تحلیل روز/

بازتاب ها و پیام های اجلاس سه جانبه تهران

بازتاب ها و پیام های اجلاس سه جانبه تهران
شنبه 17 شهريور 1397 - 16:01

اجلاس تهران برخلاف تصورات و دروغ پردازیهای آمریکا نشان داد جمهوری اسلامی ایران همچان بازیگر فعال مسئول و امنیت ساز در منطقه است .

العالم _ ایران / سیاسی

اجلاس روسای جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و ترکیه در تهران و ملاقات های پوتین و اردوغان با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بازتاب گسترده ای در محافل سیاسی و خبری جهان داشت.

خبرگزاری رویترز با تیتر بیانیه مشترک سه بازیگر مهم خارجی در جنگ سوریه نوشت: روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه به عنوان سه بازیگر مهم خارجی در جنگ سوریه در بیانیه ای مشترک توافق کردند که هیچ راه حل نظامی برای این منازعه وجود ندارد و تنها راه حل ممکن، یک فرآیند سیاسی مورد مذاکره است. شبکه فاکس نیوز  آمریکا در گزارشی  اعلام کرد: رئیس جمهوری ایران در اجلاس سه جانبه تهران در باره سوریه گفت : حضور ما در سوریه به درخواست دولت سوریه است و مشروعیت دارد. روحانی با قانونی خواندن حضور ایران در سوریه، اعلام کرد که این موضوع به درخواست دولت دمشق صورت گرفته است. هفته نامه تایم آمریکا با بازتاب نشست سه جانبه تهران به سخنان رئیس جمهوری ایران اشاره کرد و نوشت: روحانی خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از سوریه شد.

اجلاس سه جانبه روسای جمهور ایران ، سوریه و ترکیه در تهران در شرایطی برگزار شد که آمریکا با اعمال تحریمهای ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران به دنبال انزوای ایران است. اجلاس تهران برخلاف تصورات و دروغ پردازیهای آمریکا نشان داد جمهوری اسلامی ایران همچان بازیگر فعال مسئول و امنیت ساز در منطقه است . جمهوری اسلامی ایران در کنار روسیه و ترکیه توانسته همچنان پرچم مبارزه با گروههای تروریستی را در حمایت از دولت، ارتش و نیروهای مردمی سوریه بالا نگه دارد. این مبارزه اکنون به پشت دروازه های ادلب آخرین پایگاه تروریستهای تکفیری رسیده است. هر چند سه کشور در سوریه سیاست و اهداف مشترک و متفاوتی دارند. اما درستی و پایداری  سیاست ایران در حمایت از دولت سوریه در نزدیک به هشت سال گذشته و موفقیت ارتش و نیروهای مردمی سوریه در مقاومت در برابر گروههای تروریستی روسیه و ترکیه را نیز در جبهه مبارزه با گروههای تروریستی قرار داد. شکل گیری مذاکرات آستانه با هدف گفتگو و پیدا کردن راه حل سیاسی برای کاهش تنش و صلح در سوریه با مساعی سه کشور برگزار شده است. اجلاس تهران سومین اجلاس سران ایران روسیه و ترکیه در چارچوب فرآیند مذاکرات آستانه بود. در اجلاس تهران قرار شد این نشستهای دوره ای تا پایان جنگ در سوریه و استقرار صلح و بازگشت آوارگان برگزار بشود.

در بیانیه 12 ماده ای اجلاس تهران و سخنان هر سه رئیس جمهوری یک نکته محوری وجود داشت و اینکه جنگ تا پاکسازی کامل کل سرزمین سوریه از وجود تروریستها ادامه خواهد  داشت.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران  با تبیین ۶ نکته کلیدی در مسیر پایان دادن نهایی به بحران سوریه، همکاری ایران، روسیه و ترکیه را نقطه اتکای مطمئنی برای اعاده صلح در سوریه و همکاری‌های بلندمدت در سطح منطقه و جهان  برشمرد و تاکید کرد: «در هرگونه راه‌حلی برای آینده سوریه نقش اول و آخر از آن ملت سوریه است.»

روحانی در نهایت یک فرمول۶ وجهی را برای دست یافتن به صلح در سوریه بیان کرد که شامل موارد زیر می‌شود: ۱- در هر مذاکره سیاسی برای پایان بحران سوریه، باید تمامیت ارضی و استقلال سوریه محترم شمرده شود.۲- ضروری است تا ریشه‌کن شدن تمامی گروه‌های تروریستی در سوریه به‌ ویژه در ادلب، مبارزه با تروریسم ادامه یابد.۳- در شرایط کنونی، کمک به بازگشت آوارگان و بازسازی سوریه باید در دستور کار جامعه بین‌المللی قرار گیرد جمهوری اسلامی ایران آماده است نقش سازنده خود را در این زمینه ایفا کند.۴- حضور و مداخله غیرقانونی آمریکا در سوریه که منجر به تداوم ناامنی در آن کشور شده است باید فورا پایان یابد. ۵- جامعه بین‌المللی موظف است با اقدامات رژیم صهیونیستی به‌ویژه تداوم اشغالگری آن رژیم علیه سرزمین و موجودیت ملت و دولت سوریه که دامنه آن هر روز گسترش می‌یابد مقابله کند. ۶- ضمن ارج نهادن بر تلاش‌های ارزشمند سه کشور در حل‌وفصل بحران سوریه، ضروری است همکاری و هماهنگی سه کشور تا استقرار کامل صلح و ثبات در سوریه ادامه یابد.

 اجلاس تهران پیام صلح و نقش آفرینی ایران در ثبات بخشی و امنیت سازی در منطقه و شکست تبلیغات و دروغپردازیهای آمریکا در منطقه بود. دکتر محمد جواد طریف وزیر خارجه در پایان نشست تهران در توئیتی نوشتند: در حالي كه دونالد ترامپ با بازي‌هاي كوچكش متحدانش را تحقير مي‌كند و اعتبار امريكا را از بين مي‌برد، ما از اين بابت خوشحاليم كه امروز در تهران با قدرت‌هاي مسوول براي دستيابي بيشتر به راه‌حلي سياسي در سوريه تعامل مي‌كنيم. توافق كرده‌ايم تا براي پايان دادن به تروريسم و جلوگيري از رنج مردم در ادلب همكاري كنيم.

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها