سازمان ملل: هر 5 ثانیه 1 کودک جان خود را از دست می‌دهد

سازمان ملل: هر 5 ثانیه 1 کودک جان خود را از دست می‌دهد
سه شنبه 27 شهريور 1397 - 13:15

بنا بر اعلام چندین آژانس سازمان ملل، در سال 2017، حدود 6.3 میلیون کودک و نوجوان پیش از جشن گرفتن پانزدهمین سالروز تولد خود جان باختند.

به گزارش العالم به نقل از رویترز، بنا بر اعلام چندین آژانس سازمان ملل، در سال 2017، حدود 6.3 میلیون کودک و نوجوان پیش از جشن گرفتن پانزدهمین سالروز تولد خود جان باختند. این بدان معناست که در هر 5 ثانیه، 1 کودک جان خود را از دست داد و بیشترین این موارد مرگ و میر بر اثر نبود آب، غذا، امکانات بهداشتی و خدمات رفاهی رخ داد.

بر همین اساس، 5.4 میلیون از این موارد مرگ و میر در 5 سال نخست تولد رخ می‌دهد و نیمی از این موارد به نوزادان اختصاص دارد.

به گفته "لورنس چندی،" کارشناس صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، می‌توان بخش بزرگی از مرگ و میر کودکان را با راه حل‌های ساده‌ای نظیر دسترسی به دارو، آب سالم، الکتریسیته و واکسن کاهش داد. اما اگر اقدامی فوری در این حوزه انجام نشود، تا سال 2030، 56 میلیون کودک زیر 5 سال -- که نیمی از آن‌ها نوزاد خواهند بود -- جان خود را از دست خواهند داد.

همچنین در سال 2017، نیمی از موارد مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در صحرای آفریقا رخ داد؛ جایی که در آن از هر 13 کودک زیر 5 سال، 1 کودک جان باخت. بر اساس این گزارش که یونیسف، سازمان جهانی بهداشت و بانک جهانی آن را تهیه کرده‌اند، در کشورهای دارای درآمد بالا از هر 185 کودک، 1 نفر جان خود را از دست داد.

برای کودکان در سراسر جهان، خطرناک‌ترین دوره، نخستین ماه تولد است. در سال 2017، 2.5 میلیون کودک در نخستین ماه تولد جان خود را از دست دادند. همچنین در همین سال، احتمال مرگ یک کودک که در صحرای آفریقا و جنوب آسیا متولد شد، در نخستین ماه تولد و در مقایسه با کودکان متولد کشورهای پردرآمد 9 برابر بود.

اما علی‌رغم تمامی معضلات، گزارش سازمان ملل از کاهش موارد مرگ و میر کودکان حکایت دارد. در سال 2017، موارد مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از 12.6 میلیون مورد در سال 1990 به 5.4 میلیون نفر رسید. همچنین موارد مرگ و میر در افراد 5 تا 14 ساله در همین بازه زمانی از 1.7 میلیون مورد به کمتر از 1 میلیون مورد کاهش یافت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها