نشست تهران؛ اهمیت و پیش بینی موضوعات مطرح در آن

نشست تهران؛ اهمیت و پیش بینی موضوعات مطرح در آن
سه شنبه 13 شهريور 1397 - 23:23

تهران در روز جمعه 16 شهریور میزبان نشستی خواهد بود که چشم های زیادی به آن دوخته شده است. برخی از این چشم ها امیدوارانه به آن می نگرند و در طیف دیگر نگرانی موج می زند.

العالم - گزارش

روسای جمهور سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه در نشست تهران درباره چند موضوع مهم تصمیمات مهمی را اتخاذ خواهند کرد. تصمیماتی که بی هیچ تردیدی به امنیت و منافع ملی هر سه کشور باز می گردد.

نشست تهران در واقع در راستای نشست های آستانه و تصمیمات و توافقات صورت گرفته در آن است و با توجه به اینکه پس از این نشست، فعلا برگزاری هیچ نشست دیگری در سطح بین المللی مطرح نیست، نشست روز جمعه روحانی، پوتین و اردوغان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

تاثیرات نشست سه‌جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه بر صلح و ثبات منطقه

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، درخصوص نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درباره مسائل سوریه در تهران گفت: این چندمین جلسه سران سه کشور است که در ادامه نشست‌های وزرای خارجه برگزار می‌شود. توقع اینکه در یک نشست و جلسه همه موضوعات به طور کامل و صد در صدی به ویژه در زمینه موضوع دیرپایی مثل سوریه حل شود، نمی‌رود. نشست سران در‌ تهران می‌تواند‌ در ادامه مسیر قبلی به برداشتن گام‌های بیشتر مساعدت کند که هدف آن مبارزه با تروریسم و بازگشت آرامش است. من به این اجلاس خوش بین هستم.

قاسمی افزود: نشست سران سه کشور قطعا نمی‌تواند به یک موضوع محدود شود و در کنار موضوع سوریه، موضوعات منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی و موضوعات مورد علاقه طرف‌ها مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت. موضوعات زیادی وجود دارد و پیشنهادات زیادی مطرح شده است. امیدواریم مثل گذشته تاثیرات خوبی را برای صلح و ثبات در منطقه داشته باشد.

وی در خصوص پیمان سه جانبه پولی در نشست سران سه کشور گفت: من فعلا چیزی را تایید نمی‌کنم و باید در پایان نشست در این خصوص صحبت کرد.

سرنوشت نبرد بزرگ سوریه - ادلب

هزاران تروریست از گروه های مختلف در ادلب گرد آمده اند و ارتش سوریه و متحدین آن با تدارک گسترده ای خود را آماده برای شروع این نبرد بزرگ کرده اند. روسیه نیز با گسیل 13 ناو جنگی جدید و چندین زیر دریایی به مدیترانه خود را برای دو عرصه جنگی آماده ساخته است:

1- پشتیبانی هوایی نیروهای زمینی عمل کننده در جنگ ادلب.

2- مقابله با حملات هوایی و موشکی نیروهای غربی و رژیم صهیونیستی که ممکن است به بهانه حملات واهی شیمیایی مواضع ارتش سوریه را هدف قرار دهند.

دولت ترکیه با توجه به اینکه تا پیش از این نشست یکی از جدی ترین حامیان تروریست های جبهه النصره با عنوان جدید هیات تحریر الشام، بود ( 60% جغرافیای ادلب در کنترل جبهه النصره است) در تهران نقش خود را در این نبرد بزرگ  و پیامدهای مرتبط مانند موج جدید آوارگان و مسدود سازی مرزها برای جلو گیری از فرار تروریست ها و غیره تعیین خواهد کرد.

آینده سوریه که از آن با عنوان «سوریه جدید و متحد» یاد می کنند

تصمیم مهم دیگر نشست تهران، آینده سوریه است که از آن با عنوان «سوریه جدید و متحد» یاد می کنند. سفر اخیر محمد جواد ظریف به سوریه و دیدار با بشار اسد و دیگر مسئولان بلندپایه این کشور در همین چارچوب قرار گرفته است. سوریه طی قریب به 8 سال جنگ آسیب های بسیار زیادی در حوزه های مختلف دیده است و نیاز به بازسازی دارد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به سوریه رفته و با بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه دوطرف علاوه بر تاکید بر همکاری‌های دوجانبه با وجود "فشار بعضی کشورهای غربی"، درباره دستور جلسه نشست سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه گفت‌وگو کردند.

