انتقادات روبروست و به نظر می رسد فرایند انتقال وی از رهبری مخالفان به نخست وزیری فقط یک احتمال اگر چه احتمالی قوی است که با دشواری های زیادی روبروست و بیشتر به عمل  سزارین شباهت دارد که اگر محقق شود یا وی تلاش خواهد کرد از انتقاد اشغالگران صهیونیستی دست بردارد که از او بعید است و یا ضربه های بیشتری را تحمل کند و در برابر توفان های تند قرار بگیرد که در این صورت تمرکز خود را برای مدیریت کشور و حل  بحران هایش از دست خواهد داد .

محمد بوعبد الله

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها