سفیر ایران در واتیکان: خروج آمریکا از برجام نادیده گرفتن حقوق ملت ایران است

سفیر ایران در واتیکان: خروج آمریکا از برجام نادیده گرفتن حقوق ملت ایران است
پنج‌شنبه 15 شهريور 1397 - 14:57

طه هاشمی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در واتیکان در دیدار با سر اسقف "گالاگر" وزیر امورخارجه واتیکان، خروج آمریکا از برجام را نادیده گرفتن حقوق ملت ایران خواند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

هاشمی در این دیدار گفت: برجام توافق جهانی بوده و با توجه به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی با 11 دوره بازرسی به انجام تعهدات ایران اذعان کرد، اما اقدام یکجانبه گرایانه امریکا در خروج از توافق هسته ای و تهدید ملت بزرگ ایران در حقیقت نادیده گرفتن حقوق مردم و اصل گفت و گو بوده که جز سلب اعتماد نتیجه ای در بر نخواهد داشت. 
وی تصریح کرد، امیدوارم واتیکان با توجه به رویکردهای خود در قبال حقوق ملت ها و مقابله با خشونت در این راستا نیز تلاش کرده و در کنار مردم ایران باشد. 
هاشمی همچنین ضمن ابراز خرسندی از حضور در واتیکان بعنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران، ماموریت خود را بسط و گسترش همکاری ها و همفکری ها با مقامات و رهبران نهاد واتیکان ذکر کرده و آمادگی کشورمان را در راستای افزایش همکاری ها، تبادل هیئت ها، برگزاری نشست های مشترک در خصوص مسائل مورد علاقه مانند خانواده، مهاجرین، مقابله با تروریسم و رفع خطرات افراط گرایی اعلام داشت. 
هاشمی با یادآوری شرایط حساس فعلی در عرصه جهانی و منطقه ای گفت: به نظر می رسد ماهیت دین در زندگی انسان ها در معرض تهدید قرار داشته و ضرورت دارد ما به عنوان پیروان ادیان بزرگ الهی با همکاری هر چه بیشتر برای نجات بشریت تلاش کنیم. 
وی گفت: ایران بعنوان یک الگویی برای زندگی مسالمت آمیز مسلمانان و مسیحیان در دنیا شناخته شده و جوهر اعتدالی اسلام، نقش هدایتگر در رواج این دیدگاه داشته است. بر اساس همین دیدگاه، اماکن مقدس پیروان ادیان رسمی در جمهوری اسلامی ایران محترم بوده و به عنوان مثال زمانی که در سازمان میراث فرهنگی خدمت می کردم دو کلیسا در شمال غربی ایران را به ثبت جهانی رساندیم. 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان با اشاره به تلاش گروه های تروریستی مانند داعش و تهدید آنان در برابر ادیان الهی گفت: تقابل ایران با داعش در عراق و سوریه خدمت بزرگی به بشریت بود و حضور ایران در این دو کشور به درخواست دولت ها و ملت ها بوده و با تلاش های صورت گرفته، داعش در منطقه با شکست سنگینی مواجه شد. 
هاشمی با قدردانی از مواضع پاپ فرانسیس و نهاد واتیکان در خصوص برخی مسائل منطقه ای و بین المللی افزود: گفت و گوهای دینی بین دو طرف که تاکنون 10 دوره آن برگزار گردیده فرصت و زمینه مناسبی برای گسترش همکاری ها بوده و می توانیم با تبادل نظر موضوعات مورد بحث را در دوره های آینده بسط و گسترش دهیم. 
به گزارش ایرنا، اسقف گالاگر وزیر امور خارجه واتیکان نیز در این دیدار با تبریک انتصاب هاشمی بعنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان حضور ایشان را فرصتی برای گسترش روابط و همکاری ها دانست و افزود: سفر سال گذشته من به ایران زمینه ای را فراهم کرد تا ضمن بازدید از مراکز تاریخی و فرهنگی مانند اصفهان، ملاقات های خوبی نیز انجام دهم که نتایج مثبتی را بدنبال داشته است. 
وی ضمن یادآوری شرایط حساس منطقه و بویژه سوریه و یمن و نقش ایران در تحولات آن گفت: امیدوارم روابط تهران – واتیکان بتواند در خاورمیانه و رفع تنش ها مفید باشد. 
وزیر امور خارجه واتیکان همچنین با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: واتیکان با هر نوع تحریمی که به مردم خسارت وارد آورد، مخالف است. 
سفیر جدید کشورمان در واتیکان پیش از این و طبق روال مرسوم (در واتیکان)، رونوشت استوارنامه خود را به اسقف 'بورجا' معاون نخست وزیر واتیکان تسلیم کرد. 

پربیننده ترین خبرها