سفیر آمریکا در تل آویو: جولان به سوریه بازگردانده نخواهد شد

سفیر آمریکا در تل آویو: جولان به سوریه بازگردانده نخواهد شد
پنج‌شنبه 15 شهريور 1397 - 11:51

«دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی روز پنجشنبه گفت، گمان نمی کند بلندی های جولان که سال 1967 به اشغال رژیم صهیونیستی در آمد، بار دیگر به سوریه برگردانده شود.

العالم ـ فلسطین اشغالی

به گزارش رسانه های فلسطینی، فریدمن این اظهارات را در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه صهیونیستی "اسرائیل هیوم" (اسرائیل امروز) اعلام کرد، قرار است مشروح این مصاحبه، فردا (جمعه) منتشر شود.
سفیر آمریکا در تل آویو در ادامه افزود: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری هرگز از تصمیمش برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت از تل آویو عقب نشینی نخواهد کرد.
وی بار دیگر تاکید کرد: گمان نمی کنم پس از آن که ترامپ، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرد، دولت های بعدی آمریکا این تصمیم را لغو کنند.
فردیدمن افزود: بر این باورم، لغو این تصمیم رئیس جمهوری، بیش از به رسمیت شناخته شدن آن جنجال برانگیز خواهد بود و به همین دلیل گمان نمی کنم هیچ سیاستمدار آمریکایی از هیچ حزبی، تصمیمی برخلاف واقعیت اتخاذ کند.
به گزارش ایرنا، کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995طرح انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس را تصویب کرده بود، با این حال، دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه امتناع کردند اما ترامپ اجرای این مصوبه را امضا کرد. ترامپ نوامبر 2016 (آبان/ آذرماه 95) و در جریان مبارزات انتخاباتی اش وعده داد، اگر به مقام رئیس جمهوری برسد، سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل می کند و این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد.
با وجود مخالفت و تحریم بسیاری از کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا، سرانجام 14 می مصادف با 24 اردیبهشت 97در اقدامی تحریک آمیز و طی مراسم رسمی، سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی انتقال یافت. 
این اقدام ترامپ درحالی صورت می گیرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در دسامبر 2016 قطعنامه ای را تصویب و تاکید کرد، هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند.
همچنین تحلیلگران سیاسی، این اقدام را خط بطلانی بر طرح احتمالی سازش، زیرپا گذاشتن حقوق مردم فلسطین و نقض آشکار قطعنامه های بین المللی ارزیابی می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها