تحلیل کارشناس اسرائیلی در باره نتایج اقدام ترامپ علیه ایران در شورای امنیت

تحلیل کارشناس اسرائیلی در باره نتایج اقدام ترامپ علیه ایران در شورای امنیت
پنج‌شنبه 22 شهريور 1397 - 16:45

یک کارشناس صهیونیست در خصوص جلسه آتی شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ گفت: همه آنچه که ما شاهد هستیم، تداوم اظهارات ضد ایرانی است. پس فکر نمی‌کنم سخنان ترامپ چیزی را تغییر دهد.

العالم ـ آمریکا

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی با اشاره به جلسه آتی شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نوشت: رئیس جمهور دونالد ترامپ در اواخر این ماه، ریاست نشست شورای امنیت را در مورد وضعیت خاورمیانه برعهده خواهد گرفت تا فشارهای دیپلماتیک بر ایران را افزایش دهد. انتظار می رود که او از این نشست برای جلب توجه به مساله توسعه طلبی های ایران در منطقه، برنامه موشکی این کشور و فروش جهانی سلاح از سوی ایران، استفاده کند.

بر اساس این گزارش، راز زیمت، عضو پژوهشی ارشد در موسسه مطالعات امنیت داخلی تل آویو، در این خصوص می‌گوید: «ترامپ به دنبال بسیج حمایت‌های جامعه بین المللی به ویژه امضا کنندگان برجام در مورد تحریم های اقتصادی است.»

وی می‌افزاید: «ایرانی ها این حضور ترامپ را تحریک آمیز می دانند و معتقدند او از این فرصت برای حمله به ایران استفاده خواهد کرد. پرسش اصلی این است که آیا ترامپ می خواهد از این فرصت برای فراهم آوردن امکان دیدار با رئیس جمهور روحانی استفاده کند یا خیر. هنوز نمی‌دانیم، زیرا شاید ظریف به جای روحانی به این نشست اعزام شود. برآورد من این است که تهران هرگز با این ملاقات موافقت نخواهد کرد.»

زیمت می‌گوید: «همه آنچه که ما شاهد هستیم، تداوم اظهارات ضد ایرانی است. پس فکر نمی‌کنم سخنان ترامپ چیزی را تغییر دهد.»

الداد پاردو، کارشناس مسائل ایران در دانشگاه عبری در بیت المقدس می گوید: «هر یک از طرفین می خواهد از این فرصت برای بیان مواضع خود استفاده کند و مهار تهران مساله سیاست خارجی مهمی برای آمریکاست. این نشست سازمان ملل با هدف بازگرداندن ایران به پای میز مذاکره طراحی شده است.»

وی افزود: «ترامپ می‌خواهد رفتار ایران را با اعمال فشار بیش از حد، تغییر دهد و بیش از همه، می خواهد که ایران از بلند پروازی های هسته ای خود دست بردارد.»

به گزارش تسنیم، پیشتر نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در این مورد گفته بود: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که ایران متوجه شده است که جهان در حال رصد کردن فعالیت‌های این کشور است و این بزرگترین علت تشکیل نشست شورای امنیت است.»

ظریف نیز در پاسخ، ترامپ را به دورویی متهم کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص ایران وجود دارد. دونالد ترامپ آن را نقض می‌کند و از سایرین می خواهد که مثل او رفتار کنند. اکنون او می خواهد از وضعیت ریاست در شورای امنیت استفاده کند تا اجلاسی که 70 سال به مسئله فلسطین اختصاص داشت را با هدف اتهام به ایران لغو کند. او ایران را به اموری متهم می کند که آمریکا و متحدانش در خاورمیانه آن را عنوان می‌کنند.»

اشاره ظریف به قطعنامه 2231 سازمان ملل مصوب ماه ژوئیه 2015 بود که برجام را تائید کرد.

پربیننده ترین خبرها