اردوغان برای مذاکره با پوتین درباره ادلب به «سوچی» می‌رود

اردوغان برای مذاکره با پوتین درباره ادلب به «سوچی» می‌رود
دوشنبه 26 شهريور 1397 - 12:22

رئیس‌جمهور ترکیه برای مجاب کردن مسکو به متوقف کردن عملیات ارتش سوریه در ادلب، برای مذاکره با همتای روسی خود به سوچی سفر می‌کند.

العالم - سوریه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه تلاش‌ برای ممانعت از عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی استان ادلب از دست گروه‌های مسلح، به روسیه سفر می‌کند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که اردوغان امروز (دوشنبه) برای دیدار و مذاکره با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به سوچی می‌رود.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» اردوغان و پوتین قرار است درباره مسائل مختلفی از جمله روابط دوجانبه، مراودات سیاسی و اقتصادی صحبت کنند اما تمرکز رایزنی‌های این دو روی سوریه و عملیات ادلب خواهد بود.

کاخ کرملین نیز با صدور بیانیه جداگانه گفت که صحبت‌های پوتین با همتای ترکیه‌ای خود بر همکاری‌های دوجانبه در موضوع سوریه و وضعیت ادلب متمرکز است.

مقامات مختلف ترکیه از رئیس‌جمهور گرفته تا وزرای مختلف این کشور طی روزهای اخیر پیام‌های متناقضی درباره موضع آنکارا در برابر عملیات ارتش و نیروهای مقاومت سوری برای آزادسازی ادلب و همچنین صحت ادعای خود مبنی بر لزوم پاکسازی این شهر از تروریست‌ها ارسال کرده‌اند. (جزئیات بیشتر)

این در حالی است که رؤسای جمهور، وزیران خارجه و جمعی از مقامات امنیتی ارشد ایران، ترکیه و روسیه روز جمعه در راستای مذاکرات آستانه برای سومین بار، در تهران گردهم آمدند و ضمن بررسی ویژه موضوع ادلب، بیانیه‌ای مبنی بر لزوم پاکسازی آن از تروریست‌ها صادر کردند. اردوغان در این نشست اما طی اظهاراتی کودکانه، سعی کرد کلمه «آتش‌بس» را در بند 3 بیانیه پیانی این نشست بگنجاند که موفق نشد و به این بیانیه تن داد.

در نهایت، نشست تهران با انتشار بیانیه مشترک به کار خود پایان داد و در آن روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهةالنصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح کردند (جزئیات بیشتر).

پیشتر هم اردوغان وعده داده بود که در صورت آغاز شدن عملیات ارتش و نیروهای مقاومت سوری برای آزادسازی و پس‌گرفتن استان ادلب از دست معارضان، ترکیه نیز کنار نخواهد ایستاد و مداخله می‌کند.

ارتش سوریه طی چند هفته گذشته تجهیزات و نیروهای زیادی به اطراف استان ادلب، به منظور آغاز عملیات آزادسازی این استان که در دست تروریست‌هاست، ارسال کرده است. تابستان سال گذشته (مرداد ماه) بود که ائتلاف تروریستی جبهه النصره موسوم به «هیأت تحریر الشام» بعد از درگیری‌ با گروه‌های مسلح معارض سوری استان ادلب را کاملا به اشغال خود در آورد.

نیروهای سوریه طی یک سال اخیر توانستند دو منطقه غوطه شرقی دمشق و جنوب سوریه را طی عملیات‌هایی به ترتیب آزاد کند و پس از آن مقدمات حمله به ادلب را فراهم کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها