وزارت دفاع اسپانیا توقف فروش سلاح به عربستان سعودی را تأیید کرد

وزارت دفاع اسپانیا توقف فروش سلاح به عربستان سعودی را تأیید کرد
سه شنبه 13 شهريور 1397 - 19:46

سخنگوی وزارت دفاع اسپانیا اعلام کرد که این کشور فروش تسلیحات خود به عربستان سعودی را به دلیل اقدامات این کشور در یمن متوقف کرده است.

العالم - عربستان سعودی

وزارت دفاع اسپانیا تأیید کرد که این کشور فروش تسلیحات ساخت خود به عربستان سعودی را متوقف کرده است.

خبرگزاری رویترز امروز (سه‌شنبه) نوشت که سخنگوی وزارت دفاع اسپانیا گفته است مادرید فروش تسلیحات به ریاض را که در قالب ائتلاف ضد یمن بااین کشور در حال جنگ است، متوقف کرده است.

رسانه‌های غربی بامداد امروز از قصد اسپانیا برای توقف فروش ۴۰۰ بمب هدایت شونده لیزری به عربستان سعودی به دلیل نگرانی درباره استفاده از این بمب‌ها علیه غیرنظامیان یمن خبر داده بودند.

این قرارداد در سال ۲۰۱۵ بین دولت سابق و محافظه‌کار اسپانیا و عربستان سعودی بسته شد اما دولت کنونیِ اسپانیا که مواضع چپ‌گرایانه دارد، این قرارداد را لغو کرده است.

حملات چند هفته اخیر ائتلاف عربستان سعودی به اهداف غیر نظامی در یمن به ویژه کودکان که تنها در دو حمله صعده و الدریهمی، بیش از ۸۰ کودک زیر ۱۵ سال کشته شدند، صدای حتی متحدان غربی ریاض را درآورده است.

عفو بین‌الملل بعد از حمله ائتلاف سعودی به اتوبوس دانش‌آموزان در صعده (۱۹ مرداد ماه)، ضمن محکوم کردن این جنایت سعودی، از اسپانیا خواست فروش تسلیحات خود به عربستان سعودی را لغو کند.

علاوه بر قرارداد فروش تسلیحات ساخت اسپانیا به عربستان سعودی، «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی طی سفری که ابتدای سال ۹۷ به اسپانیا داشت با شرکت‌های صنایع دفاعی این کشور در خصوص بومی‌سازی تولید برخی تجهیزات نظامی به توافق رسید.

شرکت صنایع دفاعی عربستان سعودی (سامی) طی ماه‌های گذشته اعلام کرد که طی شراکت تجاری با شرکت اسپانیایی «نافانتیا» پروژه ساخت کشتی‌های جنگی در داخل عربستان سعودی را شروع می‌کند.

این شرکت صنایع نظامی سعودی گفته است این پروژه مشترک در راستای تحقق چشم انداز ۲۰۳۰ این کشور اجرا می‌شود که براساس آن، قرار است تا سال ۲۰۳۰، ۵۰ درصد از کل هزینه‌های نظامی عربستان در داخل صرف شود.

پربیننده ترین خبرها