لازم به ذکر است یکی از محورهای اصلی مذاکرات روز جمعه، وضعیت شهر ادلب است.

ظریف بعد از ورود به دمشق در فرودگاه این شهر به خبرنگاران گفت: "سوریه در حال پاکسازی کامل تروریسم در این کشور است و باقی تروریست‌ها از جمله تحریرالشام باید از ادلب خارج شوند."

ادلب در شمال غرب سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه یکی از آخرین پایگاه‌های تروریستها در سوریه است که در محاصره ارتش سوریه قرار دارد.

وزیر امور خارجه ایران در دمشق گفت در اجلاس روز جمعه "چگونگی برخورد با گروه افراطی و تروریستی از جمله تحریرالشام بررسی می‌شود."

پیشتر نیز سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه، اعلام کرده بود گروه‌های تروریستی مستقر در استان ادلب درحال تدارک حمله شیمیایی به قصد اتهام زدن به دولت سوریه هستند و گفته بود "آنها باید از میان برداشته شوند".

تشکیل محور جدید برای مقابله با فشارها و تحرکات امریکا

تشکیل یک محور جدید برای مقابله با فشارها و تحرکات امریکا از تصمیمات مهم دیگر نشست تهران خواهد بود. ایران، روسیه و ترکیه در ارتباط با امریکا تقریبا در شرایط یکسانی قرار دارند. هر سه کشور با تحریم های امریکا و کشورهای اروپایی روبرو هستند. بر این اساس تلاش دارند با انتخاب یک راهبرد مشترک مقابل امریکا و غرب بایستند. تحلیلگران معتقدند یکسره سازی جنگ در سوریه می تواند گام بزرگی در جهت مقابله با امریکا در حوزه های دیگر باشد.

رژیم صهیونیستی با دقت درحال پیگیری نشست سه جانبه تهران است

رژیم صهیونیستی تلاش زیادی کرده تا در این نشست روسیه و ایران را به پذیرش خروج نظامی از سوریه راضی کند. نخست اینکه این موضوعی است که به روابط دو دولت ایران و سوریه مرتبط است و این دو دولت باید درباره آن تصمیم بگیرند و مسئولان روسی و سوری بارها بر این واقعیت تاکید کرده اند. دوم اینکه روسیه بنا بر ضرورت هایی مانند تثبیت جایگاه خود در سوریه، همچنین حفظ و تقویت روابط خود با تهران برای مقابله با امریکا،  اساسا انگیزه ای برای پیگیری این موضوع ندارد.

سمدار بیری، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در گفتگو با یدیعوت احرونوت، به نقل از منابع سیاسی و امنیتی بلند پایه اسرائیلی تصریح کرد که رژیم صهیونیستی با دقت در حال پیگیری تحولات شام و بویژه نشست سه جانبه ای است که در روز جمعه آینده در تهران برگزار می شود. در نظر اسرائیلی ها، این نشست اهمیت زیادی دارد، چرا که سرنوشت ادلب در آن مشخص می شود.

بیری افزود: اسرائیل متکی به روسیه است، اما روسیه در هیچ یک از نشستهایی که با مسئولان اسرائیلی داشته، تعهدی در مورد خروج نیروهای ایرانی از سوریه، نداده است. این تحلیلگر صهیونیست بر این عقیده است که دوری صد کیلومتری ایران از مرزهای اسرائیل، نمی تواند مانع از هدف قرار گرفتن عمق اسرائیل با استفاده از موشکهای دقیق و دور برد ایرانی شود.

علاوه بر این، وی با اشاره به دشمنی اردوغان با اسرائیل، تاکید کرد که امکان تکیه بر ترکیه وجود ندارد. در این شرایط، اسرائیل چاره ای جز پناه بردن به روسها ندارد.

منابع امنیتی و سیاسی در تل آویو هم بر این مساله تاکید می کنند که اعزام زیر دریایی ها و کشتی های جنگی روسیه به سواحل سوریه، اتفاق مهمی است، چرا که روسها پس از تهدید فرانسه، انگلیس و آمریکا در مورد حمله دوباره به سوریه، چنین اقدامی کردند.

پربیننده ترین خبرها