مخالفت سران «هیئة تحریر الشام» با توافق سوچی درباره ادلب

مخالفت سران «هیئة تحریر الشام» با توافق سوچی درباره ادلب
پنج‌شنبه 29 شهريور 1397 - 13:10

«مسئول شرعی» و رئيس پیشین دفتر سیاسی «هیئة تحریر الشام» (هتش) اعلام کرد که این گروه با توافق حاصل شده در خصوص وضعیت ادلب سوریه و گروه‌های مسلح در آن، که در سوچی روسیه مخالف است.

العالم - سوریه

سران ائتلاف تروریستی «هیئة تحریر الشام» (هتش) -که گروه جبهة النصره رکن اصلی تشکیل دهنده آن است- روز چهارشنبه (28 شهریور) به توافق روسیه و ترکیه در سوچی درباره وضعیت ادلب، واکنش نشان دادند.

«أبو الفتح الفرغلی» از مسئولان «شرعی» و «أبو ماریة القحطانی» سرکرده عراقی و «زید العطار» رئیس پیشین دفتر سیاسی هتش مخالفت خود را با توافق ادلب اعلام کردند.

پایگاه خبری معارض «عنب بلدی» به نقل از الفرغلی گزارش داد که «هر کس بخواهد سلاح خود را تحویل دهد، بی شک دشمن است. کوتاهی در این سلاح، خیانت به دین است».

العطار اما با بیان اینکه «برگ‌های بازی قدرت در ادلب، سلاح است»، مدعی شد که سلاح آنان «سوپاپ امنیت این جهاد مبارک و تنها ضامن تحقق اهداف انقلاب برای رسیدن به آزادی است».

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه اخیرا در نشست سوچی از توافق بر سر ادلب واقع در شمال غرب سوریه خبر دادند که بر اساس آن منطقه‌ای خالی از سلاح برای تجمع غیرنظامیان تشکیل می‌شود.

وزارت خارجه سوریه هم با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به این توافق اعلام کرد که این توافق حاصل رایزنی‌های فشرده بین سوریه و روسیه بود و با هماهنگی کامل بین دو کشور صورت گرفت.

این توافق شامل سه مرحله است که نخست منطقه عاری از سلاح ایجاد و در مرحله بعد سلاح‌های سنگین تروریست‌ها جمع خواهد شد و در مرحله بعد نهادهای دولتی سوریه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

در حال حاضر استان ادلب در اشغال تروریست‌ها قرار دارد که بیشتر آنها وابسته به گروه تروریستی «جبهه النصره» هستند. النصره را شاخه سوری سازمان تروریستی القاعده می‌دانند.

پس از اعلام این توافق، ائتلاف تروریستی «الجبهه الوطنیه للتحریر» و شماری از سرکرده‌های وابسته به «ارتش آزاد سوریه» از این توافق استقبال کردند. این گروه‌ها تحت حمایت سیاسی و نظامی ترکیه قرار دارند.

طی ماه‌های اخیر، هیئة تحریر الشام (هتش) به همراه سایر گروه‌های تروریستی حاضر در ادلب حاضر نشدند خود را منحل کنند، ولی بر اساس توافق ادلب، گروه‌های تروریستی باید خلع سلاح شوند.

متن توافق سوچی درباره ادلب

وبگاه اماراتی «نشنال»، روز چهارشنبه (۱۹ سپتامبر/۲۸ شهریور) دو سند به زبان‌های روسی و انگلیسی که می‌گوید یادداشت تفاهم امضا شده میان روسیه و ترکیه در سوچی است، منتشر کرد.

متن توافق طبق گفته نشنال به این شرح است: 

جمهوری ترکیه و فدراسیون روسیه، در جایگاه ضامنان اجرای نظام آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه؛

-با رهنمود گرفتن از یادداشت تفاهم مورخ ۴ مه ۲۰۱۷ برای ایجاد مناطق کاهش تنش در جمهوری عربی سوریه و ساز و کارهای حاصل شده در روند آستانه؛

-و به منظور باثبات کردن اوضاع در مناطق کاهش تنش در ادلب در اسرع وقت؛

بر سر موارد ذیل توافق کردند:

1- منطقه کاهش تنش ادلب حفظ خواهد شد و پست‌های دیده‌بانی ترکیه تقویت شده و به فعالیت خود ادامه خواهند داد. 
2- فدراسیون روسیه تمامی تدابیر لازم را انجام خواهد داد تا اطمینان یابد از حملات و عملیات‌های نظامی در ادلب جلوگیری و وضعیت فعلی حفظ خواهد شد.
3- یک منطقه غیرنظامی به عمق بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در منطقه کاهش تنش تشکیل خواهد شد.
4- مرزبندی‌های مربوط به خطوط دقیق منطقه غیرنظامی از طریق رایزنی‌های بیشتر مشخص خواهد شد.
5- تمام گروه‌های افراطی تروریستی تا ۱۵ اکتبر از منطقه غیرنظامی خارج خواهند شد. 
6- تمامی تانک‌ها، سیستم‌های راکت‌انداز چندگانه، توپخانه‌ها و خمپاره‌اندازهای متعلق به طرف‌های درگیر تا ۱۰ اکتبر ۲۰۱۸ از مناطق غیرنظامی خارج خواهند شد.
7- نیروهای مسلح ترکیه و پلیس نظامی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در طول مرزهای منطقه غیرنظامی مأموریت‌های گشت‌زنی‌ هماهنگ با پهپاد خواهند داشت. 
8- حمل و نقل جاده‌ای در مسیرهای M4 (حلب-لاذقیه) و M5 (حلب-حماه) تا پایان سال ۲۰۱۸ احیا خواهد شد.
9- تدابیر موثری برای تضمین نظام‌های ماندگار آتش‌بس در داخل منطقه کاهش تنش ادلب اتخاذ خواهند شد. در این زمینه، فعالیت‌های "مرکز هماهنگی مشترک ایران، روسیه و ترکیه" تقویت خواهند شد.
10- دو طرف بار دیگر بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم در تمامی قالب‌ها و اشکال در سوریه تأکید می‌کنند. 

این توافق ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ در سوچی در دو نسخه به زبان‌های روسی و انگلیسی، با اعتبار حقوقی یکسان تنظیم شده است. 

فارس

پربیننده ترین خبرها