رقابت قطر با عربستان به شبکه‌های ماهواره‌ای رسید

رقابت قطر با عربستان به شبکه‌های ماهواره‌ای رسید
جمعه 7 مهر 1391 - 17:22

دولت قطر براي رقابت با شبكه عربستاني "ام.بي.سي" شبكه ماهواره‌اي راه اندازي مي كند.

به گزارش خبری شبكه العالم، منابع آگاه به روزنامه القدس العربي گفتند كه در پي موفقيت برنامه‌هاي شبكه‌هاي ام.بي.سي عربستان، قطر به دنبال راه اندازي شبكه‌اي با موضوعات سياسي، هنري و سرگرمي برآمده است.

عربستان سعودی به عنوان مهمترین سهامدار مجموعه ام.بی.سی تلاش کرده تا افکار عمومی جهان عرب را از زندگی و مشکلات روزمره جدا و آنها در سرگرمی‌های تلویزیونی خانه‌نشین کند، مساله‌ای که اکنون شیخ‌نشین قطر هم آن را در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته اين منابع، قطر براي راه اندازي اين شبكه كه هنوز نامي براي آن در نظر گرفته نشده است، دستكم 200 ميليون دلار بودجه تعيين كرده است.

گفته مي‌شود كه موفقيت شبكه‌هاي الجزيره ورزشي، قطر را به راه اندازي اين شبكه تشويق كرده است. البته شبکه خبری الجزیره نیز تا پیش از حوادث سوریه موفقیت بسیاری کسب کرده بود، اما خبررسانی دروغین و جعلی در مورد حوادث سوریه، این شبکه را به صورت کامل به حاشیه برده است و امروز به ابزاری در دست آل‌ثانی برای بر هم زدن اوضاع خاورمیانه به خصوص جهان عرب تبدیل شده است.

مجموعه شبكه‌هاي عربستاني ام.بي.سي با تهيه برنامه هاي موفقي همچون "چه كسي يك ميليون دلار را خواهد برد" و "محبوب اعراب" و اخيرا مسابقه خوانندگي "زيباترين صدا" توانسته است مبالغ هنگفتي از بابت تبليغات و تماس‌هاي تلفني به دست آورد و از این‌رو به شبکه‌ای مستقل و خودکفا تبدیل شود، هر چند هنوز هم در راس مدیریت آن شاهزاداه متمول سعودی قرار دارند.

به گفته منابع آگاه، قطر براي راه اندازي اين شبكه پيشنهاد مبالغ هنگفت به مجريان معروف شبكه‌هاي مختلف کرده است كه اين مبالغ، شگفتي مجريان را سبب شده است.

منابع آگاه تاكيد كردند كه هيچ يك از عوامل شبكه جديد از پرسنل شبكه الجزيره نخواهند بود و خاطر نشان كردند كه اين شبكه جايگزين الجزيره نخواهد شد بلكه شبكه‌اي جداگانه با موضوعات مختلف و متنوع خواهد بود.

مركز اين شبكه كه قرار است تا يك سال ديگر راه اندازي شود، دوحه می‌باشد و دفاتر بزرگي در بيروت و قاهره و دبي خواهد داشت و این تنها تفاوت ام.بی.سی عربستان با مجموعه جدید قطری خواهد بود، چرا که ام.بی.سی دفتر مرکزی‌اش در دبی قرار دارد و دفاتری نیز در لندن، قاهره، بیروت و برخی از پایتخت‌های عربی دارد.

به نظر می‌رسد که یکی از اهداف مهم قطر از راه‌اندازی این شبکه، بهبود چهره منفی خود در منطقه باشد، چرا که در طول یک سال گذشته، قطر به دلیل نوع رفتار سیاسی خود نزد افکار عمومی منطقه جایگاه اندک خود را هم از دست داده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها