دادستان کل عربستان خواستار اعدام سلمان العوده شد

دادستان کل عربستان خواستار اعدام  سلمان العوده شد
چهارشنبه 14 شهريور 1397 - 14:14

پس از یک سال بلاتکلیفی دادستان کل عربستان خواستار اعدام سلمان العوده مفتی و مبلغ مشهور سعودی شد که به سبب انتقاد از سیاست‌های بن سلمان مورد خشم وی قرار گرفته است.

العالم - عربستان سعودی

این درحالی است که عبدالله العوده پسر سلمان العوده اعلام کرده است که پدرش مورد اهانت و تحقیر از سوی دستگاه حکومتی قرار گرفته است.

دادستان کل عربستان با وارد کردن ۳۷ اتهام علیه سلمان العوده، برای وی درخواست اعدام کرده است.

سلمان العوده بیش از یک سال است که در بازداشت به سر می‌برد و تاکنون محاکمه نشده است. عربستان «اتحادیه جهانی علمای مسلمین» را که «یوسف القرضاوی» دبیرکلی آن را بر عهده دارد، یک «سازمان تروریستی» می‌داند و از این رو، عمده اتهام «سلمان العوده» در رأس بودن در یک سازمان تروریستی است.

 العوده یکی از چهره‌های مذهبی معروف در عربستان است که سپتامبر گذشته در جریان بازداشت افرادی که به گفته مسؤولان عربستانی به نفع برخی طرف‌های خارجی علیه امنیت و منافع این کشور فعالیت داشتند، بازداشت شد.

سلمان العوده پس از انتشار خبر تماس تلفنی تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، توئیتی را منتشر کرده و در آن از خدا خواسته بود میان قلب‌ها دوستی و محبت برقرار کند.

بازداشت العوده پس از آن بود که او توئیتی را با محتوای استقبال غیرمستقیم از احتمال دستیابی به راه‌حلی برای بحران این کشور با قطر منتشر کرد.

عفو بین‌الملل به نقل از برخی اعضای خانواده العوده اعلام کرد، این واعظ عربستانی پس از سپری کردن چهار ماه در سلول انفرادی در ژانویه گذشته به بیمارستانی در جده منتقل شد.

العوده یکی از چهره‌های برجسته "جریان بیداری" در عربستان است که جریانی نزدیک به گروه اخوان المسلمین توصیف می‌شود.

در حال حاضر عربستان نزدیک به ۱۰۰ تن را بازداشت کرده و این بازداشت‌ها و علت آنها را پنهان نگه داشته است اما طبق برخی اطلاعات فاش شده، بعضی از این افراد هدف اقدامات خطرناکی از جمله شکنجه قرار گرفته‌اند تا مجبور شوند به جرائمی اعتراف کنند که اصلا مرتکب نشده‌اند و یا اینکه از موضعگیری‌های منتقدانه خود علیه مسؤولان ریاض دست بردارند.

مسؤولان عربستان چند هفته قبل شیخ صالح آل طالب، امام جماعت و خطیب مسجد الحرام را بازداشت کردند.

پربیننده ترین خبرها