پیوند فکری و اجرایی آل‌سعود و آل‌خلیفه برای خشونت مذهبی در بحرین

پیوند فکری و اجرایی آل‌سعود و آل‌خلیفه برای خشونت مذهبی در بحرین
پنج‌شنبه 22 شهريور 1397 - 13:09

خشونت مذهبی رژیم آل خلیفه، موضوع تازه ای نیست بلکه جنایت «پرتکراری» است که به اشکال مختلف انجام می شود؛ اما در برخی از ماهها از جمله در محرم الحرام شدت بیشتری پیدا می کند.

العالم- بحرین 

خشونت مذهبی در بحرین در قالب های مختلفی انجام می شود که تبعیض های مختلف به خصوص از جنس سیاسی، فقیر نگه داشتن جمعیت شیعه، برخورد خشن با رهبران و بازداشت، محاکمه و صدور احکام ناعادلانه علیه آنها، سلب تابعیت از شهروندان و به خصوص از رهبران و تبعید آنها و همچنین شکنجه روحی و جسمی در زندان ها از جمله این خشونت های مذهبی است.

در ماههای مذهبی از جمله در ماه مبارک رمضان و در محرم الحرام نیز خشونت مذهبی در قالب ممانعت از برگزاری مراسم مذهبی، حمله به این مراسم و تخریب نمادهای مذهبی انجام می شود.

این رفتارهای آل خلیفه در حالی انجام می شود که خشونت مذهبی یکی از موارد مهم نهی شده در کنوانسیونها و اسناد حقوق بین المللی است و با وجود این، قدرت های بزرگ و مدعی حقوق بشر در مقابل این خشونت مذهبی آل خلیفه سکوت کرده اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر پیش از این سکوت بین المللی را عامل مهمی در گسترش خشونت مذهبی آل خلیفه عنوان کرد.

امسال همچون گذشته با فرا رسیدن ماه محرم، نیروهای امنیتی آل خلیفه بار دیگر در برخی مناطق نمادهای عاشورایی را تخریب و پرچم های عزاداری را پاره کردند.

در همین راستا باید به این مهم اشاره کرد که پیوند نزدیکی فکری و اجرایی میان حکومت سعودی و رژیم آل خلیفه وجود دارد که این پیوند عاملی در شدت بخشیدن به خشونت مذهبی در بحرین است؛ زیرا آل سعود در بنیان و اساس فکری خود هم ضدیت فکری شدیدی با شیعیان دارد و هم اینکه از هیچ گونه خشونت علیه شیعیان خودداری نمی کند.

فرقه گرایی اساس سیاست آل سعود است که آل خلیفه نیز این سیاست را در بحرین آشکارا پیگیری و اعمال می کند.

رژیم آل خلیفه و رژیم آل سعود جزو رژیم های استبدادی مبتنی بر رفتارهای طایفه ای هستند که تمامی حقوق ملتهای خود را نقض می کنند. 

مزدوران لباس شخصی رژیم آل خلیفه با هجوم به شهرک بلاد قدیم، اقدام به تخریب نمادهای عاشورایی و پاره کردن پرچم های عزاداری کردند.

در این حمله که با پشتیبانی خودروهای نظامی صورت گرفت، بسیاری از نمادهای عاشورایی در بخش های مختلف بلاد قدیم تخریب شد.

ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه بحرین در بیانیه ای، این اقدام رژیم آل خلیفه را گامی دیگر در راستای اقدامات خصمانه رژیم حاکم برضد پیروان مذهب تشیع دانست.

باید گفت این نخستین باری نیست که رژیم آل خلیفه رسما و توسط نظامیان این رژیم مظاهر عاشورایی را هدف قرار می دهد.

در سالهای گذشته  رژیم آل خلیفه در راستای دنبال کردن سیاست‌های طایفه‌ای برای تشدید شکاف میان شیعیان و اهل سنت همسو با رژیم سعودی، مجوز فروش کتابهای تکفیر شیعیان در این کشور را صادر کرد.

این در حالی است که در روزهای واپسینِ منتهی به ماه محرم الحرام، نظامیان رژیم آل خلیفه حملات خود به تکیه ها، حسینیه ها و مساجدی را که انتظار می رفت در آنجا مراسم های باشکوهتری در عزای اباعبدالله الحسین (ع) برگزار شود، تشدید کردند. آل خلیفه با این اقدام خود تلاش کرد تا حتی الامکان مانع از فراگیر شدن فضای عاشورایی در بحرین شود؛ فضایی که می تواند انگیزه صدچندانی به انقلابیون بحرینی برای تداوم راه مبارزه با رژیم طاغوتی آل خلیفه اعطاء کند. 

سران رژیم آل خلیفه همچنین به تمامی دستگاه های امنیتیِ تحت امر خود ابلاغ کرده اند که می بایست در طول ماه محرم الحرام به ویژه در دهه اول این ماه که اوج عزاداری هاست، نظارت شدیدی بر مناطق مختلف ازجمله منطقه الدراز و همچنین شهر منامه، اعمال شود. این مسأله نشان می دهد که مقامات رژیم آل خلیفه به دنبال برچیدن تمامی مظاهر مربوط به عزاداری های حسینی (ع) در بحرین و در طول ماه محرم هستند. 

درست به همین دلیل است که از چند روز گذشته روند بازداشت ها در مناطق مختلف بحرین بیش از پیش تسریع و تشدید شده است. نظامیان آل خلیفه اخیرا حملات گسترده و فراوانی را به مناطق مختلف بحرین ترتیب داده و شماری از شهروندان را بدون تفهیم اتهام بازداشت کرده اند.

اما باز هم شیعیان و انقلابیون بحرینی امسال نیز پرشورتر از سال های گذشته عزاداری های حسینی (ع) را در مناطق مختلف برپا می کنند و بیش از پیش از فرهنگ عاشورایی و انقلابی و مبارزه با ظلم و ستم و طاغوتی گری سیراب خواهند شد.

بحرین از سال 2011 تاکنون با بحران نارضایتی های عمومی ناشی از سیاست های ظالمانه رژیم آل خلیفه مواجه است.

پربیننده ترین خبرها