مدير مركز دموكراسي و حقوق بشر:

وضعيت عربستان متشنج ونگران كننده است

وضعيت عربستان متشنج ونگران كننده است
يکشنبه 9 مهر 1391 - 06:07

مدير مركز دموكراسي و حقوق بشر عربستان گفت: وضعيت كشورش نگران كننده و متشنج است و ملت عربستان نيز مانند ملل عربي كه عليه استبداد قيام كردند، از حاكمان خود نااميد شده اند و اميدي به بهبود اوضاع ندارند.

علي اليامي يكشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم تصريح كرد: مردم عربستان از انگيزه لازم براي ادامه دادن به انقلاب و دستيبابي به مطالبات خود برخوردار است.
"در همین حال به دنبال ادامه ناآرامی ها و سرکوب مردم معترض عربستان، حسن الزهيري" نوجوان 16 ساله عربستاني كه چهارشنبه گذشته در حملات نيروهاي امنيتي سعودي مجروح شده بود، روز گذشته به شهادت رسيد. 

اليامي گفت: رژيم آل سعود به جاي رسيدگي به امور مردم كه حقوق قانوني خود را مطالبه مي كنند، همچنان به خشونت و قتل و ربودن مردم ادامه مي دهد و تداوم خشونت ها منجر به بروز مشكلاتي بيش از حد تصور اكثر مردم خواهد شد.
 
وي افزود: زمامداران عربستان همچنان تصور مي كنند كه ملت و كشور متعلق به آنها است و رسانه ها و مسئولان هيچ مطلبي درباره اصلاح امور مردم و مطالبات آنها و تحولات منطقه بيان نمي كنند گويا مسئولان در جزيره اي دورافتاده زندگي مي كنند.
 
اليامي خاطرنشان كرد: سركوب و كشتار مردم عربستان باعث حل مسالمت آميز مشكلات نخواهد شد بلكه به افزايش خشونت ها منجر خواهد شد و ملت اين كشور مانند ملل عربي كه انقلاب كردند، سرانجام از راه حل مسالمت آميز نااميد خواهند شد.
 
وي گفت: ملت عربستان از تبعيض نژادي و مذهبي رنج مي برند و از آزادي و مشاركت در تعيين سرنوشت خود محرومند در واقع عواملي كه باعث آغاز انقلاب در برخي كشورهاي عربي شد، در عربستان نيز وجود دارد.
 
اليامي افزود: مشكل اصلي عربستان نوع نظام حكومتي است و بحران اين كشور ريشه در عوامل خارجي يا مردم ندارد.

وي تصريح كرد: رژيم حاكم عربستان توجهي به امور مردم نمي كند و نمي خواهد كه آنها را در قدرت شريك كند و اقليت هاي موجود در استان الشرقيه را به رسميت نمي شناسد.

اليامي گفت: مردمي كه در عربستان تظاهرات مي كنند، از پايمال شدن حقوق خود و به رسميت شناخته نشدن مذهب شان و محروميت از درآمدهاي اقتصادي ناخشنود هستند.  

AM - 29 - 17:55

پربیننده ترین خبرها