ابراز نگرانی هاآرتص از نفوذ چین در اسرائیل/ تهدید آمریکا از سوی پکن در دریای مدیترانه

ابراز نگرانی هاآرتص از نفوذ چین در اسرائیل/ تهدید آمریکا از سوی پکن در دریای مدیترانه
شنبه 24 شهريور 1397 - 10:42

روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز جمعه در مقاله ای نوشت: یک شرکت چینی برنده مناقصه طرح توسعه بندر حیفا به مدت 25 سال شده است، مساله ای که منافع آمریکا را در دریای مدیترانه به خطر می اندازد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

به گزارش روسیا الیوم، روزنامه صهیونیستی هاآرتص درخصوص خطرات احتمالی حضور چینی ها در اداره بندر حیفا برای امنیت ملی هشدار داد؛ چرا که پایگاه نیروی دریایی اسرائیل و زیردریایی های جنگی این رژیم در بندر حیفا مستقر است.
در ادامه این مقاله آمده است: به نظر می رسد که هیچ کس در اسرائیل در خصوص تبعات راهبردی این مساله نمی اندیشد.
هاآرتص نوشته، سرمایه گذاری چین در بنادر اسرائیل، تهدید برای روابط راهبردی میان اسرائیل و آمریکا است و ممکن است که تاثیرات منفی بر منافع آمریکا در دریای مدیترانه و نیز بر جایگاه اسرائیل به عنوان یک پایگاه نظامی راهبردی برای ناوگان ششم دریایی آمریکا بگذارد.
این روزنامه به نقل از مقام های آمریکایی خاطرنشان کرده، آن ها معتقدند که اسرائیل با بخشیدن کلید بندر حیفا به چینی ها عقل خود را از دست داده است و نیروی دریایی اسرائیل دیگر نمی تواند بر روابط محکمی که میان این نیرو و ناوگان ششم دریایی آمریکا وجود دارد در صورت ورود چینی ها به این عرصه تکیه کند.
هاآرتص در ادامه به فعالیت های دیگر شرکت های چینی در سرزمین های اشغالی از جمله در حوزه زیر ساخت ها، مانند پروژه تونل های «کرمل» در حیفا، مترو «تل آویو» و همچنین پیروزی یک شرکت چینی دیگر در مناقصه احداث بندر جدید اسدود پرداخته و نوشته است: چین در اسرائیل نفوذ کرده است.
روابط اقتصادی چین با رژیم صهیونیستی پس از برقراری روابط سیاسی، سالیانه از روند رو به رشد برخوردار بوده است. 
پیش تر روزنامه "ساوت چینا مورنینگ پست" در گزارشی سرمایه‌گذاری مستقیم چین در اسرائیل در سال ۲۰۱۶ را ۱۶ میلیارد دلار عنوان کرده بود که نشان از سه برابر شدن این سرمایه گذاری است.

پربیننده ترین خبرها