نابسامانی اوضاع اقتصادی یمن

نابسامانی اوضاع اقتصادی یمن
چهارشنبه 5 مهر 1391 - 18:24

تحليل گر سياسي يمني، اقتصاد ضعيف اين كشور را ناشي از ساختار سنتي و پوسيده اقتصاد دولتي در يمن دانست.

" نبيل سبيع " روز چهارشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: اقتصادِ درآمدمحور، سطح پايين توليد، ضعف سرمايه گذاري داخلي و حتي خارجي، اتكا به پشتيباني خارجي و منابع تمام شدنی چون نفت؛ نتوانسته كمكي به اقتصاد يمن بكند.

وي افزود: در اين ميان جنگ مستقيم ميان دولت مركزي در صنعا و حزب سوسياليست كه به دنبال حكومت در يمن است و تبديل اين جنگ به جنگ شمال و جنوب نيز نقش به سزايي در نابساماني اوضاع اقتصادي دارد.

اين نويسنده يمني خاطر نشان كرد: علي عبدالله صالح، رئيس جمهور سابق يمن، تمام تلاش خود را به کار گرفت تا قدرت را تنها در خدمت خود ، هواداران ، افراد قبيله اش و افسراني قرار دهد كه او را در به  قدرت رسیدن ياري كردند.

 اين افسران كاري كردند كه مناطق داراي زمينه شورش يا توانمندي اقتصادي برای استقلال از دولت مركزي، تحت سلطه صالح در آمده و ناتوان از سرپيچي باشند.

وي در ادامه گفت: در اين ميان، رژيم صالح در ادغام جنوب در سامانه اقتصاد يمن شكست خورد و علت آن ساختار حكومتي بود كه اداره آن را عواملي نظامي، بازرگان و "قبيله محور" به عهده داشتند كه به منابع دولتي فقط به عنوان سازوكاري براي تحكيم قدرت خود مي نگريستند.

اين تحليلگر سياسي درباره راه حل هاي نجات اقتصاد يمن گفت: اقتصاد يمن به سبب اشتباهات متعدد و شيوه هاي عقب مانده، دچار بحراني ساختاري است. به همين علت مقامات این کشور به ناچار براي حل مشكل اقتصادی به اقداماتي محدود و ظاهري و در بعضي از موارد مبتني بر اصلاحات روي آوردند ،اما این امر نیز بی نتیجه بوده است.

" نبيل سبيع " در پايان، توسعه اقتصادي يمن را مستلزم تغيير در ساختار حاكميت و تدوين برنامه قابل اجراي توسعه دانست و گفت: براي تحقق این امر، بايد مطالعاتي مشتمل بر همه زواياي زندگي مردم يمن صورت گيرد تا بتوان زمينه شكل گيري شرایط معيشتي لايق ملت يمن و متناسب با منابع و امكانات اين كشور را فراهم كرد.

26-16:00

26

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها