مخالفت حزب دموکرات کردستان عراق با ریاست‌جمهوری «برهم صالح»

مخالفت حزب دموکرات کردستان عراق با ریاست‌جمهوری «برهم صالح»
پنج‌شنبه 29 شهريور 1397 - 05:45

حزب دموکراتیک کردستان عراق در مخالفت با نامزدی «برهم صالح» برای ریاست‌جمهوری این کشور، اعلام کرد که نامزد جداگانه‌ای برای این سمت اعلام خواهد کرد.

العالم - عراق

حزب دموکراتیک کردستان عراق (KDP)‌ به ریاست «مسعود بارزانی» با نامزدی «برهم صالح» برای ریاست جمهوری عراق مخالفت کرد.

به نوشته وبگاه شبکه کردستان 24 ، سخنگوی این حزب ضمن اعلام مخالفت با نامزدی صالح از سوی حزب اتحاد میهنی (PUK)، گفت که حزب دموکراتیک کردستان عراق، برای خودش نامزد جداگانه‌ای خواهد داشت.

«محمود محمد» سخنگوی حزب دموکراتیک کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت که سمت ریاست جمهوری عراق باید متعلق به تمام مردم کُرد باشد نه در اختیار یک حزب.

بر این اساس، مقامات حزب دموکراتیک با همتایان خود در حزب اتحادیه میهنی توافق کرده بودند که یک نامزد واحد برای تصدی سمت ریاست جمهوری عراق اعلام کنند.

محمود محمد افزود حزب اتحادیه میهنی اما بدون اطلاع‌رسانی به حزب دموکراتیک قبل از تصمیم‌گیری نهایی، به صورت یکجانبه برهم صالح را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرد.

برهم صالح از سیاستمداران سرشناس کردستان عراق (متولد 1960 در سلیمانیه) تا کنون دو بار ریاست منطقه کردستان را بر عهده داشته و اکنون رئیس ائتلاف «الدیمقراطیة والعدالة» (دموکراسی و عدالت) است.

پیشتر در اواسط شهریور ماه منابع خبری در عراق، از توافق دو حزب مهم کردستان (پارتی و اتحادیه میهنی) بر سر نام برهم صالح برای کرسی ریاست جمهوری خبر داده بودند اما این خبر چند بار تایید و تکذیب شد.  

طبق جلسات و توافق‌های قبلی در پارلمان عراق،‌ قرار است جلسه آتی پارلمان در سه‌شنبه آینده، زمان تعیین تکلیف برای انتخاب رئیس جمهور عراق باشد

شنبه بیست و پنجم شهریورماه، پارلمان عراق پس از گذشته چهارماه از انتخابات پارلمانی چهارم (پس از رژیم بعث) موفق شد بعد از هفته‌ها کشمکش و رایزنی، «محمد الحلبوسی»، را به عنوان رئیس چهارمین دور پارلمان انتخاب کند.

انتخابات پارلمانی چهارم عراق، بیست و دوم اردیبهشت ماه گذشته در سراسر این کشور برگزار شد و ائتلاف‌های «سائرون»، «الفتح»، «النصر» و «دولة القانون» به ترتیب بیشترین کرسی‌ها را کسب کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها