پس از مقتدی صدر و به دنبال اعتراضات بصره؛

العبادی خواستار برگزاری جلسه فوری پارلمان عراق شد

العبادی خواستار برگزاری جلسه فوری پارلمان عراق شد
پنج‌شنبه 15 شهريور 1397 - 17:18

نخست وزیر عراق از آمادگی خود برای حضور در جلسه آتی پارلمان عراق برای بررسی مشکلات استان بصره و خواسته‌های معترضان ساکنان این استان خبر داد.

 

العالم - عراق

«حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق از آمادگی خود برای برگزاری هرچه سریعتر جلسه پارلمان این کشور خبر داد.

به گزارش شبکه «سومریه» عراق، العبادی امروز (پنجشنبه) به فاصله چند ساعت از پیشنهاد «مقتدی الصدر»، رئیس جریان الصدر و رهبر ائتلاف انتخاباتی «سائرون» عراق خواستار انعقاد جلسه فوری پارلمان این کشور شد.

دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه ای مختصر اعلام کرد که العبادی حاضر است به همراه مقامات و مسئولان مربوط به بصره واقع در جنوب عراق در جلسه پارلمان حضور پیدا کند.

در این بیانیه آمده، نخست وزیر عراق بر اهمیت تسریع در تشکیل جلسات پارلمان و عدم تعطیلی این جلسات و پایبندی به زمان‌بندی‌های پارلمان بر اساس قانونی اساسی این کشور جهت تحقق مأموریت‌های محوله تأکید دارد.

شهر بصره به مرکزیت استان بصره، برای دومین بار طی چند ماه گذشته از چهارشنبه این هفته شاهد موج جدیدی از اعتراض‌های مردمی به نحوه مدیریت و خدمات رسانی در این استان است.

معترضان که اکثر آن‌ها جوانان و نوجوانان بوده درباره شرایط بد خدمات رسانی به ویژه در حوزه آب‌رسانی و برق دست به تظاهرات زدند که شش نفر، یک نیروی امنیتی و 9 شهروند عراقی کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی شده‌اند.

رسانه‌های گزارش داده‌اند که معترضان به چندین ساختمان دولتی در استان بصره از جمله استان‌داری حمله کرده و آنجا را به آتش کشیده‌اند.

 به دنبال تداوم این اعتراض‌ها، مقتدی الصدر در بیانیه‌ای پیشنهاد داد پارلمان عراق تا یکشنبه هفته آینده برای بررسی اوضاع استان بصره تشکیل جلسه دهد تا مشکلات این استان مرتفع گردد.

مسئولان عراقی بیم آن دارند که در صورت عدم رسیدگی به مشکلات بصره بار دیگر اعتراضات سراسری همانند تیر ماه گذشته از این استان به سایر استان‌های مرکزی و شرقی کشیده شود.

دیروز چهارشنبه نیز دو گروه سیاسی عراق (البناء  - الإصلاح و الإعمار) که مدعی تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان این کشور هستند، در بیانیه‌های جداگانه‌ای بر لزوم تسریع در روند رسیدگی به مشکلات استان بصره تأکید کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها