نشست تهران و آخرین میخ ها برتابوت تروریست ها در سوریه

نشست تهران و آخرین میخ ها برتابوت تروریست ها در سوریه
جمعه 16 شهريور 1397 - 14:33

سوریه درحالی به همراه همپیمانان خود، آماده حمله به آخرین مرکز تجمع گروه های تروریستی در استان ادلب شده که به رغم برخی تحرکات ارتش این کشور، کارشناسان معتقدند حمله نهایی پس از نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران و دستیابی به راهکاری برای تحقق این هدف با کمترین تلفات انسانی صورت خواهد گرفت.

العالم ـ گزارش

نشست امروز (جمعه 16 شهریور ماه 1397) رهبران ایران، روسیه و ترکیه درتهران، سومین نشست در چارچوب نشست های روند صلح آستانه (پایتخت قزاقستان) است. پس از شکست های پی درپی و مذاکرات درخصوص جنگ سوریه در شهرهای مختلف جهان، نشست موفق در شهر آستانه روند آتش بس و حل وفصل سیاسی بحران سوریه را که با ضمانت سه کشور ایران، روسیه و ترکیه همراه شد، در مسیر موفقیت قرار داد و این مذاکرات تا کنون ادامه دارد.

دولت سوریه به همراه همپیمانان خود، پس از عقب راندن گروه های تروریستی از شهرها و مناطق مختلف که به رغم حمایت ائتلاف غربی ضد داعش به رهبری آمریکا و برخی کشورهای همپیمان واشنگتن درمنطقه از گروه های مسلح و تروریستی صورت گرفت، حالا تصمیم دارد که استان ادلب به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها را نیز پاکسازی کند و به همین دلیل نشست تهران درکانون توجهات جهانی قرار گرفته و به ویژه برای غرب که پس از شکست در عراق هم اکنون خود را در سوریه نیز بازنده می بیند، بسیار حایز اهمیت است.

اهمیت نشست تهران درخصوص سوریه را می توان از تهدید های فزاینده آمریکا، کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی علیه سوریه در روزهای پیش از این نشست و در آستانه برگزاری آن به خوبی درک کرد.

گفته می شود که در نشست بسیار مهم تهران، آخرین هماهنگی ها بین سه کشور روند صلح در سوریه درخصوص پاکسازی ادلب به عنوان دستور کار اصلی اجلاس صورت خواهد گرفت و پس از آن شمارش معکوس برای حمله به آخرین محل تجمع تروریست ها در سوریه آغاز خواهد شد.

برآشفتگی ترامپ از عملیات علیه تروریست ها در ادلب

رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه (13 شهریور ماه 1397) در پیامی توییتری که بیانگر نگرانی او از شکست کامل تروریست های سوریه است، تاکید کرد که دولت سوریه نباید به ادلب حمله کند.

دونالد ترامپ به سوریه، ایران و روسیه برای پاکسازی ادلب از وجود تروریست ها هشدار داد و تهدید کرد که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نباید بی مهابا به استان ادلب حمله کند و آن را "فاجعه بالقوه انسانی" نامید و این که روس ها و ایرانی ها در صورت مشارکت در این حمله دچار اشتباه سختی می شوند.

این درحالی است که رسانه های آمریکایی و دولت این کشور تبلیغات وسیعی درخصوص ادعای احتمال استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در پاکسازی استان ادلب را آغاز کرده اند.

واکنش رژیم صهیونیستی به عملیات ادلب

به دنبال تهدیدات آمریکا و درحالی که دولت سوریه در حال فراهم کردن مقدمات حمله نهایی به تروریست ها در استان ادلب است، رژیم صهیونیستی در راستای رفع نگرانی ترامپ سه شنبه شب (13 شهریور ماه 1397) سراسیمه به حمایت از ترورست ها پرداخت و منطقه وادی عیون در حما را مورد حمله قرار داد تا پیام حمایت از تروریست ها را در صورت حمله ارتش سوبه برای پاکسازی ادلب مخابره کند.

سوریه درصدد پاکسازی "ریف لاذقیه"، "شمال حما" و "غرب حلب" از تروریستهاست تا مقدمه حمله به ادلب را فراهم نماید.

به دنبال حمله رژیم صهیونیستی صدای انفجارهایی در منطقه «وادی العیون» واقع در ریف حما شنیده شد که خبرها از پاسخ پدافند هوایی سوریه به این حملات و هدف قراردادن موشک های شلیک شده توسط جنگنده های صهیونیستی حکایت دارد.

پس از این ماجرا مطابق معمول نوبت حمایت همپیمانان غربی آمریکا فرا رسید تا بار دیگر با توسل به سناریوی نخ نما شده اتهام حمله شیمیایی ازسوی ارتش سوریه، دمشق را به حمله نظامی تهدید کنند.

