نماینده انگلیس در سازمان ملل:

شواهد زیادی بر دخالت روسیه در حادثه سالزبری وجود دارد

شواهد زیادی بر دخالت روسیه در حادثه سالزبری وجود دارد
پنج‌شنبه 15 شهريور 1397 - 21:41

نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد در نشست فوق العاده شورای امنیت بار دیگر دولت روسیه را به دخالت در حادثه سالزبری متهم کرد.

العالم - اروپا

کارن پیرس نماینده انگلیس در سازمان ملل روز پنج شنبه با بیان این مطلب که شواهد زیادی بر دخالت روسیه در سالزبری وجود دارد، افزود: انگلیس به نتیجه مهمی در تحقیقات سالزبری رسیده است. تحقیقات نشان می دهد که دو نفر به انگلیس آمده اند و آنها به سالزبری سفر کردند و در نزدیکی خانه قربانیان در چهارم ماه مارس دیده شده اند. 

وی ادامه داد: اگر اعضای شورا بخواهند ما می توانیم تصاویر این مدارک را نشان دهیم. بر اساس تحلیل اطلاعات، دولت انگلیس به این نتیجه رسیده است که این دو نفر، ماموران سرویس اطلاعاتی روسیه به نام جی. آر. یو بودند که یک سازمان دولتی است.

نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد اضافه کرد: اطلاعات ما کافی بود برای اینکه این دو نفر در دادگاه محاکمه و حکم دستگیری آنها در اروپا صادر شود. این دو نفر دیگر در انگلستان نیستند و اگر بودند در دادگاه انگلیس قابل محاکمه بودند. 

پیرس اظهار کرد: واضح است که قانون روسیه اجازه استرداد تابعین کشورش را نمی دهد و به همین دلیل در مورد این دو نفر ما حکم دستگیری اروپایی آنها را دریافت کرده ایم و اگر آنها از روسیه خارج شوند ما تلاش خواهیم کرد که آنها را دستگیر کرده و برای محاکمه به انگلیس بیاوریم. 

وی یادآور شد: روسیه به خوبی می داند که ما با 28 همراه دیگر و ناتو بیش از 150 مامور اطلاعاتی روسیه را اخراج کردیم. ما شواهد واضح داریم که دولت روسیه در حمله سالزبری دخالت مستقیم داشته است.

نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد با اشاره به سوابق روسیه در انجام عملیات اطلاعاتی در کشورهای دیگر از جمله انتخابات آمریکا، گفت: تحقیقات ما نشان می دهد که روسیه از ماده شیمیایی کلاس نظامی در خاک اروپا استفاده کرده است. 

پیرس افزود: کشورهای عضو دائم شورای امنیت مسئولیت بالایی در احترام به قوانین بین الملل دارند. یکی از این اعضا به این قوانین توجهی ندارد. یکی از اعضا با جان مردم سالزبری بازی کرده است و در جهانی موازی زندگی می کند که قوانین بین الملل همگی در آن برعکس هستند. 

وی با بیان اینکه جامعه بین الملل باید از ساختارها و رژیم های منع گسترش سلاح های شیمیایی حمایت کرده و اجازه ندهد جان شهروندان به خطر بیفتد، ادامه داد: ما باید سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی را تقویت کنیم که بتواند جلوی وقایع مشابه آنچه در خیابان های انگلیس اتفاق افتاد را بگیرد. ما باید بتوانیم که نقض کنندگان قوانین مربوط به سلاح شیمیایی را تحریم کنیم. 

نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد اضافه کرد: ما با مردم روسیه هیچ دشمنی نداریم اما زمانی که جان شهروندان ما در میان است، با جدیت برخورد می کنیم.

سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دختر 33 ساله اش یولیا، چهارم مارس 2018، بیهوش بر روی نیمکتی در نزدیک مرکز خرید شهر سالزبری بریتانیا پیدا شدند.

در تحقیقات صورت گرفته بریتانیا مشخص شد که این پدر و دختر به وسیله گاز اعصاب موسوم به نویچوک مسموم شده‌اند.

کرملین دست داشتن در این حملات را بارها رد کرده است اما بریتانیا همچنان روسیه را مسئول اقدام به ترور این جاسوس سابق می‌داند.

به دنبال اعلام روز گذشته ترزا می نخست وزیر انگلیس به پارلمان این کشور و معرفی دو تبعه روسیه به عنوان متهمان حادثه سالزبری، نماینده این کشور در سازمان ملل متحد درخواست نشست اضطراری شورای امنیت برای ارائه آخرین گزارش درباره استفاده از سلاح شیمیایی در خاک خود توسط روسیه را ارائه کرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها