حبس هسته‌ای؛ خواب آشفته‌ای که تعبیر نخواهد شد

حبس هسته‌ای؛ خواب آشفته‌ای که تعبیر نخواهد شد
دوشنبه 19 شهريور 1397 - 15:41

رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته از راه اندازی یک سالن بسیار پیشرفته ساخت سانتریفیوژهای مدرن به دستور رهبر معظم انقلاب خبر داد.

العالم- ایران/ سیاسی 

چند روزی پس از آنکه که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد این کشور از توافق هسته ای خارج شده است، رهبر انقلاب در سخنرانی خود در حرم مطهر امام خمینی (ره) این مهم را مطرح کردند و دستور دادند: «سازمان انرژی اتمی موظّف است سریعاً مقدّمات و آمادگی‌های لازم را برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو -فعلاً در چهارچوب برجام- فراهم بکند و برخی مقدّمات دیگر را که رئیس‌جمهور محترم دستور آن را دادند، از همین فردا(۱۵ خردادماه) آغاز کند»

علی‌اکبر صالحی روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد، اعلام کرد که کار بر روی زیرساخت‌های مرکز تولید سانتریفیوژهای جدید در نطنز ادامه دارد اما تأکید کرد «طرح‌هایی که داریم خلاف برجام نیست.

وی در عین حال گفت که آماده شدن این سالن در حال حاضر به معنای تولید سانتریفیوژها در مقیاس انبوه نیست» و این سالن تنها برای خروج احتمالی از برجام آماده شده‌است.
پس از سخنان رهبر انقلاب  بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، خبر داد که ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که روند افزایش ظرفیت‌های لازم برای تولید گاز یو اف ۶ و یو اف ۴ و ساخت و مونتاژ «کارخانه روتور سانتریفیوژ» را آغاز خواهد کرد.

صالحی در خردادماه سال جاری در گفت‌وگوی ویژه خبری که در محل سایت نطنز انجام شد،  گفت: این محل که الان در آن قرار دارید یک سوله متروکه بود که از قبل ساخته شده بود و برای تجهیز این مکان به سانتریفیوژهای آی‌آر ۸ مشکل کوتاهیِ سقف داشتیم. بنابراین در این سالن سانتریفیوژهای آی‌آر ۲ام و آی‌آر ۴ و آی‌آر ۶ قرار می‌گیرند. برای سانتریفیوژهای نسل هشت ،سوله و محل دیگری را در نظر خواهیم گرفت.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری که فرمودند، مقدمات کار را در چارچوب برجام فراهم کنید، اظهار کرد: ما اکنون نمی‌توانیم به تعداد دلخواه‌مان سانتریفیوژ تولید کنیم چراکه محدودیت برجامی داریم و رهبری هم گفتند، فعلا در چارچوب برجام زیرساخت را آماده کنید.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تامین ۱۹۰ هزار سو، گفت: ما در فاصله زمانی کوتاهی می‌توانیم به این میزان سو برسیم. اگر سانتریفیوژهای نسل ۶ را نصب کنیم و حدود ۶۰ هزار ماشین اینجا قرار گیرد، می‌توانیم ظرف ۱۰ ماه به ۱۸۰ هزار سو برسیم. اما این برای زمانی است که ما بخواهیم سانتریفیوژ پیشرفته تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی فکر می‌کردند این‌که ما می‌گوییم ۱۹۰ هزار سو، بلوف است اما ما می‌توانیم نشان دهیم که اگر برجام نباشد در ۱۰ ماه به ۱۸۰ هزار سو می‌رسیم پس این‌ها بلوف نیست. البته صنعت هسته‌ای استفاده دوگانه دارد و یک قدرت محسوب می‌شود اما طبق فتوای مقام معظم رهبری ما از استفاده غیرصلح‌آمیز آن منع شده‌ایم. درحالی که این توانمندی و ظرفیت در کشو وجود دارد و کشور را از خیلی مسائل مصون کرده است.

در همین راستا روز گذشته خبری منتشر شد و علی اکبر صالحی در گفتگویی از تجهیز و راه‌اندازی یک سالن بسیار پیشرفته ساخت سانتریفیوژهای مدرن خبر داد.

او در بخش دیگری از این سخنان خود درباره اجرای پروتکل الحاقی در ایران افزود: اگر برجام به پایان برسد، احتمالاً دیگر پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنیم البته بنده در این خصوص تصمیم گیرنده نیستم. این تصمیمی است که هیئت نظارت بر برجام و مسئولان ارشد نظام می‌گیرند.

صالحی ادامه داد: ما در مجموع متناسب با هر شرایطی، یک تصمیم مقتضی می‌گیریم. برای مثال دستوری است که حضرت آقا برای راه‌اندازی و تکمیل یک سالن بسیار پیشرفته ساخت سانتریفیوژهای مدرن به ما دادند و این سالن اکنون بخوبی تجهیز و راه‌اندازی شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: مثال دیگر، فرمانی است که در خصوص پیشران هسته‌ای صادر شد که یک پروژه 10 الی 15 ساله است و تاکنون بخوبی پیش رفته است. البته هر دوی این اقدامات در چارچوب برجام است.

سومین اقدام می‌تواند این باشد که برخی از محدودیت‌های برجامی را به حال تعلیق در بیاوریم، برای مثال حجم و سطح غنی سازی. و سناریوی نهایی می‌تواند خروج کامل از برجام باشد که بنده امیدوارم با همکاری 1+4 هیچگاه این اتفاق نیفتد زیرا که همه متضرر خواهند شد.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون سعی کرده است با عقلانیت در رفتار و تصمیم گیری و جلوگیری از جو زدگی عمل کند. ادامه حضور ایران در برجام که یک طرف آن پس از دو سال بدعهدی خود را کنار کشیده گواهی بر این مدعاست.

همچنین  گزارش های مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز نشان می دهد ایران جدیت در عمل به تعهداتش داشته و دارد.

حالا این  اروپایی ها هستند که باید با گرفتن تصمیمات صحیح از توافقی که خود آن را راهبردی و امنیتی می خوانند به نفع منافع اروپا و جهان حفاظت کنند. در غیر این صورت ایران قبول نمی کند در قراردادی بماند که اجرایش یک طرفه و به ضرر او باشد همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند: «من به این دولت ها [اروپایی ها] می گویم بدانند که این خواب آشفته، تعبیر نخواهد شد؛ ملّت ایران و دولت ایران، این را تحمّل نخواهند کرد که هم تحریم باشند، هم در محدودیّت هسته‌ای و حبس هسته‌ای قرار داشته باشند؛ این نخواهد شد».

پربیننده ترین خبرها