دبیرکل سازمان ملل از ایجاد منطقه امن در ادلب استقبال کرد

دبیرکل سازمان ملل از ایجاد منطقه امن در ادلب استقبال کرد
چهارشنبه 28 شهريور 1397 - 00:21

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل می گوید دبیرکل این سازمان از توافق سوچی و ایجاد منطقه امن در ادلب استقبال کرده است.

 

العالم - سوریه

استفان دوجاریک روز سه شنبه در نشست خبری خود با اعلام این خبر افزود: دبیرکل از دستیابی به توافق 17 سپتامبر میان روسیه و ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه غیرنظامی در ادلب جایی که باید عملیات تمام عیار نظامی پایان یافته و شرایط بازگشت آوارگان فراهم شود، استقبال می کند.

وی ادامه داد: آنتونیو گوترش از همه طرف ها خواست تا در اجرای کامل این توافق همکاری کنند و از دسترسی همه مردم سوریه به نیازهای بشردوستانه اطمینان یابند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: دبیرکل بر ضرورت اقدام سریع برای ریشه کن کردن ریشه های درگیری و راه حل سیاسی دائمی مطابق قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید دارد.

به گزارش ایرنا، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پیش از این اعلام کرده بود به موجب توافق سوچی، غیرنظامیان در ادلب باقی مانده و تنها گروه های تروریستی از آنجا تخلیه می شوند.

وی گفت: بر اساس توافق سوچی، روسیه تدابیر و اقدامات لازم را برای جلوگیری از حمله به ادلب اتخاذ خواهد کرد و مرزهای ادلب حفظ شده و تغییری در موقعیت آن ایجاد نخواهد شد.

وزیر خارجه ترکیه افزود: همچنین بر اساس توافق انجام شده منطقه ای به شعاع 15-20 کیلومتر از سلاح های سنگین پاکسازی خواهند شد و این منطقه به عنوان منطقه حائلی میان نیروهای ارتش سوریه و مخالفان مسلح خواهد بود.

چاووش اوغلو اظهار داشت: سلاح های سنگین از روز 15 اکتبر(23 مهرماه) از منطقه عاری از سلاح و از محل های سکونت غیرنظامیان خارج خواهند شد. 

وی اضافه کرد: علاوه بر این تا پایان سال جاری میلادی(11 دیماه) دو آزادراه ام.4 و ام.5 سوریه که از نظر تجاری مهم است، برای تردد خودروها باز خواهد شد.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت: بر اساس مذاکرات آستانه قرار بود چهار منطقه عاری از درگیری ایجاد شود که سه منطقه تا کنون با درگیری به کنترل ارتش سوریه در آمده و از آن مناطق تنها ادلب باقی مانده است ولی برای خودداری از درگیری در آنجا با جمعیت 3.5 میلیون نفری، مذاکرات نزدیک و مستمری با ایران و روسیه برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان انجام دادیم که به توافق روز گذشته منجر شد.

غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم امروز در نشست شورای امنیت، دستیابی به توافق سوچی را نتیجه نشست سران روسیه، ترکیه و ایران در تهران و تلاش های دیپلماتیک این سه کشور دانست.

پربیننده ترین خبرها