تركيه عضوناتو شرايط رهبري جهان اسلام را ندارد

تركيه عضوناتو شرايط رهبري جهان اسلام را ندارد
سه شنبه 11 مهر 1391 - 12:39

كارشناس امور تركيه با توجه به عضويت تركيه در ناتو و افزايش مبادلات تجاري اين كشور با رژيم صهيونيستي تاكيد كرد كه آنكارا شرايط رهبري جهان اسلام را ندارد.

"محمد نورالدين" سه شنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم خاطر نشان كرد: براي رهبري جهان اسلام، تركيه بايد همسو با خواسته هاي ملت ها و جوامع اسلامي گام بردارد اين در حالي است كه تركيه كشوري عضو ناتو است و روابط مستحكمي به ويژه در زمينه اقتصادي با اسرائيل دارد به طوري كه ميانگين مبادلات تجاري ميان تركيه و رژيم صهيونيستي سالانه 35 تا 40 درصد افزايش نشان داده است.

وي اظهارات رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه، در كنگره اخير حزب عدالت و توسعه را در مقايسه با مواضع معروفش در خصوص مسائل داخلي و خارجي تكراري ارزيابي كرد.

نورالدين اظهار داشت: تنها حرف تازه اي كه در كنگره حزب عدالت و توسعه تركيه به صورتي واضح تر مطرح شد، تبديل شدن آن به اردوگاهي براي گروهي خاص در جهان اسلام يعني اخوان المسلمين است.

وي با اشاره به حضور گسترده رهبران اخوان المسلمين از كشورهاي مختلفي نظير مصر، تونس و فلسطين در اين كنگره، گفت: اين كار كمكي به برآورده شدن چشمداشت هاي تركيه براي تبديل شدن به رهبر جهان اسلام نمي كند، زيرا تركيه براي رسيدن به اين هدف، بايد در فاصله اي يكسان از همه كشورهاي جهان اسلام بايستد، دولت اردوغان اين اصل را رعايت نكرده است.

نورالدين گفت: از سوي ديگر اردوغان در سخنراني خود آن گونه كه قبل از اين در خصوص فلسطين موضع گيري مي كرد، موضع نگرفت و گفت كه عذرخواهي اسرائيل براي عادي سازي روابط با تل آويو كفايت مي كند و از سوي ديگر از پافشاري بر درهم شكستن محاصره غزه دست كشيد و اين مساله را به رئيس جمهور مصر واگذار كرد.

وي درباره تلاش اردوغان براي تبديل ساختار نظام سياسي تركيه به نظام رياست جمهوري يا نظام مشابه رياست جمهوري به رياست خودش افزود: اردوغان در سخنراني خود به طور واضح به ايجاد چنين تغييري اشاره نكرد اما چشمداشت هاي وي در همين راستا است زيرا او به دنبال اختيارات هر چه بيشتر در عرصه سياسي است.

كارشناس امور تركيه تاكيد كرد: آن چه در اين كنگره اتفاق افتاد اين بود كه اردوغان، حزب عدالت و توسعه را به يك موسسه تبديل كرد و خود را به عنوان رئيس حزب، يا نخست وزير يا رئيس جمهور، در حد ترسيم كننده نقشه راه حزب عدالت و توسعه بالا برد تا بتواند نه تنها براي تا سال 2023 بلكه حتي تا سال 2071 برنامه ريزي كند.

نورالدين افزود: در تركيه نظريه اي در دستور كار قرار گرفته است كه فقط نظريه حزب عدالت و توسعه نيست. بنيان گذار اين نظريه، نظريه پرداز معروف ملي گراي ترك ، " زياكروك الب " بود. اين نظريه بر پايه قومي گرايي اسلامي استوار است و از زمان جنگ جهاني اول تاكنون در تركيه رواج داشته است.

18:10.1
26

پربیننده ترین خبرها