مغرب سفیر هلند را احضار کرد

مغرب سفیر هلند را احضار کرد
شنبه 17 شهريور 1397 - 14:31

وزارت خارجه مغرب در پی سخنان « استیو بلاک» وزیر خارجه هلند در خصوص اعتراضات اخیر در مغرب، «دیزیری بونیس » سفیر این کشور را در رباط احضار کرد.

العالم - مغرب

تارنمای مغربی «هسپرس» امروز / شنبه/ نوشت، وزیر خارجه هلند چهارشنبه گذشته گزارشی در خصوص اعتراض های مردمی در منطقه «الحسیمه » مغرب و زندانی شدن معترضان و در راس آن ها «ناصر الزفرافی » به پارلمان این کشور ارائه کرد و گفت که، بر اساس گزارش سازمان های فعال در حوزه حقوق بشر، شرایط زندانیان سیاسی و معترضان بازداشت شده طی ماه های گذشته در زندان بسیار بوده است.

وزیر خارجه هلند افزوده بود که، کشورهای اروپایی هنوز موضع گیری خود را در خصوص احکام صادر شده برای فعالان سیاسی اعلام نکرده اند و دولت هلند نیز منتظر احکام دادگاه تجدید نظر باقی می ماند.

این گزارش و سخنان وزیر خارجه هلند با واکنش مقام های مغربی مواجه شد و آن ها این گزارش را حاوی اطلاعات نادرست و بر خلاف حقیقت و دخالت مستقیم در امور داخلی کشورشان و بی احترامی به دستگاه قضایی آن دانستند.

هسپرس در ادامه نوشت: «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب قرار است پیامی در پاسخ به اظهارات همتای هلندی اش برای مقام های این کشور بفرستد و رباط تصمیم گرفته است دیدار اواخر ماه سپتامبر بوریطه با همتای هلندی اش را در سازمان ملل لغو کند.

مغربی های مقیم هلند نیز در پی اعتراض های اخیر در کشورشان به اوضاع بد اقتصادی، با برگزاری تجمع هایی خواستار بهبود شرایط اقتصادی مردم و آزادی معترضان شده و از دولت هلند خواستند بر مقام های مغربی برای آزادکردن معترضان فشار وارد کنند.

نیروهای دولتی مغرب 28اکتبر سال 2016میلادی (هفتم آبان 1395) ماهی های یک ماهی فروش 30 ساله به نام «محسن فکری »را در «حسیمه» واقع در منطقه ریف در شمال مغرب مصادره کردند و در خودروی حامل زباله ریختند. این جوان در اعتراض به این اقدام و در تلاش برای برگرداندن ماهی ها همراه با دوستان خود وارد خودروی حامل زباله شد اما او میان تیغه های خودروی حمل زباله جان باخت و اینگونه آتش اعتراض ها و راهپیماهایی بر افروخته شد.

معترضان ابتدا خواستار اجرای عدالت و کشف حقایق در خصوص علت کشته شدن این جوان بودند اما کمی پس از آن، این جنبش ابعاد دیگری به خود گرفت و مردم ده ها خواسته حقوقی ،اجتماعی و اقتصادی زیادی مطرح کردند که ساخت ورزشگاه و دانشگاه و بیمارستان و ایجاد فرصت های شغلی از این جمله بود.این اعتراض ها به جنبش ریف مشهور شد و «ناصر الزفزافی » یکی از مهم ترین فعالان این جنبش زندانی در کنار بیش از 150 نفر از شهروندان مغربی بازداشت شد. او بعدها به دلیل نقشش در این اعتراض هاف همراه با چند نفر دیگر از معترضان به 20 سال زندان محکوم شد.

اواخر سال 2017 نیز دو برادر در منطقه «جراده »که تلاش می کردند در شرایط سخت و از روی بیکاری و با وجود خطرات زیاد، از یک چاه و تونل، ذغال سنگ استخراج کنند، جان باختند و پس از آن نیز یک نفر دیگر به دلیل شرایط بد این معدن ، جان باخت و این سرآغاز اعتراض های مردمی در این منطقه شد .معترضان از دولت خواستند با توجه به تعطیلی این معدن که طی چندین دهه منبع رزق مردم بود، شغل ایجاد کند. مردم این منطقه می گویند ده ها نفر در این معدن جان باخته اند.

تظاهرات الحسیمه و اعتراض های شهر الجراده در اوایل سال 2018، از جمله بزرگترین جنبش های اعتراضی در مغرب از سال 2011 بوده است که در پی آن پادشاه مغرب برخی از اختیارات خود را به مجلس نمایندگان این کشور واگذار کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها