کیم: مسکو نقش مهمی در حل بحران شبه‌جزیره کره داشته/به زودی به روسیه می‌روم

کیم: مسکو نقش مهمی در حل بحران شبه‌جزیره کره داشته/به زودی به روسیه می‌روم
شنبه 17 شهريور 1397 - 20:59

رهبر کره شمالی پس از دریافت نامه رئیس‌جمهوری روسیه تأکید کرد مسکو نقش مهمی در حل بحران شبه‌جزیره کره ایفا کرده است و او قصد دارد به زودی به روسیه سفر کند.

العالم - آسیا

«والنتیا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه امروز (شنبه) گفته است که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی آمادگی خود برای سفر به روسیه را اعلام کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، رئیس پارلمان روسیه امروز با رهبر کره شمالی در نشستی در پیونگ‌یانگ که بیش از یک ساعت به طول انجامید، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

بر اساس این گزارش، ماتوینکو تأکید کرد: «من تکلیفی که از جانب رئیس‌جمهور پوتین برعهده‌ام گذاشته شده بود، به انجام رساندم و پیغام ایشان را ابلاغ کردم. در پاسخ نیز کیم جون اون آمادگی خود و تمایلش برای انجام سفری رسمی به روسیه را اعلام داشت».

طبق گزارشی که منابع روسیه منتشر کردند، ماتوینکو در این سفر مأموریت داشت تا نامه‌ای از جانب «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به رهبر کره شمالی برساند. رئیس پارلمان روسیه شخصا تأیید کرد که نامه‌ای از جانب رئیس‌جمهور روسیه به رهبر کره شمالی داده است اما جزئیات بیشتری در این رابطه مطرح نکرد.

این نخستین باری نبود که پوتین برای کیم نامه نوشته اشت. رئیس‌جمهور روسیه در ماه ژوئن نیز نامه‌ای برای رهبر کره شمالی نوشت و از وی دعوت کرده بود تا به روسیه سفر کند. نامه قبلی پوتین را «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به پیونگ‌یانگ برد.

رئیس پارلمان روسیه امروز تصریح کرد، رهبر کره شمالی «خواستار صلح» در شبه‌جزیره کره است، «رهبر کره شمالی مصمم است که در مسیر اتحاد دو کره حرکت کند. وی این اتحاد را به نفع دو کره می‌داند. این در شرایطی است که برخی بازیگران منطقه‌ای تمایلی به اتحاد دو کره ندارند. چرا که برخی خواهان این هستند که از این طریق موقعیت خود را در منطقه حفظ کنند».

وی همچنین گفت که تاریخ و زمان سفر رهبر کره شمالی به روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک میان دو کشور مورد توافق قرار خواهد گرفت.

ماتوینکو به خبرگزاری «ریانووستی» گفت:‌ «آقای کیم تأیید کرد که برای سفر رسمی به روسیه مایل بوده و آمادگی دارد و نمی‌خواهد این سفر را به تأخیر بیاندازد».

بنا به گفته رئیس پارلمان روسیه، رهبر کره شمالی گفته است، «دیدار با رئیس‌جمهور روسیه برای من بسیار مهم است و ما باید به زودی درباره استراتژی و چشم‌اندازهای همکاری میان دو کشور گفت‌وگو کنیم. البته من مایلم که درباره برخی مسائل مهم جهانی نیز با وی گفت‌وگو داشته باشم».

رئیس شورای فدراسیون روسیه همچنین تأکید کرد که رهبر کره شمالی در این دیدار اعلام کرده که روسیه «نقش بسیار مهمی در حل سیاسی و دیپلماتیک» مسئله شبه‌جزیره کره ایفا می‌کند.

با این وجود، ماتوینکو گفت که رهبر کره شمالی قادر به شرکت در اجلاس اقتصادی شرق روسیه که هفته آینده در شهر «ولادیوستوک» برگزار می‌شود، نیست اما قرار است یک هیأت از مقامات کره شمالی در این اجلاس شرکت کنند.

خبرگزاری «اینترفکس» روسیه نیز به نقل از رئیس پارلمان این کشور نوشت، کره شمالی در حال حاضر در حال گفت‌وگو با آمریکا درباره اجرای گام به گام تعهدات توافق شده در دیدار سران دو کشور در ماه ژوئن است.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ماه ژوئن گذشته در سنگاپور برای نخستین بار پس از ماه‌ها تنش در روابط دو کشور دیدار کردند. پس از این دیدار، پیونگ یانگ و واشنگتن به توافقی دست یافتند که ترامپ آن را توافقی «جامع» خواند، اما در عمل سندی چهار صفحه‌ای بود که به کلیات و اهداف مذاکرات طرفین می‌پرداخت. ترامپ در همان زمان گفت که رهبر کره شمالی شفاها به او قول داده تا پیونگ‌یانگ مرکز آزمایش اتمی خود را تخریب کند. 

فارس

پربیننده ترین خبرها