تاشکند میزبان کنفرانس «حمل و نقل آسیای مرکزی»

تاشکند میزبان کنفرانس «حمل و نقل آسیای مرکزی»
پنج‌شنبه 15 شهريور 1397 - 10:10

کنفرانس بین المللی «آسیای مرکزی در کریدورهای حمل و نقل بین المللی: چشم انداز استراتژیک و بالقوه تحقق نیافته» به میزبانی «تاشکند» پایتخت ازبکستان برگزار می‌شود.

العالم- ایران/ سیاسی 

 20 تا 21 سپتامبر سال جاری کنفرانس بین‌المللی «آسیای مرکزی در کریدورهای حمل و نقل بین المللی: چشم انداز استراتژیک و بالقوه تحقق نیافته» در شهر «تاشکند» پایتخت ازبکستان برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، این کنفرانس در جهت ارتقاء استفاده کارآمد و مفید از کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی، تشکیل یک فضای حمل و نقل واحد و یکپارچه در آسیای مرکزی برای تقویت روابط مبتنی بر اعتماد متقابل در بین همسایگان می‌باشد.

از اهداف دیگر این همایش توسعه بیشتر گفت و گو با نهادهای بین المللی مالی، سازمان ها، انجمن حمل و نقل برای توسعه کریدورهای ترانزیتی و حفظ توان حمل و نقل فعلی می باشد.

یکی از مشکلات اساسی کشورهای آسیای مرکزی به جز ترکمنستان که به عنوان دروازه این منطقه قرار دارد عدم دسترسی آنها به آب‌های آزاد جهان است.

جمهوری های آسیای مرکزی به دلیل محصور بودن در خشکی و فقدان دسترسی به آب های بین المللی ، به تنهایی امکان تبدیل شده به کشورهای مهم ترانزیتی را از دست داده اند.

با وجود این مطالعات محافل مستقل نشان می دهد که ، جمهوری های آسیای مرکزی از جمله ازبکستان ظرفیت تبدیل شدن به مراکز مهم ترانزیتی بین المللی را دارند.

البته تحقق این امر، نیازمند تامین برخی شرایط و بسترهای لازم است که از جمله آن ها ، می توان به روابط این کشورها با کشورهای مهم منطقه بویژه ایران اشاره کرد.

طی چند سال گذشته ، برخی از شرایط ترانزیت بین المللی قلمداد شدن ازبکستان فراهم شده است . به عنوان مثال ، دولت ازبکستان نیز مانند سایر جمهوری های آسیای مرکزی همکاری ریلی مطلوبی با جمهوری اسلامی ایران به منظور دسترسی به آب های آزاد بین المللی و کشورهای حاشیه خلیج فارس برقرار کرده است.

ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی بین المللی میان « ایران ، عمان ، قطر، ترکمنستان و ازبکستان» ، از جمله های همکاری های ترانزیتی تاشکند با تهران و کشورهای منطقه است.

فارس 

پربیننده ترین خبرها