تحلیل روز/

ادلب و زندان های لاکچری!

ادلب و زندان های لاکچری!
دوشنبه 26 شهريور 1397 - 13:21

مواضع کشورهای ناظر بر روند مذاکرات آستانه در قبال عملیات نظامی ارتش سوریه در ادلب علیه تروریسم و جبهه النصره – که به زودی اجرا می شود – در تضاد است.

العالم - سوریه

دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در چارچوب هماهنگی برای گرفتن تصمیم های نهایی اجتناب ناپذیر درباره ادلب و تروریست های مستقر در آنجا و پس از برگزاری نشست نمایندگان ترکیه، روسیه، فرانسه و آلمان در آنکارا صورت گرفته است.

در حالی که مسکو همچنان با اصرار فراوان خواستار ریشه کن کردن تروریسم در ادلب است تهران می کوشد تنش را در آنجا به حداقل برساند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران تصریح کرده بود که ایران می کوشد از راه افتادن حمام خون در ادلب جلوگیری کند کما اینکه راه حل نظامی را برای بحران سوریه بعید می داند.  

ظریف به مجله آلمانی "در اشپیگل" گفته بود: "ما سعی می کنیم مانع تشدید تنش و راه افتادن حمام خون در منطقه شویم و معتقدیم بحران سوریه راه حل نظامی ندارد".

پیش از این مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته بود که اردوغان و پوتین درباره بحران سوریه گفتگو خواهند کرد. سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه نیز به نوبه خود تصریح کرده است که نیروی هوایی کشورش تأسیسات اسلحه سازی تروریست ها را در ادلب به محض شناسایی منهدم خواهد کرد و در عین حال از توافق آشتی داخلی استقبال خواهد کرد.

لاوروف که در سفر برلین به سر می برد گفت که کشورش با همکاری ترکیه تلاش گسترده ای را برای ایجاد راه حل مناسب برای اوضاع ادلب به طوری که مناسب با توافق های امضا شده باشد، آغاز کرده است.

روز جمعه نیز شهر استانبول ترکیه صحنه نشستی در سطوح عالی با حضور ابراهیم گالن، سخنگوی رئیس جمهور ترکیه، یوری اوشاکف، مشاور ارشد پوتین، یان هیکر، مشاور امنیت ملی آلمان و فیلیپ آتینه مشاور ارشد دیپلمات های فرانسه  بود.

این نشست در واقع نشست مقدماتی دیدار سران کشورهای یادشده است که قرار بود در هفتم ماه جاری برگزار شود که نشد و موعد جدیدی هم برای برگزاری آن مشخص نشده است. در این نشست مقدماتی بحران سوریه و عملیات ادلب مورد بررسی قرار گرفت. گفته می شود ترکیه، آمریکا و اروپا نتایج عملیات ادلب را فاجعه بار می دانند؛ در چنین شرایطی چنین به نظر می رسد که این سه طرف ترجیح می دهند ادلب همچنان منبع تروریسم و ترس برای کشورهای همسایه باقی بماند و هر زمان اراده کردند عناصر تروریستی این شهر را به خدمت بگیرند و گروه بزرگی از مردم این شهر همچنان اسیر تروریست ها باقی بمانند. هیچ کس چنین منطقی را قبول ندارد و مثل این است که از طرفی به دولت سوریه بگویند از حاکمیت خودت چشم پوشی کن و از طرفی خواستار حفظ تمامیت و حاکمیت سوریه باشند؛ به عبارت دیگر از آن می خواهند به نفع ترکیه و عناصر وابسته به آن در ادلب از حاکمیت خودش چشم پوشی کند.

به عبارت دیگر آنها نمی خواهند بپذیرند که جنگ در ادلب را باخته اند و ارتش سوریه در این جنگ پیروز شده است؛ به کار بردن چنین ترفندها و امید بستن به این قبیل حیله ها، چیزی را عایدشان نخواهد کرد اما آنچه که به رسانه درز کرده است حکایت از آن دارد که ترکیه راه حلی برای ادلب در نظر گرفته است شامل ایجاد "زندان های لاکچری" برای تروریست ها در ادلب. به این ترتیب که هر تروریستی که حاضر به تسلیم نیست در زندان های رفاهی در ادلب بماند. گفته می شود ترکیه این زندان ها را در عمل در مناطق مرزی خاص و سری به خصوص در استان اسکندرون وأنطاكيا ایجاد کرده است و برخی سرکرده های رده دوم تروریست ها که مایل به "استراحت پس از جهاد" هستند حاضر شده اند برای مدتی در ازای حفظ جانشان در این زندان ها اقامت کنند و در طول مدت پس از برگزاری کنفرانس سران کشورهای ضامن مذاکرات استانه در تهران، به این زندان ها که از همه نوع امکانات به روز برخوردارند منتقل شوند.

این منابع گفته اند هدف از این ترفند، گیر انداختن سرکرده های رده اول جبهه النصره که مخالف هر گونه راه حل برای مشکل ادلب هستند از طریق همکاران رده دوم آنهاست. به طوری که این افراد بعد از ورود به زندان های یادشده می توانند با ارائه توصیفی از این زندان ها و امکاناتی چون مشاهده شبکه های ماهواره مورد علاقه خود و دسترسی به سیستم های ارتباطی بی سیم و شبکه اینترنت بدون هیچ گونه نظارت یا بازجویی یا فشار، سرکرده های رده اول را هم در دام بیندازند. تا به این ترتیب با نگه داشتن این عوامل در دسترس، هر زمان که بخواهند از آنها استفاده کنند و با این نقشه با یک سنگ چندین نشان را بزنند و در هر ماجرایی از آنها استفاده کرده یا اطلاعات مهم را از آنها استخراج کنند.

نویسنده: محمد غريب

پربیننده ترین خبرها