تهدید سوریه از سوی فرانسه

ژنرال "فرانسوا لوکوانتر" رئیس ستاد مشترک ارتش فرانسه روز پنجشنبه (15 شهریور ماه 1397) با ابراز خشم از تصمیم دولت سوریه برای پاکسازی استان ادلب از وجود تروریست ها، دمشق را به حمله نظامی تهدید کرد و گفت: نیروهای ما آماده اند، در صورت استفاده از سلاح شیمیایی در حمله به ادلب، به اهدافی در سوریه حمله کنند.

تهدیدات آمریکا، رژیم صهیونیستی و فرانسه در حالی صورت گرفته که دمشق و مسکو هشدار داده اند گروه های تروریستی با حمایت کشورهای غربی سلاح های شیمیایی را به ادلب و سایر شهرهای این منطقه منتقل کرده اند و در نظر دارند همانند دفعات قبل با استفاده از گروه کلاه سفید ها و برخی گروه های تروریستی دیگر با صحنه سازی دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح های کشتار جمعی کنند.

آمریکا و فرانسه 25 فروردین 97 نیز به همراه انگلیس، دمشق و حمص سوریه را به بهانه انهدام سلاح شیمیایی، هدف حمله نظامی قرار دادند.

افشاگری روسیه در باره سناریوی سلاح شیمایی در سوریه

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل٬ در نشست پنجشنبه شب (15 شهریور ماه 1397) شورای امنیت به منظور بررسی موضوع استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، تأکید کرد که سوریه هیچ نوع سلاح شیمیایی ندارد و تشدید فشارهای غرب به منزله تحریک تروریست ها برای حمله شیمیایی است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل فاش کرد که گروه کلاه سفیدها با تروریست ها در طراحی سیناریوهای جعلی حمله شیمیایی به سوریه همدست هستند.

وی گفت که نیروهای غربی نحوه استفاده از سلاح شیمیایی به تروریست ها را آموزش می دهند و غرب قصد دارد با بهره برداری از سناریوی حمله ساختگی شیمیایی در استان ادلب، در صورت اقدام سوریه به پاکسازی این منطقه به این کشور حمله کند.

تأکید ظریف بر پاکسازی ادلب از تروریست‌ها

پیش از تهدیدهای اخیر آمریکا و اذنابش علیه سوریه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه (12 شهریور ماه) با سفر به دمشق با حمایت از طرح سوریه برای پاکسازی ادلب، هدف ازسفرش را گفت‌وگو با مقامات سوری در آستانه اجلاس سران سه کشور ضامن روند آستانه در ایران عنوان و بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و پاکسازی ادلب از تروریست‌ها و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان تأکید کرد.

ظریف تصریح کرد که باید تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و همه اقوام و گروه‌ها به عنوان یک مجموعه در سوریه روند بازسازی را شروع کنند و آوارگان به خانواده‌های خود بازگردند و باقیمانده تروریست‌ها در مناطق باقیمانده در ادلب پاک شوند و منطقه در اختیار مردم سوریه قرار گیرد.

وی دراین سفر دستور کار اجلاس تهران را برای خبرنگاران اینگونه تشریح کرد که در آستانه اجلاس سران ایران، روسیه  و ترکیه لازم است در این زمینه‌ها با دوستان سوری صحبت کنیم و سیاست‌های رسیدن به یک راه‌حل نهایی در سوریه را بررسی کنیم.

به دنبال افزایش تهدیدهای نظامی علیه سوریه در آستانه نشست تهران کارشناسان می گویند سرنوشت تروریست ها در ادلب سوریه در این نشست مشخص خواهد شد.

توجه به این نکته حایز اهیمت است که دولت ترکیه در بحبوحه نشست تهران، گروه تروریستی جبهه النصره را که با تغییر نام حالا به عنوان "هیئت تحریر الشام" شناخته می شود، و حدود60 درصد استان ادلب در شمال سوریه را تحت کنترل دارد، رسما یک گروه تروریستی اعلام کرده است.

آنکارا که تا پیش از این نشست یکی از جدی ترین حامیان تروریست های جبهه النصره شناخته می شد، در تهران نقش خود را در این نبرد بزرگ و پیامدهای مرتبط مانند موج جدید آوارگان و مسدود سازی مرزها برای جلو گیری از فرار تروریست ها و... تعیین خواهد کرد و آن طور که از شواهد پیداست تصمیم نهایی برای پاکسازی آخرین محل تجمع ترورست ها در سوریه با لحاظ راهکار کمترین تلفات انسانی اتخاذ خواهد شد.

علاوه بر موضوع سوریه درنشست تهران، خبرها حاکی است که تشکیل محور جدید برای مقابله با تحریم ها و فشارهای آمریکا از دیگر تصمیمات مهم سران ایران، روسیه و ترکیه خواهد بود.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها