جلسه شورای امنیت پیرامون سوریه | دی‌میستورا: سازمان ملل امده آست تا غیرنظامیان را از ادلب خارج کند/ بشارجعفری: سرمایه‌گذاری برای حفظ تروریسم در سوریه با شکست مواجه شده است

جلسه شورای امنیت پیرامون سوریه | دی‌میستورا: سازمان ملل امده آست تا غیرنظامیان را از ادلب خارج کند/ بشارجعفری: سرمایه‌گذاری برای حفظ تروریسم در سوریه با شکست مواجه شده است
جمعه 16 شهريور 1397 - 18:18

عصر امروز جمعه (16 شهریور) جلسه شورای امنیت پیرامون سوریه برگزار شد.

العالم - سوریه 

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز جمعه در نشست شورای امنیت گفت هرگونه درگیری در ادلب وحشتناک خواهد بود و ما نگران اوضاع غیرنظامیان در این شهر هستیم. 

استفان دی میستورا در ویدیو کنفرانسی هنگام نشست ویژه شورای امنیت درباره بحران ادلب که بعدازظهر امروز به درخواست آمریکا برگزار شد، تاکید کرد قواعد مبارزه با تروریسم نمی تواند جایگزین اصول حقوق انسان دوستانه شود.

وي در اقدامي غيرمتعارف و ديپلماتيک با قطعي دانستن حمله شيميايي به ادلب؛ هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی یا استفاده بی هدف از تسلیحات متعارف را محکوم کرد. 

وی گفت در ادلب گروه های مسلح خارجی متشکل از هزاران تروریست وجود دارد. هیئت تحریر الشام یا جبهه النصره برای نبرد در ادلب مصمم است.

نماينده سازمان ملل در امور سوريه ایجاد «مسیرهای تخلیه داوطلبانه» که امکان خروج غیرنظامیان را از استان ادلب، فراهم مي آورد خواستار شد.

وی تصریح کرد «سازمان ملل آماده است برای ایجاد چنین مسیرهایی کمک کند.»
استفان دی میستورا اواخر ماه اوت اعلام کرد آماده است برای تضمین یک « دالان بشردوستانه» به ادلب برود.

این مسئول سازمان ملل چشم انداز یک حمله گسترده نظام سوریه با پشتیبانی روسیه را برای بازپس گیری کنترل آخرین پایگاه تروریست ها در سوریه که حدود سه میلیون نفر در آنجا زندگی می کنند، مطرح کرد و گفت «همه عوامل برای وقوع طوفانی ویرانگر مهیاست.»

دی میستورا خطاب به شرکت کنندگان در این نشست گفت آماده است به منظور حفاظت از غیرنظامیان پیشنهادهایی برای جداسازی گروه های وابسته به القاعده از دیگر شورشیان در ادلب ارائه کند.
 


بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در شورای امنیت در این نشست گفت: هر روز از شهروندان در ادلب پیام می رسد که آنان را از گروههای تکفیری تروریستی برهانیم، گریه غرب بر تروریستها در ادلب بی فایده و تلاشی برای زنده نمودن دوباره آنان و بازیافت آنان برای استفاده شان در مناطق دیگر می باشد. 

وی تصریح کرد: تروریستها 400 پهباد به طرف پایگاه حمیمیم در لاذقیه فرستادند، هر تحرک از سوی حکومت سوریه برای پاکسازی ادلب از تروریستها، حقی است که در قوانین بین المللی به آن تاکید شده است، هر موقع ارتش سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم پیشروی کرد، غرب بر تروریستها با سرعت گریست. 

نماینده دائم سوریه در شورای امنیت افزود: حکومت سوریه قصد ریشه کن نمودن تروریسم از تمام کشور را دارد و سرمایه گذاری در تروریسم در سوریه با شکست مواجه شده است. 


نیبینزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: تروریستها میلیونها غیرنظامی را به عنوان گروگان در ادلب در بازداشت دارند، توقف اقدامهای جنگی هر روز به خاطر حمله های تروریستی نقش می شود، مهم آن است که مانعی در مسیر بازسازی در سوریه ایجاد نشده و به شروط مرتبط نشود. 


 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها