برافراشته شدن پرچم سیاه بر فراز گنبد حرم امام رضا(ع)

سه شنبه 20 شهريور 1397 - 18:17

در مراسمی با حضور خدام رضوی، پرچم سیاه محرم‌الحرام بر فراز گنبد حرم مطهر ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی الرضا(ع) برافراشته شد.

العالم - ایران / فرهنگی

این مراسم با قرائت زیارت امین‌الله و صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع) آغاز شد و با نوای مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در حرم مطهر ادامه یافت.

پس از این مراسم، پرچم متبرک عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با احترام خاص در میان حزن و اندوه خدام بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) تا بلندای گنبد حرم مطهر حمل و با «پرچم سبز رضوی» تعویض شد.

پرچم سیاه از ابتدای محرم‌الحرام تا سوم ربیع‌الاول که سومین روز پس از شهادت حضرت امام رضا(ع) است بر فراز گنبد رضوی و به معنای اقامه عزای ائمه اطهار(ع) در اهتزاز خواهد بود.

مراسم تعویض پرچم گنبد بارگاه مطهر امام رضا(ع) که با آیه شریفه «نصر من‌الله و فتح قریب» مزین و با نواختن نقاره‌ها همراه است، توسط خادمان سادات حرم انجام می‌شود.

هر سال دو بار پرچم گنبد مطهر حضرت امام رضا(ع) به‌طور رسمی و طی آیینی ویژه تعویض می‌شود. یک‌بار در ابتدای ماه محرم که این پرچم به مدت 63 روز بر فراز این آستان به نماد عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) افراشته می‌ماند و یک‌بار نیز در زمان سالروز میلاد ثامن‌الحجج(ع) انجام می‌شود.‌/‌ایرنا

پربیننده ترین خبرها