میشل عون: آمریکا به جای نابودی، تروریسم را در جهان گسترش داد

میشل عون: آمریکا به جای نابودی، تروریسم را در جهان گسترش داد
سه شنبه 20 شهريور 1397 - 21:56

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان گفت: آمریکا پس از حادثه 11 سپتامبر اعلام کرد که جهان را از تروریسم آزاد خواهد کرد اما به جای نابودی، تروریسم در سراسر جهان گسترش یافته است.

العالم - لبنان

به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، عون این سخنان را امروز (سه شنبه) در افتتاحیه نشست پارلمان اروپا در «استراسبورگ» فرانسه بیان کرد و افزود: آمریکا پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 که روند حوادث در جهان را تغییر داد، اعلام کرد که جهان را از تروریسم آزاد خواهد کرد و به ملت ها، آزادی و دموکراسی می دهد، اما آنچه تاکنون پس از 17 سال شاهد هستیم این است که تروریسم به جای اینکه نابود شود، در سراسر جهان گسترش یافته است.

وی ادامه داد: سیاست های بین المللی که همچنان در خاورمیانه به اجرا در می آید، کینه و عداوت را افزایش داده و با بالابردن نسبت افراطی گری، راه را برای گسترش خشونت و تروریسم گشوده است.

رئیس جمهوری لبنان تصریح کرد: بی شک این سیاست ها از «عدالت» بی بهره است و منجر به ایجاد شک و شبهه در اجرای دموکراسی توسط کشورهایی می شود که خود و نظام سیاسی شان را پیشگام آن می دانند. آیا دموکراسی این است که در داخل از حقوق بشر دفاع کرد، ولی در خارج از آن برای تحقق منافع کشورهای بزرگ ذبح شود؟

عون تاکید کرد که نتایج این سیاست، اسرائیل را به سمت یهودی سازی قدس و معرفی آن به عنوان پایتختش سوق داده و باعث شده که (این رژیم) قطعنامه های بین المللی را بر زمین بزند و نه تنها آن را نقض کند، بلکه قانون «دولت کشور خلق یهود» را به تصویب برساند.

رئیس جمهوری لبنان، تصمیم آمریکا در قطع کمک به آژانس امداد رسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) را تکمیل راه رژیم صهیونیستی و اقداماتش دانست و گفت که هدف از این کار، اعطای تابعیت اجباری به آوارگان فلسطینی در کشورهای میزبان از جمله لبنان است.

عون، با تکرار موضع همیشگی کشورش مبنی بر اینکه لبنان زیر بار دادن تابعیت به آوارگان فلسطینی نمی رود، خاطرنشان کرد: ملت فلسطین همچنان از سال 1948 در اردوگاه های کشورهای دیگر و به خصوص لبنان زندگی می کنند و در انتظار یک حل سیاسی و اجرای قطعنامه 194 هستند، ولی اکنون این راه حل پس از 70 سال انتظار خود را با طرح اقامت گزینی ظاهر می کند. 

بنابر برخی آمارها حدود 500 هزار آواره فلسطینی در اردوگاه هایی در لبنان زندگی می کنند که این کشور همواره با اعطای تابعیت به آنها مخالفت کرده است.

رئیس جمهوری لبنان درباره بحران آوارگان سوری و موضوع بازگشت آنها به کشورشان نیز گفت که ما در تلاش برای بازگشت این آوارگان در امنیت و کرامت به سرزمین و خانه هایشان هستیم و هرگونه تعلل در این باره را نمی پذیریم.

عون، ضمن استقبال از هر اقدامی که مانند طرح روسیه جهت بازگشت آوارگان سوری به حل این بحران کمک کند، تاکید کرد: لبنان، گره زدن موضوع بازگشت آوارگان به راه حل سیاسی در سوریه را رد می کند.

بیش از یک و نیم میلیون آواره سوری در لبنان حضور دارند. به تازگی روسیه طرحی را ارائه کرده است که آوارگان سوری از کشورهای مختلف به سرزمین خود بازگردند و لبنان با رقمی در حدود 890 هزار نفر بیشترین سهم را در این طرح دارد.

رئیس جمهوری لبنان همچنین در میان نمایندگان 28 کشور در پارلمان اروپا پیشنهاد خود مبنی بر معرفی لبنان به عنوان «مرکز دائمی گفت و گوی میان تمدن ها، ادیان و طایفه های مختلف» تکرار کرد و خبر داد که سفرای کشورش این امر را پیگیری خواهند کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که در دوره آتی مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2019 این مساله مطرح شود و از اروپایی ها خواست تا در این باره از لبنان حمایتی ویژه کنند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها