در محکومیت کشتار کودکان یمنی فردا تظاهرات «گسترده» در شمال یمن برگزار می‌شود

در محکومیت کشتار کودکان یمنی فردا تظاهرات «گسترده» در شمال یمن برگزار می‌شود
سه شنبه 13 شهريور 1397 - 18:08

فعالان یمنی خواستار برگزاری تظاهرات «گسترده» در صعده برای محکومیت کشتار کودکان این کشور به دست ائتلاف «متجاوز» سعودی شدند.

العالم - یمن

کمیته برگزارکننده تظاهرات در یمن امروز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از مردم این کشور خواست تا در تظاهرات فردا با عنوان «محاکمه عاملان کودکان وظیفه دینی و انسانی است» شرکت کنند.

به گزارش المیادین، در ادامه بیانیه آمده است که این تظاهرات «گسترده» روز چهارشنبه در محکومیت کشتار کودکان یمنی توسط ائتلاف متجاوز سعودی برگزار می‌شود.

ائتلاف سعودی - آمریکایی در تاریخ هجدهم مرداد ماه به شهر ضحیان واقع در استان صعده یمن حمله کرد که در پی آن بیش از ۵۰ نفر از جمله ۴۰ دانش‌آموز و کودک یمنی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

ائتلاف سعوی روز پنجشنبه گذشته پس از تشکیل کمیته تحقیق درباره حادثه اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی در منطقه «ضحیان» استان صعده، به «کشتار» کودکان یمنی در این منطقه اذعان کرد و آن را حمله «اشتباهی» اعلام کرد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و تحلیگران، اعتراف ائتلاف سعودی به «کشتار» کودکان یمنی در صعده را نتیجه فشارهای بین المللی و منطقه‌ای صورت دانستند.

‏ائتلاف سعودی ابتدا از حمله خود به اتوبوس دانش آموزان دفاع کرده بود و آن را یک «اقدام نظامی قانونی» خواند.

یک هفته بعد، در جنایتی مشابه که در پی حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی به شهرستان الدریهمی استان الحدیده به وقوع پیوست، ۲۷ کودک دیگر یمنی کشته شدند که در این خصوص با وجود محکومیت‌های بین‌المللی، کمیته‌ حقیقیت یاب از سوی ائتلاف متجاوز تشکیل نشده است.

بُعد رسانه‌ای و حقوق بشری و محکومیت بین‌المللی این دو «جنایت» که در آن مجموعا حدود ۷۰ کودک یمنی کشته شدند، به حدی است که واکنش سناتورهای آمریکایی را به دنبال داشته است.

به عنوان نمونه، «کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کنتاکی در صحن سنا در کنار تصویری از بقایای حمله ائتلاف سعودی به یک مراسم خاکسپاری در یمن ایستاد و با انتقاد از ادامه حمایت‌های واشنگتن از ائتلاف سعودی گفت: «آمریکا در کارزار این حملات (به یمن) بازیگری کلیدی است.»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها