طرح مصر و امارات برای بازگرداندن «سیف‌الاسلام قذافی» به رأس قدرت

طرح مصر و امارات برای بازگرداندن «سیف‌الاسلام قذافی» به رأس قدرت
دوشنبه 26 شهريور 1397 - 12:17

برخی منابع عالی‌رتبه لیبی و مصر از دیدار «سیف‌الاسلام» فرزند «معمر القذافی» دیکتاتور سابق لیبی با یک مسئول برجسته امارات خبر دادند.

العالم - لیبی

برخی منابع عالی‌رتبه لیبی و مصر در کمیته پیگیری پرونده لیبی گزارش دادند که سیف‌الاسلام فرزند معمر قذافی اخیرا با یک مسئول برجسته امارات که احتمالا «طحنون بن زاید» مدیر دستگاه اطلاعات خارجی و مشاور امنیت ملی امارات بوده و یک مسئول عالی‌رتبه امنیتی مصر دیدار کرد.

هدف از این دیدار بررسی راهکار سروسامان دادن به وضعیت لیبی بر اساس دیدگاه ائتلاف مصری و اماراتی بوده و در این نشست آینده سیاسی سیف‌الاسلام و امکان کمک گرفتن از وی برای ایجاد اتحاد بین قبایل لیبی مورد بررسی قرار گرفت.

روزنامه قطری«العربی الجدید» با اعلام این مطلب افزود که اخیرا تحرکات گسترده مصر و امارات با هدف ایجاد جایگزین‌های متعدد و مقبول در لیبی به منظور پیشبرد اهداف سیاسی خود در این کشور و ایفای نقش در آن آغاز شده است.

بررسی امکان مشارکت «سیف‌الاسلام» در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده لیبی از مهم‌ترین محور گفت‌وگوهای طرفین در نشست یاد شده، بوده است.

منابع لیبیایی در این باره گفتند که مصر و امارات با برگزاری انتخابات در شرایط کنونی مخالف هستند مگر اینکه ابتدا از دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» رهایی یافته و با نفوذ گروه‌های اسلامی مقابله شود زیرا در صورت برگزاری هر گونه انتخابات پارلمانی یا ریاست‌جمهوری، نتیجه آن عواقب خوبی برای مصر و امارات نخواهد داشت و باعث می‌شود اسلام‌گراها به مشروعیت بین‌المللی و نفوذ در لیبی دست پیدا کنند.

طرح حفتر، قاهره و ابوظبی برای تضعیف دولت السراج

این روزنامه به نقل از منابع لیبی نوشت که ائتلاف حاکم بر شرق لیبی و در رأس آن سرلشگر «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای وابسته به مجلس نمایندگان طبرق با مساعدت قاهره و ابوظبی، طرح‌های روشنی برای تضعیف السراج با هدف از بین بردن حمایت بین‌المللی از وی تدوین کرده‌اند تا چنین وانمود کنند که تنها نیروهای حفتر توان تحت کنترل گرفتن اوضاع کشور را دارند.

منابع مصری نیز گزارش دادند که «محمد دحلان» عضو اخراجی جنبش فتح فلسطین که اکنون مشاور امنیتی «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی است، پیش از این دیدارهایی را در قاهره بین نمایندگان قانونی سیف‌الاسلام و مسئولان عالی‌رتبه و نزدیک به رئیس‌جمهور مصر ترتیب داده است و حتی یکی از رسانه‌های مصری مبالغ مستقیمی از دحلان به منظور تبلیغ برای سیف‌الاسلام دریافت کرده است.

برخی منابع لیبی نیز ایفای نقش ائتلاف مصری و امارات و حفتر در حوادث اخیر طرابلس و درگیری بین گروه‌های مسلح‌ را بعید ندانستند و گفتند که به طور حتم سیف‌الاسلام برخی گروه‌ها را تحریک می‌کند به خصوص که همچنان از نفوذ در میان قبایل لیبی نیز برخوردار است.

این منابع همچنین گفتند که احتمالا هماهنگی بین گروه‌های وابسته به سیف‌الاسلام و حفتر وجود دارد تا در آینده لیبی نیز نقشی داشته باشند همچنانکه «غسان سلامه» فرستاده سازمان ملل در لیبی نیز اخیرا اشاره کرد که همه گروه‌های درگیر در لیبی به استثنای یک گروه که وی به نام آن اشاره‌ای نکرد، توافقنامه آتش‌بس را امضا کردند.

گردان موسوم به «ابوبکر الصدیق» در ژوئن سال ۲۰۱۷ با صدور بیانیه‌ای از آزادی سیف‌الاسلام از زندان شهر الزنتان، به موجب قانون عفو و درخواست دولت انتقالی در شرق لیبی خبر داد.

شورای نظامی انقلابیون الزنتان که در دستگیری سیف‌الاسلام دست داشت، آزادی وی را محکوم کرد.

سیف‌الاسلام از سال ۲۰۱۱ در زندان بسر می‌برد و دادگاه طرابلس پس از محاکمه وی به همراه حدود ۳۰ نفر از عناصر دوره قذافی در ارتباط با جنایت جنگی، او را به اعدام محکوم کرده بود در حالیکه دیوان کیفری بین‌المللی لاهه نیز خواهان محاکمه سیف‌الاسلام به دلیل ارتکاب جنایت ضدبشری در جریان انقلاب لیبی است.  

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها