اعلام آتش‌بس شکننده در لیبی پس از کشته شدن ۶۱ نفر

اعلام آتش‌بس شکننده در لیبی پس از کشته شدن ۶۱ نفر
چهارشنبه 14 شهريور 1397 - 11:00

پس از گذشت ۱۰ روز از آغاز درگیری‌ها در طرابلس پایتخت لیبی که به کشته شدن دستکم ۶۱ نفر منجر شد، هیأت سازمان ملل از دستیابی به توافق آتش‌بس بین گروه‌های درگیر خبر داد.

العالم-لیبی

روز سه‌شنبه (دیروز) پس از شدت گرفتن درگیری‌های در طرابلس و آتش‌سوزی ساختمان سفارت آمریکا، سازمان ملل از دستیابی به توافق آتش‌بس بین گروه‌های درگیر خبر داد اما هنوز مشخص نیست که آیا همه گروه‌ها به این آتش‌بس پایبند خواهند بود.

اعلام توافق آتش‌بس از سوی هیأت سازمان ملل در حالی است که هفته گذشته نیز آتش‌بس بین گروه‌های درگیر اعلام شده بود اما چند ساعت بیشتر دوام نداشت و درگیری‌ها دوباره ازسر گرفته شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که هیأت سازمان ملل تحت نظارت «غسان سلامه» فرستاده این سازمان در لیبی اعلام کرد که توافق آتش‌بس حاصل شده تا به تمامی اقدامات خصمانه پایان داده شود و از مایملک خصوصی و عمومی و غیرنظامیان حمایت به عمل آید.

هیأت سازمان ملل در توییتر نیز این مطلب را اعلام و تأکید کرد که توافق مذکور شامل بازگشایی فرودگاه معیتیقه است که چند روز پیش در نتیجه درگیری‌ها تعطیل شد.

طبق این گزارش، در نشست روز سه‌شنبه (دیروز) هیأت سازمان ملل، شماری از افسران نظامی و فرماندهان گروه‌های مسلح مختلف و نیز وزیر کشور و دیگر نمایندگان دولت وفاق ملی لیبی حضور داشتند.

گفته می‌شود این نشست در شهر «الزاویه» واقع در فاصله ۵۰ کیلومتری غرب طرابلس برگزار شده است.

آتش‌بس شکننده است

«محمد الجارح» تحلیلگر لیبی این توافق آتش‌بس را «بی‌نهایت شکننده» خواند و گفت که هیأت سازمان ملل و دولت وفاق ملی بایستی برای اجرای ترتیبات امنیتی ذکر شده در توافقنامه‌ سال ۲۰۱۵ که در الصخیرات مغرب امضا شد، اقدام کنند.

وی افزود که دولت وفاق ملی تا به امروز این ترتیبات به خصوص ادغام گروه‌های مسلح در نیروهای امنیتی نظامی را نادیده گرفته است.

طرابلس پایتخت لیبی از یکشنبه هفته پیش شاهد درگیری مسلحانه بین گروه موسوم به «اللواء السابع» معروف به «الکاینات» و گردان «ثوار طرابلس» به فرماندهی هیثم التاجوری با پشتیبانی گردان موسوم به «کتیبة النواصی» وابسته به وزارت کشور است.

با وجود اینکه گفته می‌شود گردان اللواء السابع وابسته به دولت وفاق ملی است اما «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی اخیرا اعلام کرد که این گروه مدت‌هاست منحل شده و مشروعیت ندارد.

تا کنون در این درگیری‌ها ۶۱ کشته و بیش از ۱۵۹ نفر نیز زخمی شده‌اند و علاوه بر آن به تأسیسات نفتی خسارت‌هایی وارد شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها