رایزنی هیات پارلمانی ایران و ترکیه برای ارتقای همکاری ها

رایزنی هیات پارلمانی ایران و ترکیه برای ارتقای همکاری ها
جمعه 23 شهريور 1397 - 15:10

هیات های پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در حاشیه دومین نشست جهانی پارلمانی پیرامون توسعه پایدار در بالی اندونزی دیدار کرده و در این گفت وگوها تاکید کردند همکاری تهران- آنکارا به ارتقای امنیت در منطقه کمک می کند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

مصطفی شینتوپ، نایب رئیس مجلس ترکیه درحاشیه نشست مجمع جهانی پارلمانی در جزیره "بالی" اندونزی، در دیدار با هیات پارلمانی ایران اعلام کرد که روابط دو کشور در سطح کلی قابل قبول است هر چند که این روابط نیازمند بازبینی و ارتقا می باشد.
اجلاس 2 روزه مجمع جهانی پارلمانی، توسعه پایدار در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با حضور نمایندگان کشورهای مختلف جهان و هیاتی از مجلس شورای اسلامی ایران در جزیره بالی اندونزی گشایش یافت.
نمایندگان مجالس 47 کشور مختلف جهان و تعدادی از سازمان های بین المللی در نشست دو روزه بالی گرد هم آمده اند تا دستیابی به توسعه پایدار از منظر مصرف مسئولانه انرژی، آموزش کیفی به سوی صنعت سبز، مشارکت زنان و انرژی پایدار و نقش پارلمان ها در دستیابی به انرژی ارزان و پایدار را مورد بحث و بررسی قرار دهند و تجارب خود را دراین زمینه به اشتراک گذارند.
نایب رئیس مجلس ترکیه در این دیدار دوجانبه ضمن اشاره به سفر رئیس جمهوری ترکیه به ایران در نشست سه جانبه روسای جمهوری سه کشور ایران، ترکیه و روسیه حول تحولات سوریه ، تاکید کرد که این نشست ها به ارتقای امنیت در منطقه کمک شایانی می کند. 
وی ضمن محکوم کردن حضور ابرقدرت ها در منطقه اعلام داشت که تنها تبعات این حضور، همانا ناامنی منطقه است، همانطور که این ناامنی از عراق شروع شد و اکنون به سوریه رسیده است و مطمئنا ابرقدرت ها برنامه ای برای خروج خود از منطقه ندارند زیرا که منافع آنها ایجاب می کند که به این ناامنی ها دامن زنند. 
وی همچنین تاکید کرد: حضور ابرقدرت ها تنها برای یک یا دو کشور ایجاد معضل نمی کند و کشورهای همسایه نیز از اثرات مخرب این حضور در امان نخواهند بود. 
نایب رئیس مجلس ترکیه، مصداق سخنان خود را مهاجرت 4 میلیون مهاجر سوری و عراقی به ترکیه دانست و افزود اینگونه مهاجرت های نامتعارف ، موازنه منطقه و کشور ها را برهم می زند، زیرا از یک سو شاهد آن هستیم که برادران و خواهران دینی ،و کودکان جان خود را در آتشی که ابرقدرت ها در منطقه برافروخته اند، از دست می دهند و از سوی دیگر مشکلاتی را برای کشور های همسایه ایجاد می کنند.
نایب رئیس مجلس ترکیه اذعان داشت که کشورهای منطقه باید با همکاری به ایجاد صلح و ثبات بپردازند و در عین حال به حق حاکمیت و تمامیت ارضی همسایگان خود احترام بگذارند. 
دکتر نور محمد تربتی نژاد رئیس هیات پارلمانی جمهوری اسلامی نیز ضمن تشکر از هیات ترکیه در این دیدار، به روابط دیرینه دو کشور اشاره کرد و سخنان خود را در چهار بخش سیاسی، تجاری، مبارزه با تروریسم و تحریم ها مطرح کرد.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در بخش نخست، عنوان داشت ایران و ترکیه مشترکات فراوانی در زمینه های مختلف داشته اند و همواره در معرض خطر سیاست های تجزیه طلبانه بوده اند که بحمدالله این سیاست ها با درایت هوشمندانه دو کشور تاکنون راه به جایی نبرده است. 
وی در بحث تجاری عنوان داشت یکی از راهکارهای ارتقای سطح روابط تجاری، تجارت منهای دلار است که اگر این خط مشی عملی شود، ایران و ترکیه راحت تر می توانند روابط تجاری خود را افزایش دهند. 
تربتی نژاد همچنین افزود مجلس شورای اسلامی از توافقات مالی و بانکی میان کشورهای منطقه برای رهایی از سلطه دلار استقبال می کند. بالطبع ترکیه به عنوان شریک اقتصادی و کشور تاثیر گذار در منطقه می توانند نقش مهمی را در این مسئله ایفا کند. 
دکتر تربتی نژاد در بخش امور تجاری به مسائل گمرکی و توسعه خطوط ریلی بحث اشاره کرد و گفت: این موضوع عاملی در کمرنگ کردن تحریم ها و تسریع هر چه بیشتر روابط اقتصادی است. 
همکاری های مبارزه با تروریسم، بخش آخر صحبت های ترابی نژاد بود که وی در این زمینه با اشاره به حضور تروریسم در منطقه و تغذیه فرامنطقه ای آنها، خاطر نشان کرد: تروریسم عاملی بازدارنده در توسعه پایدار کشورها و منطقه است. همکاری های ایران و ترکیه در مبارزه با تروریسم به ویژه در مسئله سوریه نشان داد که ایران و ترکیه با مدیریت چالش ها می توانند مسائل منطقه ای را بخوبی پیش ببرند. 
تربتی نژاد، در پایان، ضمن اشاره به وجود 16 کمیسیون تخصصی مجلس، ابراز امیدواری کرد که روابط پارلمانی دو کشور تخصصی تر شود تا دو کشور شاهد بهبود هر چه بیشتر روابط باشند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها