بزرگ‌ترین رزمایش روسیه پس از جنگ سرد با مشارکت چین

بزرگ‌ترین رزمایش روسیه پس از جنگ سرد با مشارکت چین
چهارشنبه 21 شهريور 1397 - 19:46

روسیه بزرگ‌ترین مانور نظامی بعد از جنگ سرد را در شرق سیبری آغاز کرد. اردوی چین نیز در این تمرینات نظامی شرکت دارد.

العالم - گزارش

این رزمایش که «ووستوک ۲۰۱۸» (شرق ۲۰۱۸) نام دارد، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است، در مجموع تقریباً ۳۰۰ هزار سرباز، بیش از ۱۰۰۰ بال هواپیما، هلیکوپتر و هواپیمای بدون سرنشین، تا ۳۶ هزار تانک نظامی و دیگر وسایط نقلیه و نیز تا ۸۰ عراده کشتی در این تمریمنات سهیم هستند. این مانورها در پنج محل به شمول دریای جاپان، در بحر برینگ و بحر اختسک انجام می شوند.

ارتش چین نیز با اعزام بیش از ۳ هزار نیروی نظامی و شماری نفربر زرهی و هواپیما در این رزمایش شرکت دارد و چند یگان از نیروی زمینی ارتش مغولستان نیز به این نفرات پیوسته‌اند.

آخرین باری که روسیه مانور نظامی در این ابعاد برگزار کرده بود در سال ۱۹۸۱  و هنگام جنگ سرد بود که البته شمار کمتری از سربازان ارتش این کشور در آن شرکت داشتند.

هدف از رزمایش ووستوک ۲۰۱۸ آزمایش تجهیزات نوین ساخت ارتش روسیه و نمایش قدرت نظامی و به ویژه توان نیروی دریایی این کشور است.

تنش میان دولت ولادیمیر پوتین و کشورهای غربی به ویژه آمریکا در سال‌های اخیر افزایش یافته و با آغاز بحران اوکراین به اوج خود رسید.

یکی از اهداف اصلی این مانور، که تا روز ۱۷ سپتامبر )۲۶ شهریور(دامه خواهد داشت، تمرین آمادگی برای استقرار سریع هزاران نیرو، هواپیما و وسایل نقلیه نظامی از غرب روسیه تا نواحی شرقی در طول چند هزار کیلومتر توصیف شده است.

این رزمایش در پنج مرکز آموزش نظامی، چهار پایگاه هوایی و مناطقی در دریای ژاپن، تنگه برینگ و دریای اوخوتسک انجام می شود و تا ۸۰ ناو از دو ناوگان روسیه هم در آن شرکت خواهند کرد هر چند دامنه این مانور تا جزیره کوریل، که از زمان جنگ دوم جهانی مورد مناقشه روسیه و ژاپن بوده، گسترش نخواهد یافت.

وزارت دفاع چین هم از تعمیق همکاری‌های نظامی و "تقویت توانایی دو طرف برای نشان دادن واکنشی مشترک به تهدیدهای امنیتی مختلف" سخن گفته اما جزییات بیشتری ارائه نکرده است. این دو کشور در سال‌های اخیر بر همکاری نظامی و امنیتی خود افزوده‌اند و در این رزمایش یک ستاد مرکزی مشترک زمینی تشکیل داده‌اند.

گستردگی این مانور از مانورZapad-۲۰۱۷  که سال گذشته از سوی روسیه برگزار شد و واکنش‌های شدیدی را از سوی غرب در پی داشت، بیشتر است. منتقدان این مانور، روسیه را به شرکت دادن نیروهای بیشتری نسبت به شمار اعلام شده متهم و حتی هشدار دادند که این مانورها پوششی برای "تهاجم" به کشورهای همسایه روسیه است.

آیا این تمرینات بزرگ نظامی مایه نگرانی ایالات متحده امریکاست؟

وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه همزمان با آغاز رزمایش ووستوک ۲۰۱۸ اعلام کرد رفتار نظامی روسیه را به دقت زیر نظر دارد.

روابط واشنگتن و مسکو روز به روز تیره می شود؛ زیرا کنگره آمریکا چندی پیش تحریم های جدیدی را علیه روسیه به اتهام مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016  تصویب کرد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز اعلام کرده است که هیچ طرحی برای نشان دادن واکنش به رزمایش روسیه ندارد و تصمیم ندارد که نیروهای خود را به نزدیکی مرزهای این کشور اعزام کند .

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا در سفرش به استونی درباره رزمایش روسیه مذاکره کرد و از امکان استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در خاک این کشور اروپائی خبر داد.

ژنرال بِن هاگز فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا ژوئیه گذشته در کنفرانسی خبری در مجارستان گفته بود: هر کسی که در نزدیکی منطقه نظامی غربی (یکی از 4 منطقه نظامی ارتش روسیه) زندگی می کند، از شنیدن برگزاری رزمایش (زاپاد 17) احساس نگرانی می کند، هر چند اندک.

روسیه اعلام کرده است که این رزمایش ارتباطی به تحریم های آمریکا ندارد و هر 4 سال یک بار برگزار می شود .

بیشتر بخواند: رزمایش روسیه در سواحل سوریه همزمان با نشست ناتو و سفر نتانیاهو به مسکو
 

این مانورها از دید ناظران آلمانی غیرمترقبه نیست

وستاف گریسل، از بخش سیاسی "شورای اروپایی در امور روابط خارجی" (ECFR) در برلین گفت که اردوی روسیه چنانچه خود اظهار می کند، همه ساله "در یکی از مسیرهای استراتژیک"، در جنوب، غرب یا شرق مانور نظامی انجام می دهد. این تمرینات اکثراً به فاصله یک سال انجام می شود. این کارشناس آلمانی می گوید: "حالا نوبت "وستوک" است که مرکز این تمرینات باشد و این یک برنامه عادی برای مانور نظامی است."

از دید سارا پگونگ از «انجمن آلمانی سیاست خارجی» (DGAP) بزرگی این مانور نیز در خور تعجب نیست. "تمرینات نظامی در شرق همواره بزرگتر از تمرینات در غرب است، زیرا به دلیل اسناد ویانا، قوت سربازان در غرب محدود است، در حالی که در شرق چنین نیست."

این سند تصویب شده در سال ۲۰۱۱ در راستای اعتماد سازی و ایجاد امنیت، عملاَ محدویت هایی را در تمرینات نظامی در بخش اروپایی روسیه اعمال کرده است.

چینی ها با روس ها مشترکاً تمرین می کنند

از نگاه کارشناسان در این مانورها سهم گیری سربازان چین اما در مقایسه با قطعات نظامی روسی در یک اقلیت آشکار قرار دارند. در این تمرینات فقط ۳۰۰۰ سرباز چینی با هواپیماها و هلیکوپترها سهم می گیرند.

در جریان جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی و چین برای به دست گرفتن هدایت کمونیسم در جهان با هم رقابت داشتند.در چند دهه اخیر، چین با تمرکز بر پیشرفت اقتصادی، به یک قدرت عمده و تاثیرگذار در صحنه اقتصاد جهانی تبدیل شده است.

پربیننده ترین خبرها