واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به سخنان ضد ایرانی نیکی هیلی

واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به سخنان ضد ایرانی نیکی هیلی
پنج‌شنبه 15 شهريور 1397 - 07:45

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد آمریکا به عنوان بزرگترین نقض کننده قوانین بین المللی، از شورای امنیت برای پیشبرد طرح های یکجانبه خود سوء استفاده می کند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

این بیانیه در واکنش به سخنان روز گذشته نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد است و می افزاید: آمریکا با سوء استفاده از موقعیت عضویت دائمی شورای امنیت و به عنوان رئیس دوره ای آن، به دنبال تحمیل تصمیم یکجانبه بر این نهاد است که این کار را بدون شک نمی توان چیزی جز اعمال زور، ارعاب و قلدری در روابط بین الملل توصیف کرد.
«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز سه شنبه گفت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور در پایان ماه جاری میلادی، ریاست نشستی با موضوع ایران را در شورای امنیت بر عهده خواهد داشت. این نشست 26 سپتامبر (4 مهر) در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد. 
بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به سخنان نیکی هیلی درباره برگزاری نشست ماهانه شورای امنیت درباره خاورمیانه که به گفته سفیر آمریکا در خصوص ایران برگزار خواهد شد، ادامه می دهد: واضح است که چنین تصمیمی مخالف اهداف و مقررات منشور سازمان ملل است. با ایجاد چنین سابقه خطرناکی، این تصمیم غیر مسئولانه در واقع اعتماد و اطمینان را به سازمان ملل متحد و اعتبار این شورا بیش از گذشته تضعیف خواهد کرد.
در این بیانیه افزوده شده است: تلاش ایالات متحده برای سوء استفاده از نشست شورای امنیت درباره "خاورمیانه" که در دهه گذشته مرسوم بوده است، و استفاده از آن علیه ایران در اواخر این ماه (میلادی)، یک نمایش روشن از سوء استفاده از این نهاد بین المللی است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در بیانیه خود تاکید کرده، در حالی که اشغال فلسطین عامل اصلی تمام مناقشات در خاورمیانه است، ایالات متحده همچنان طرفدار اصلی رژیم اشغالگر و سیاست های غیرقابل انکار آن بوده است و از سیاست های سرکوبگرانه آن که به طور آشکار نقض قوانین حقوق بین الملل و اصول اساسی انسانیت است، پشتیبانی می کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: با وجود حمایت طولانی مدت و قاطع بین المللی برای تحقق حقوق انکار ناپذیر مردم فلسطین، آمریکا تنها کشوری است که همچنان مانع از اجرای تعهدات شورای امنیت برای پایان دادن به اشغال غیرقانونی این رژیم می شود.
این بیانیه خاطرنشان می کند: جلسه شورای امنیت که در 26 سپتامبر سال 2018 برگزار می شود، تلاش دوباره ای از سوی ایالات متحده برای جلوگیری از مطرح کردن خشونت های اسرائیل و حذف موضوع آن از دستور کار شورا است، هرچند که چنین تلاش هایی محکوم به شکست است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، دولت ترامپ را به خاطر سیاست «خروج از نهادهای بین المللی و موافقت نامه هایی که امضا کرده»، «بدنام» نامیده و افزوده است: این دولت، اکنون با جنجال برانگیزی در مورد تعهدات بین المللی کشورهای دیگر سخن می گوید.
این بیانیه تاکید می کند: با وجود این واقعیت که ایران بر اساس دهها گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مطابق با تعهدات خود در زمینه توافق هسته ای و قطعنامه 2231 شورای امنیت عمل کرده است، آمریکا نه تنها به طور غیرقانونی از این توافق خارج شده بلکه اکنون به طور آشکار از تمام کشورهای عضو سازمان ملل می خواهد که قطعنامه 2231 را نقض کرده یا نادیده بگیرند و حتی آنها را به مجازات تهدید می کند.
در بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل تصریح شده است: آمریکا در حالی ایران را به ایجاد بی ثباتی متهم می کند که خود یک تهدید برای امنیت خاورمیانه بوده است و مداخلات نظامی براساس ادعاهای دروغ آن، در سراسر منطقه دیده می شود. 
این بیانیه یادآور شده است: حمله آمریکا به عراق، حضور آن در افغانستان، اشغال غیر قانونی تقریبا یک سوم سوریه و حمایت همه جانبه آن از کشتار کودکان بی گناه و زنان بی دفاع در یمن، تنها نمونه ای از این موارد است. همچنین این یک واقعیت انکار ناپذیر است که ایران پیشتاز مبارزه با داعش و شکست دادن آن بوده است، گروهی که توسط آمریکا و متحدان منطقه ای آن ایجاد و حمایت شد.

پربیننده ترین خبرها