ورود اسکناس ارز به کشور توسط صادرکنندگان مجاز شد/ معامله ۲.۵ میلیارد یورو با قیمت ۹ هزار تومان

ورود اسکناس ارز به کشور توسط صادرکنندگان مجاز شد/ معامله ۲.۵ میلیارد یورو با قیمت ۹ هزار تومان
شنبه 17 شهريور 1397 - 14:57

رییس کل بانک مرکزی به مجوز اعطا شده به صرافی ها برای ورود اسکناس ارز به کشور اشاره کرد و گفت: صرافی ها از امروز به طور گسترده شروع به واردات اسکناس ارز به کشور کرده اند.

العالم - ایران / اقتصادی

عبدالناصر همتی بعدازظهر امروز در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع خبرنگاران گفت: علاوه بر صرافی ها، به صادرکنندگان نیز مجوز داده ایم که بخشی از ارز حاصل از صادرات خود را به شکل اسکناس ارز  وارد کشور کرده و از طریق سامانه نیما و تحت نظارت بانک مرکزی در بازار عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد که 2.5 میلیارد یورو با متوسط قیمت 9 هزار تومان برای واردات کالاهای ضروری، مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها و تولید از طریق سامانه نیما و بازار ثانویه در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

رییس شورای پول و اعتبار به اظهار نظر هفته گذشته خود مبنی بر اینکه «ذخایر ارزی، ناموس بانک مرکزی است» اشاره کرد و افزود: نکته ای باید در این رابطه بگویم؛ ذخایر بانک مرکزی متعلق به تمام ملت ایران است و ما مجاز نیستیم این ذخایر را به بازار تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه ذخایر بانک مرکزی ظرف یک ماه گذشته تقویت قابل توجهی شده است، اظهار داشت: ذخایر بانک مرکزی باید تقویت شوند؛ ورود ارز حاصل از صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی برای تامین نیازهای اساسی کشور کافی است.

رییس کل بانک مرکزی به روند کاهنده نرخ ارز ظرف یک ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در طول یک ماه گذشته درباره اینکه نرخ ارز کاهش یافته یا افزایش می یابد، اظهار نظری نکردم و مردم خود باید به مسائل توجه کرده و ریسک آن را در نظر بگیرند.

همتی به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره جنگ اقتصادی و جنگ رسانه ای دشمن اشاره کرد و گفت: دشمن جنگ رسانه ای و تبلیغاتی را همراه جنگ اقتصادی خود کرده است ولی موفق نخواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی درباره صادرکنندگانی که ارز خود را به بازار تزریق نمی کنند، گفت: میزان صادرات صادرکنندگان اصلی مانند پتروشیمی ها، شرکت های فولاد، فلزات رنگی و معادن مشخص است و می دانیم که آنها سال گذشته چه میزان کالا صادر کرده اند.

وی به اظهارات صبح امروز رییس جمهوری در همایش شهید رجایی اشاره کرد و افزود: صادرکنندگان موظف هستند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور وارد کنند و اگر این اقدام را انجام ندهند با آنها برخورد می شود؛ دولت و نظام از این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

اجباری شدن پیمان سپاری ارزی برای صادرکنندگان

همتی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که پیمان سپاری ارزی برای صادرکنندگان ضروری شده است و صادرکنندگان قبل از صادرات باید تعهدنامه ای را امضا کرده و متعهد شوند که ظرف2 ماه ارز حاصل از صادرات خود را به کشور وارد کنند.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم با توجه به اینکه قیمت ارز برای صادرکنندگان خوب شده است، باید ارز حاصل از صادرات خود را به داخل از کشور بیاورند تا جریان واردات و صادرات به خوبی انجام شود.

رییس شورای پول و اعتبار در پاسخ به سوال دیگری درباره پیمان های پولی و مذاکرات حاشیه ای روز گذشته در تهران بین ایران، روسیه و ترکیه گفت: روز گذشته و در حاشیه اجلاس سران سه کشور، بحث های مفصلی داشتیم و توافقات خوبی درباره صادرات نفت، گاز، مبادله پول و حل مشکلات بانکی حاصل شد.

همتی تصریح کرد: هر سه کشور تاکید دارند که مبادلات باید بدون نیاز به دلار انجام شود.

وی خاطرنشان کرد که علاوه بر مذاکراتی که با همتای تُرک خود درباره پیمان پولی 2جانبه خواهد داشت، در ماه های آینده به مسکو سفر کرده و با همتای روس خود نیز درباره اجرایی شدن سریعتر پیمان پولی بین 2 کشور مذاکره خواهد کرد.

رییس کل بانک مرکزی توضیح داد که براین اساس یک نرخ واحد برای پول های ملی ایران با کشورهایی که با آن پیمان پولی 2 جانبه امضا می شود، مشخص شده و معاملات بر آن اساس انجام می شود.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها