وزیر خارجه سوریه: در صورت توقف مداخله خارجی حاضریم با معارضان گفت‌وگو کنیم

وزیر خارجه سوریه: در صورت توقف مداخله خارجی حاضریم با معارضان گفت‌وگو کنیم
چهارشنبه 21 شهريور 1397 - 10:16

وزیر خارجه سوریه با اشاره به عدم استقلال رأی معارضان این کشور تأکید کرد که معارضان سوری در قالب گروههای مختلف و بر اساس مکان اقامت سران آنان در پایتختهای غربی یا عربی فعالیت می‌کنند.

العالم - سوریه

«ولید معلم» وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که فعالیت‌های اتحادیه عرب به خاطر خروج سوریه از آن دیگر اهمیتی ندارد.

معلم در مصاحبه با مجله روسی «الحیاة الدولیة» در پاسخ به اینکه آیا این احتمال وجود دارد که سوریه به این اتحادیه بازگردد، گفت: «اتحادیه عرب را فراموش کنید».

وی درباره روابط سوریه با سایر کشورها اظهار داشت: «در رابطه با روابط ما با کشورهای عربی دوست دارم بگویم که سوریه در امور داخلی سایر کشورهای عربی مداخله نداشته و برای آنان آرزوی خیر و خوبی داشته است».

وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که این کشور به هیچ وجه در نابود کردن زیر ساختهای هیچ یک از کشورهای عربی مشارکت نداشته است و درباره برقراری روابط با کشورهایی ابراز آمادگی کرد که چنین موضعی داشته باشند.

معلم درباره گفت‌وگو نیز تصریح کرد که دمشق آماده است در صورت توقف مداخله خارجی با معارضان گفت‌وگو کند و به باور وی معارضان مشکلی ندارند بلکه حامیان آن مشکل دارند.

وی  با بیان اینکه در سوریه اپوزیسیون واحدی وجود ندارد، اظهار داشت که معارضان سوری در قالب گروههای مختلف بر حسب مکان اقامت سران آنان در پایتختهای غربی یا عربی فعالیت می‌کنند و بر این اساس «هر گروه [از معارضان] بر اساس تمایلات حکومتی که میزبان آن است، موضع‌گیری می‌کند».

معلم ادامه داد: «معارضان در تصمیم‌گیری استقلالی ندارد و گفت‌وگوی آن با دولت سوریه نیز بر اساس تمایلات آنان نیست».

وزیر خارجه سوریه در ادامه تأکید کرد: «آن چیزی که حل و فصل سیاسی را در سوریه تقویت می‌کند، توقف مداخله خارجی در امور سوریه است، از جمله ارائه دستورات به معارضان درباره موضعی که باید در جریان گفت‌وگو داشته باشند».

وی اعلام کرد که اگر به صورت نهایی این مداخلات خارجی متوقف شد، گفت‌وگو، بین سوری‌ها خواهد بود و این مسئله در موفقیت هر گونه فرآیند سیاسی تأثیر خواهد داشت.

معلم درباره تریبونهای مذاکره درباره حل بحران سوریه نیز گفت: «بین ژنو، آستانه و سوچی تفاوت وجود دارد... در ژنو قرار بود فرآیند سیاسی آغاز شود» ولی با این وجود استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل از سمت کشورهای غربی تحت فشار قرار داشت و به همین دلیل «در آنجا نتایج سیاسی مهمی محقق نشد».

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: «وضعیت در آستانه فرق داشت، همان گونه که اهداف نیز متفاوت بود؛ چرا که شرایط برای کاهش تنش در بسیاری از مناطق سوریه فراهم شد... در چارچوب این فرآیند، توافقاتی بر سر برخی مناطق صورت گرفت که آخرین نمونه آن ادلب بود... لذا ژنو بدون آستانه پیشرفتی نداشت».

وی همچنین درباره سوچی خاطر نشان کرد که این شهر به مکانی برای گفت‌وگوی ملی گسترده و مثبت بدل شد و نتایج ملموسی در بر داشت که در موفقیت مذاکرات ژنو سهیم بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها