امام حسین(ع) در کلام بزرگان غیر مسلمان و مسلمان

امام حسین(ع) در کلام بزرگان غیر مسلمان و مسلمان
پنج‌شنبه 29 شهريور 1397 - 12:16

شخصیت والا و بی نظیر امام حسین(ع) که حاصل تربیت در دامان رسالت و پدر و مادری بزرگوار و خانواده وحی بوده و زندگانی سراسر درس و ایثار که همراه با عزت و عظمت برای جامعه بشری گردید، باعث شد همگان سر تعظیم در برابر ایشان فرود آورند...

العالم - فرهنگی

شخصیت والا و بی نظیر امام حسین(ع) که حاصل تربیت در دامان رسالت و پدر و مادری بزرگوار و خانواده الهی بوده و زندگانی سراسر شجاعت که همراه با عزت و عظمت برای جامعه بشری گردیده و پس از آن حادثه کربلا و قیام حسین‌بن‌علی(ع) بر اندیشه مردم جهان، حتی غیرمسلمانان تاثیر زیادی داشته است.

عظمت قیام، اوج فداکاری و ویژگی‌های دیگر امام و یارانش سبب شده که اظهارنظرهای بسیاری درباره این نهضت و حماسه‌آفرینان عاشورا وجود داشته باشد. نقل سخنان همه آن افراد در این مقال نمی‌گنجد به ویژه که برخی از نویسندگان غیرمسلمان درباره این حادثه مطالب زیادی نوشته‌اند.

در ادامه به تعدادی از این اظهارنظرها می‌پردازیم.

مهاتما گاندی (رهبر استقلال هند): اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز شود، باید از زندگی امام حسین پیروی کند.

محمدعلی جناح (قاعداعظم پاکستان): به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق (امام حسین) این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربانی کرد، پیروی کنند.

توماس کارلایل (فیلسوف و مورخ انگلیسی): بهترین درسی که از واقعه کربلا می‌گیریم، این است که حسین و یارانش، ایمان استوار به خدا داشتند.

پروفسور ادوارد براون (شرق‌شناس انگلیسی): آیا قلبی پیدا می‌شود که وقتی درباره کربلا سخن می‌شنود، آغشته به حزن و اندوه نشود؟

پروفسور ماربین (فیلسوف و خاورشناس آلمانی): من معتقدم که رمز بقا و پیشرفت اسلام و تکامل مسلمانان به خاطر شهید شدن حسین(ع) و آن رویدادهای غم‌انگیز می‌باشد.

بولس سلامه(نویسنده و شاعر مسیحی لبنانی): شب‌هایی که بیدار بودم یک بار برای مدتی طولانی به جهت علاقه‌ای که به آن دو بزرگوار – امام علی و امام حسین(ع) - داشتم، گریستم سپس شعر علی و حسین را سرودم.

عباس محمود عقاد (نویسنده و ادیب مصری): جنبش حسین، یکی از بی‌نظیرترین جنبش‌های تاریخی است که تاکنون در زمینه دعوت‌های دینی یا نهضت‌های سیاسی پدیدار گشته است.

گابریل آنگری (نویسنده فرانسوی): آرامگاه حسین در کربلا بعد از کعبه، بدون تردید دومین زیارتگاه مسلمانان است. جنایت کربلا وحشت‌انگیز و غیرانسانی بود.

عبدالرحمن شرقاوی(نویسنده مصری): حسین(ع)، شهید راه دین و آزادگی است. نه تنها شیعه باید به نام حسین ببالد، بلکه تمام آزادمردان دنیا باید به این نام شریف افتخار کنند.

ابن ابی الحدید (دانشمند و شاعر عراقی): مانند حسین چه کسی را سراغ دارید به راستی این مرد مافوق بشر کیست که لحظه‌ای پستی را نمی‌پذیرد و با اختیار خود در برابر ستمگران سر تعظیم فرود نمی‌آورد.

گیبون مورخ انگلیسی: او می نویسد: « با آنکه مدتی از واقعه کربلا گذشته و ماهم با صاحب واقعه هم وطن نیستیم، مع ذلک مشقّات و مشکلاتی که امام حسین تحمّل نمود احساسات سنگ دل ترین خواننده را برمی انگیزد، چنان که یک نوع عطوفت و مهربانی نسبت به آن حضرت در خود می یابد».

چارلز دیکنز: این نویسنده انگلیسی درباره ی قیام عاشورا می نویسد: « اگر مقصود حسین جنگ در راه خواسته های دنیوی خود بود، من نمی فهمم چرا خواهران و کودکانش را همراه خود برد. پس عقل چنین حکم می کند که او به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد».

پرفسور براون: « یادآوری واقعه کربلا که در آن سبط رسول بعد از تحمل آزار و عطش به شهادت رسید کافی است تا در سردترین و سست ترین افراد اثر گذارد. و حتی کسانی را که به امور حماسی و حزن آور اعتنا و توجهی ندارند به خود آورده و روح آنان را به درجات کمال بالا برد، به حدی که درد و مرگ بر آنان چیزی بی ارزش و سست شود».

«ساروجینی نایدو» (1879-1949)، شاعره ملی هند می‌نویسد: من به مسلمانان تبریک می‌گویم که از میان آن‌ها، حسین(ع)، یک انسان کامل متولد شد، کسی که مورد احترام و ستایش همه جوامع است.

«آنتوان بارا»، نویسنده معاصر مسیحی اهل سوریه و نویسنده کتاب‌های «حسین در تفکر مسیحی» و «ده روز گرما» که ارادت خاصی به امام حسین(ع) دارد، سخنان زیادی در مورد امام حسین(ع) نقل کرده است، از جمله اینکه می‌گوید: اگر حسین(ع) از آن ما بود، همه جا برای او بیرقی برمی‌افراشتیم و با نام او همه را به دینمان دعوت می‌کردیم.

«جواهر لعل نهرو» (1889-1964)، از رهبران انقلاب هند و اولین نخست‌وزیر این کشور پس از استقلال در مورد امام حسین(ع) گفته است: شهادت امام حسین(ع) برای همه جوامع و الگویی برای پیمودن راه عدالت و درستی است.

و...

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها