توصیه هاى بهداشتى به هیات‌هاى عزادارى/ همه آنچه در تهیه و توزیع غذاى نذرى باید رعایت کنید

توصیه هاى بهداشتى به هیات‌هاى عزادارى/ همه آنچه در تهیه و توزیع غذاى نذرى باید رعایت کنید
سه شنبه 20 شهريور 1397 - 12:40

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت رعایت برخی نکات در تهیه نذری و تمهیدات بهداشتی محرم را بیان کرد.

العالم - ایران

فرهادی با اشاره به تمهيدات بهداشتى در نظر گرفته شده براى ايام عزادارى سيد و سالار شهيدان، حضرت اباعبدالله الحسين گفت: به مناسبت ایام محرم و صفر و پیاده روی اربعین از ٢٢ هفته پیش معاون بهداشت وزارتخانه دستورالعملی به دانشگاه های علوم  پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده و همه معاونت های بهداشت دانشگاه ها به حالت آماده باش کامل درآمده اند.

وی افزود: مركز بهداشت محيط و سلامت محیط کار وزارت بهداشت در حوزه درون مرزی عمده فعالیت های خود را به هیات های عزاداری و مکان هایی که اقدام به پخت نذری مى كنند معطوف كرده است و بر مواردی مانند بهداشت محیط ، آب و غذا نظارت جدی صورت مى گيرد.

سلامت غذاهاى نذرى با آموزش به هيات هاى عزادارى

وى ادامه داد: در ایام محرم و صفر، مركز بهداشت محيط و سلامت محیط کار وزارت بهداشت به دلیل احترام به مردم و عزاداران امام حسين سعی می کند کمتر از اختیارات قضائی خود استفاده کند مگر آنکه قصد معدوم سازى مواد فاسد را داشته باشیم و بیشتر جنبه های آموزشی و ترويجی را در دستور كار قرار داده ايم.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار كرد: وزارت بهداشت به مسئولان مسجد و تکایا و هيات ها آموزش هایی را به طور مستقیم داده است تا خادمان عزاداران حسينى در پخت و پز نذورات و پخش آن از نظر بهداشتى دچار مشکلی نشوند.

وی افزود: مردم برای پخت نذری در ایام محرم از گوشت و مواد غذایی سالم و دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده کنند و سعی  کرده از نمک ید دار برای تهیه نذورات استفاده کنند.

نذرى را در اين ظروف آماده و پخش كنيد

فرهادی تاکید کرد: اگر امکان شستشو و گند زدایی ظروف مردم را ندارند برای توزیع غذای گرم از ظروف گیاهی یا آلمینیومی و برای شربت و مایعات سرد از ظروف پلی اتیلنی استاندارد و دارای مجوز از وزارت بهداشت استفاده کنند.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: از دیگ های مسی که اندود داخل اش سالم و بدون خش و رفتگی بوده برای پخت نذورات استفاده کنند تا مشکلات ناشی از ترکیب مواد غذایی با فلز مس ایجاد نشود.

وی گفت:هیات ها و تکایا برای پخت نذری از آشپز های حرفه ای استفاده کنند زیرا این افراد معمولا در رستوران و هتل ها مشغول به فعالیت بوده و دارای کارت بهداشت هستند و آموزش های لازم را در این زمینه دیده اند.

آماده باش ٢ هزار تيم بهداشتى براى پياده روى اربعين

فرهادی گفت: فعالیت های ما از اول محرم شروع و  از شب تاسوعا  تا مراسم اربعین و ۲۸ صفر به طور ویژه تدابیر بهداشتی در نظر گرفته ایم، همه دانشگاه های سراسر کشور تیم ها و امکانات خود را بسیج می کنند تا مشکلی از نظر بهداشت ایجاد نشود.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: ما سعی می کنبم ۲۰۰۰ تیم در سراسر کشور در ایام محرم و صفر کار بازدید و بازرسی را انجام دهند و در زمان پیاده روی اربعین بین ۲۰ تا ۳۰۰ نفر به کشور عراق اعزام می شوند.

وی درباره تمهیدات بهداشتی برای مراسم پیاده روی اربعین، گفت: وزارت بهداشت در حال آماده سازی تیم ها برای اعزام به پایانه های مرزی و موکب ها در عراق است و این کار با توافق انجام شده بین وزارت بهداشت و هلال احمر کشور عراق با سازمان هلال احمر ایران انجام می شود.

فرهادی یادآوری کرد: نظارت بر بهداشت محیط ، آب، غذا و پسماند موکب ها و همچنین نظارت بر ابزار و تجهیرات مورد استفاده در پخش نذری ها از جمله اقدامات بازرسان اعزامی وزارت بهداشت به کشور عراق و پایانه های مرزی است.

باشگاه خبرنگاران جوان

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها