استاد دانشگاه تل آویو:

"امت یهود"، اختراع صهیونیست هاست

سه شنبه 4 مهر 1391 - 18:54

اسرائيل چگونه "اختراع" شد؟ پرسشي است که يکي از تاريخ نگاران مشهور اسرائيلي به نام "شلومو ساند" که از اساتيد دانشگاه تل آويو است، در دو کتاب خود به آن پرداخته و پندارهاي بنيانگذار صهيونيزم را مورد نقد و بررسي قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، وی به تازگی و در پی انتشار کتاب جدیدش، در مصاحبه ای طولانی با مجلۀ فرانسوی لوبوان، بار دیگر ضمن تأکید بر نظریات خود، وجود مقوله ای با عنوان "ملت یهود" را منکر شده است.

ساند معتقد است که صهیونیست ها، اصطلاح دینی "سرزمین اسرائیل" را سرقت کردند و آن را به یک اصطلاح ژئو پولتیک و امروزی مبدل ساختند. سرزمین اسرائیل موطن یهودیان نبوده و نیست، اما در پایان قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم، با ظهور جنبش صهیونیزم، به عنوان وطن یهودیان معرفی شد.

وی در کتاب خود آورده است: "پیوریتن" ها یا پیروان مکتب "پاک دینی" که در قرون 16 و 17 میلادی در بریتانیا و از دل مذهب پروتستان سر بر آوردند، نخستین کسانی بودند که تورات را به عنوان یک کتاب "تاریخی" خواندند و در ادامه نیز نئو صهیونیست ها – و نه یهودیان- بودند که اصطلاح "سرزمین اسرائیل" را به عنوان یک اصطلاح ژئو پولتیک و امروزی ابداع کردند.

وی در خصوص تاثیر صهیونیزم در اشغال فلسطین و شکل گیری اسرائیل، معتقد است که پروژۀ صهیونیزم نتوانست یهودیان را در اروپا نگه دارد. آنها که عاقل تر بودند، در آغاز قرن بیستم به آمریکا رفتند، اما اندکی از یهودیان به خاورمیانه مهاجرت کردند. آمریکا و بریتانیا درهای خود را به روی مهاجران یهود بستند و آنها راهی جز رفتن به فلسطین یا فرانسه نداشتند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها